Happy Ignorant Skrevet 8. juni 2006 #1 Skrevet 8. juni 2006 Har dere tatt pneumokokk vaksinen(mot bla hjernehinnebetennelse)? Fikk barnet deres noen reaksjoner i etterkant av den? Og i tilfell hvilke?
lali Skrevet 8. juni 2006 #2 Skrevet 8. juni 2006 hei jeg har tatt første dose på min datter på 19mnd. hun fikk ingen reaksjoner i etterkant. skal ta andre dose i løpet av neste uke
Papira Mou Skrevet 8. juni 2006 #3 Skrevet 8. juni 2006 Vi har tatt 1.dose og skal ha neste i morgen faktisk. Eneste vi merket var at hun ble litt øm på beinet hvor vaksina ble satt, ingenting annet. :-)
Nilla :-) jenter 05/07 Skrevet 9. juni 2006 #6 Skrevet 9. juni 2006 Hei :-) Vi har tatt 2 doser og skal ta den siste i september. Hun fikk ingen andre reasksjoner enn hun har fått av andre vanlige vaksiner; litt slapp og pjusk ett døgns tid. Det har vært skreket høyt om denne vaksinen uten særlig hold (men seff viktig å være kritisk også). Det skal ikke være andre eller større "risiko" og bivirkninger med denne vaksinen enn andre. Måtte betale 3200 tilsammen for 3 doser da fastlegen ikke hadde kapasitet til å sette vaksiner....
Happy Ignorant Skrevet 9. juni 2006 Forfatter #7 Skrevet 9. juni 2006 Tusen takk for svar. Vi skulle ta den forrige uke, men vesla(14 mnd) var forkjøla så det ble litt utsatt. I vår kommune får alle barn den gratis (er ikke sikker på max alder). Slik er det ikke over alt, dessverre, men hør på helsestasjonen der du bor. Jeg tror det er 15 kommuner tilsammen som gir den gratis til alle barn. Fikk inntrykk av at barn i Norge født fom. 01.01.2006 skal få den uten å betale.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2006 #8 Skrevet 9. juni 2006 Helsestasjonen der jeg går er fullstendig imot denne vaksinen. Derfor har ingen her i byen (22.000 innb.) blitt vaksinert her. Helsestasjonen påstår at vaksinen ikke virker på barn etter fyllte 2 år. Dette står visstnok beskrevet på Folkehelseinstituttet sine sider (www.fhi.no). Derfor har hun sterkt frarådet oss å vaksinere. Jeg ville vaksinere min snupp på 1 årskontrollen, men dengang ei....
Gjest Skrevet 9. juni 2006 #9 Skrevet 9. juni 2006 Har en gutt på 18 mnd og tok vaksinen (første dose) på tirsdag. Han reagerte ingenting på den. I min kommune får alle født 04,05 og 06 vaksinen gratis:-)
To skjønne og en spire Skrevet 10. juni 2006 #10 Skrevet 10. juni 2006 Jeg var veldig usikker om vi skulle vaksinere gullet på 13 mnd. Derfor satte jeg meg inn i alt som er skrevet om vaksinen (leste t.o.m. på forskningsresultater fra Australia, Usa, England og Canada- hva deres helsemyndigheter sa om prevenar). Har også venner som er utdannet leger (og jobber som barnelege). Kom til slutt frem til at vi ville vaksinere. Dette hovedsaklig fordi denne vaksinen varer i 15-20 år. Grunnen til at det helst er de under to år som vaksineres er fordi disse er i en større risikogruppe for denne type pneumokokker. Sjansene for å bli smittet synker etter fylte to år, hovedsaklig fordi imunsystemet til barnet da er sterkere, men smitte kan jo fortsatt skje.. Synes det er rart at det er så forskjellige oppfatninger rundt denne vaksinen i helsevesenet - skremmende egentlig. Ikke rart vi foreldre er usikre for hva vi skal gjøre når helsevesenet ikke vet alle fakta en gang. Føler alle leger/helsesøstre sier forskjellig.
To skjønne og en spire Skrevet 10. juni 2006 #11 Skrevet 10. juni 2006 Glemte å si at min jente ikke reagerte på første dose (skal ta neste om to mnd).
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2006 #12 Skrevet 10. juni 2006 Hei gulljenta*mi! Helsestasjonen min fraråder også denne vaksinen. Det er utrolig forvirrende dette her. Jeg har også lest litt, og forhørt meg, og jeg har ikke bestemt meg før nå. Men det du skriver gjør at jeg også vil vaksinere. Men vet du om hvor lang tid vaksinen trenger før den virker? Må alle dosene være satt? Og må en ta en ny vaksine etter fylte 2 år?
undager Skrevet 10. juni 2006 #13 Skrevet 10. juni 2006 Jeg tror ikke man skal stole blindt på det de sier på helsestasjonene. De bør vel egentlig følge de statlige rådene, men gjør ikke alltid det. Det er stor variasjon på hvor mye man synser på helsestasjonene og det er ingen grunn til at oppfatningene til noen helsesøstre og ev. en lege skal gå foran oppfatningene til f.eks. flere barneleger. Så om de er veldig i mot vaksinen så burde de egentlig holde det mer for seg selv, og i alle fall ikke baserer råd til andre på dette.
