Gå til innhold

Er alle ferdige med 1. legekontroll (sv.kontroll)

Anbefalte innlegg

Har vært hos legen flere ganger jeg da pga allergi og sånn, men legen er så streng på dette med 1. svangerskapskontroll (skal være 12 uker) Så skal dit på ons er da 12+1... Og da fylle ut alle opplysninger ta prøver, få helsekortet osv..

Er nysjerrig på når dere gjorde dette da, er så å si alle ferdige med det,?? jg er en av de som har termin sent i des, fordelen er at jeg kan spørre dere som ligger litt forann om ting og tang :)

Fortsetter under...

Var på første kontroll på tirsdag (11+4). Legen min var veldig klar på at det ikke var noe vits i før jeg var nærmere uke 13, men jeg da jeg var hos han for å forlenge sykemelding tok han det samtidig... Og så har jeg bestilt time hos jordmor om en mnd ;)

Annonse

Jeg var på første legetime i uke 8 og skal på neste i uke 20, men i melleomtiden har jeg vært hos jordmor (uke 13) og til jordmor en gang til (uke 17) før neste legesjekk. UI i uke 18.

Så lenge jeg får dekket tiden mellom legebesøkene med jordmor så er jeg veldig fornøyd. Legen min var ikke så veldig hjelpsom uansett, jeg fikk utdelt et helsekort - og det var det. Jeg var litt skuffet etter første legebesøk. J

ordmortimen synes jeg var veldig alright, jeg fikk masse info og fikk høre hjertet når jeg var der for et par uker siden (kjempestas :) ).

Hvis du har mulighet, så finn deg en jordmor på din nærmeste helsestasjon.

Jeg var på min første kontroll da jeg var 5 uker på vei, andre gang da jeg var 10 uker på vei, og skal tilbake 15. juni (i uke 14). Første gangen gikk jeg bare fordi jeg ville snakke med legen og for å bli helt sikker på at jeg var gravid. De andre timene har legen satt opp. På torsdag skal vi høre hjertetslag og jeg gleder meg masse...

Det har blitt nye regler med antall kontroller osv i sv.skap. Var på 1.legetime ca uke 8/9, men jeg er andregangs, og da er det lettere å konstantere, samt kjenne livmoren på GU etc, mener jeg å ha lest. I første sv.skap var jeg nærmere uke 12 før jeg hadde første undersøkelse.

Blodprøve, urinprøve og GU, samt utfylling av skjema på 1.kontroll. Min neste denne gangen er ikke før i uke 24! Altså over halvgått sv.skap...

Hadde 1. kontroll 5 uker på vei. Da fyllte vi ut skjemaer og søkte om fødeplass.Så var jeg tilbake uke 10, og sjekket at alt var fint. Nå skal jeg til JM uke 15, og legen igjen uke 16. (Regner med jeg går sjeldnere til legen hvis jeg trives hos JM og får timer der istedenfor.)

Hadde blitt sint hvis jeg hadde blitt avspist med at det ikke var nødvendig å ta meg inn før 12. uke!

hadde første kontroll da æ va 12+0. Legen min kunne ikkje ta alle prøvan før da...Men nu e det unnagjort og alle di viktige prøvan tadd...Men trur ikkje alle legan tar like prøva, dæffør får nån komme mellom 8-10uke...Men syns det e veldi fint at legen vil sjekke alt ordentli!

Annonse

jeg var også på første i uke 8, og andre skal jeg nå i uke 12. neste da er ul, uke 18, da..

de er så forskjellige de legene, noen er veldig standhaftige på å følge "boka" der.. heldigvis er ikke min slik.

hyppige legetimer er veldig deilig!

jeg var der på mandag og ble veldig skuffa! ikke klarte de å ta blodprøve av meg, så de måtte sende meg på laben til sykehuset. dessuten fortalte ikke legen meg noenting, måtte spørre om alt jeg lurte på, kom ikke noe fra ho før jeg spurte. måtte til og med spørre om hva slags blodprøver jeg måtte ta. teite kjærring!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...