Gå til innhold

Hva er best for barnet?Keisersnitt eller vaginal fødsel?

Anbefalte innlegg

Er i uke 34 nå, babyen er enda i seteleie. Skal på kontroll om 2 uker for å sjekke om hun har snudd seg. Tenker mye på dette, og er rett og slett bekymret. Hva er best for barnet? Keisersnitt eller vaginal fødsel? Hører om hofteproblemer med fødsel, at de må ha støtte rundt hoftene i 6 mndr etterpå. Og det med tanga til hodet synes jeg ikke noe om i det hele tatt. Vil helst føde naturlig, men vil jo gjøre det beste for babyen.

Fortsetter under...

Jeg lurer også på dette, og etter å ha lest her inne, virker det som om det ikke fins noe fasittsvar. Hva leger og jordmødre anbefaler, varierer fra sted til sted!

Jeg er blitt anbefalt vaginal fødsel, mens andre her inne er blitt anbefalt keisersnitt... Synes det er så vanskelig å vite hva som er tryggest når en hører noe her og noe annet der.

Usj, hvorfor kan ikke disse ungene legge seg til med hodet ned, så hadde en sluppet disse sønvløse nettene.... :-(

Er i uke 39 nå og barnet ligger i seteleie, har gjort det siden slutten av april. Til oss sa fødselslegen at det var større sjanser for komplikasjoner for barnet ved vaginal fødsel. Det beste for barnet var altså keisersnitt, men med keisersnitt var risikoen for komplikasjoner hos mor større enn fødsel. Vi valgte keisersnitt og skal inn den 14 juni for å gjøre planlagt keisersnitt. Gleder oss veldi til å møte poden:-)

• 2 uker senere...

Har hørt det samme som deg jeg også: ks best for barnet, setefødsel best for mammaen. Jeg hadde keisersnitt forrige svangerskap - fikk ikke velge, pga kombinasjonen seteleie og vekstavvik. Føler veldig på meg at denne babyen også blir liggende i seteleie resten av svangerskapet (første lå i sete fra før uke 28 - og denne ligger i seteleie nå i uke 28, "godt plantet" iflg. legen...). Er også veldig i tvil om hva jeg skal velge dersom babyen ikke snur seg, men heller nok mot keisersnitt. Tørr ikke ta noen sjanser med babyen, selv om vaginal fødsel er det jeg helst vil selv... Vanskelig dilemma - var egentlig veldig deilig forrige gang, da jeg ikke hadde mulighet til å velge, at legen bestemte ks...

Leste akkurat en rapport fra Sintef om dette som virker veldig bra. De påpeker bl a at utenlandske studier om risiko ved setefødsler vaginalt/KS ikke alltid sier så mye om hvordan denne risikoen er i Norge. Dette er spesielt fordi utvelgelsen til vaginal fødsel/KS skjer på en annen måte og fordi selve fødselssituasjonen her følges bedre opp, med kontinuerlig CTG, erfarne fødselshjelpere/lege tilstede osv.

http://www.kunnskapssenteret.no/filer/Rapport3-03.pdf Laaaang rapport, men verdt å lese i alle fall siste del :-)

• 2 uker senere...

Hei

Jeg ble selv født ved setefødsel en lørdag natt for ca 30 år siden. Det var en svært dramatisk fødsel. Det hadde skjedd en stor trafikkulykke samme kveld/natt, så alle kirurger og anestesileger var opptatt med dem. Min mamma fikk derfor dårlig smertelindring, og hadde bistand av en heller panikkslagen jordmor som prøvde å tigge keisesnitt av en av kirurgene. Ingen god kombinasjon. I tillegg var mamma førstegangs, så fødselen ble langdryg. Pappa (som er veterinær) trodde at jeg ikke skulle overleve, og han var en stund redd for at heller ikke mamma skulle klare seg. Det gikk bra. Mamma ble sydd "fra ende til ende", og ble ikke mere skremt enn at hun fikk to barn til etterpå. Jeg trengte ikke hoftepute etc som spedbarn, men som voksen (fra tidlig i 20-årene) har jeg slitt mye med vonde hofter. Fastegen min mener det kan ha sammenheng med setefødselen. Jeg er selv i uke 27 nå. Ut fra hva jeg selv kan kjenne, tror jeg babyen ligger i seteleie (alle spark kommer i nedre del av magen, på høyre side). Skal til jordmor i neste uke, og er spent på hva hun sier. Det skal vist være ca 50 % arvelighet for setefødsler. Ligger babyen i seteleie blir det garanert ks på meg!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...