To skjønne og en spire Skrevet 10. juni 2006 #14 Skrevet 10. juni 2006 Hei Anonym! Etter det jeg har lest virker den med en gang. Dose nr to (eller tre om barnet er yngre) er en såkalt booster dose. Det vil si at den styrker immunsystemet enda mer. Første dose bygger opp immunforsvaret mot pneumokokker, og andre dose setter immunforsvaret "på prøve" som igjen gjør at det blir enda sterkere. Skjønner du hva jeg mener? Sikkert litt rotete forklart. Vaksinen virker med en gang, men optimalt etter andre dose. De som er under et år har ikke bygget opp et så sterkt immunforsvar enda, og derfor må de ta tre doser (to booster doser). Man trenger ikke ta flere doser etter fylte to år med mindre man lider av en eller annen syksdom som gjør at immunsystemet bør styrkes på ny. Minner om at dette er noe jeg har lest - jeg er ikke lege/sykepleier el.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2006 #15 Skrevet 10. juni 2006 Takk takk! Har du vært inne på Folkehelseinstituttet å lest? Der anbefaler de vel denne vaksinen bare til "mer utsatte" barn av forskjellige grunner.
Mammas_2_solstråler <3 Skrevet 10. juni 2006 #16 Skrevet 10. juni 2006 vi har bestillt en slik vaksine. jenta vår skal få første dose nå på fredag. i drammen koster en dose 660 kr.
To skjønne og en spire Skrevet 11. juni 2006 #17 Skrevet 11. juni 2006 Ja, har lest der også. Jeg var jo veldig usikker etter å ha lest der, men så leste jeg endel mer og kom frem til at vi ville vaksinere. Siden de i endel andre land også har tatt denne vaksinen inn i vaksinasjonsprogrammet bør det jo være gode grunner for dette. I f.eks England har de ikke vaksinen i det vanlige vaksinasjonsprogrammet, men så er ikke deres helsesystem så dekkende som bl.a det norske. Et sted (tror det var den Australske helsemyndighetsiden- husker ikke link, men jeg søkte prevenar på google) kunne du ta en spørre test for å finne ut om ditt barn burde vaksineres. De hadde fem spørsmål, og hvis du svarte ja på ett av de så var barnet ditt i faresonen for pnumokokksmitte. Det første var om barnet ditt var under to år. Det andre var om barnet ditt omgås andre barn mer enn 4 timer i uken. De tre siste var relatert til sykdom o.l. Jeg kunne svare ja på to av de fem. Etter de fakta jeg har lest og forhørt meg rundt om valgte vi derfor å vaksinere, men valget er vanskelig og jeg synes fortsatt det er litt ekkelt. Men samtidig er det ekkelt, og skummelt å ikke gjøre det og...uff, livets kvaler....
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2006 #18 Skrevet 15. juni 2006 Dytter denne til noen som lurer på dette på småtroll 0-1.
Gjest Skrevet 15. juni 2006 #19 Skrevet 15. juni 2006 Men det er jo anbefalt at alle barn under 2 ar får vaksinen!
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2006 #20 Skrevet 15. juni 2006 Var baby tok forste 5 komponent vaksine i Norge. Den mot polio og kikhoste, en influensa B og noe mer. Husker ikke helt. Så tok vi andre dose av dette i England. Samt forste dose av hjernehinne vaksinen. Sproyta her i England var satt av en helseoster som var under trening , sa det var tre sykepleiere i rommet. De var lit forbausa over at den ikke var med pa vaksinasjons programmet i Norge, og lurte pa hva som var sa kontroversiellt med dette, her hadde de flere ars erfaring med denne. De tilbydde oss a starte med denne vaksinen ogsa, og vi takket ja. De lurte pa om jeg var sikker pa om det var hjernehinnebetennelse folk valgte a ikke ta, om jeg kanskje hadde tatt feil av den og mmr. Sa det er feil at den ikke er pa vaksinasjonsprogrammet i England. Vi visste ikke engang om den vaksinen for vi kom hit. Det er jo egentlig ille at den ikke blir dekket hjemme, vi liker jo ikke at noen babyer skal fa darligere beskyttelse, fordi foreldrene ikke har rad til a vaskinere. Fikk ikke noe bivirkninger, litt trott var det hele.
Expat Skrevet 15. juni 2006 #21 Skrevet 15. juni 2006 For folk over 2 finnes en vaksine med mange fler typer pneumokokker enn den de små tar. Siden det ble innført i USA er ørebetennelsesfrekvensen gått ned med 90% i barnehagene, og det er dramatisk mange færre dødsfall av hjernehinnebetennelse der nå. Vi hadde (kan være tilfeldig) en serie av ørebetennelser hos oss, etter den første vaksina har vi (utrolig nok) utelukkende hatt forkjølelser som gikk over av seg selv...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå