Gå til innhold

Er det mange svære babyer der ute eller?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vekten skal alltid ses i forhold kjønn, lengden og ikke minst foreldrene (gener)! Min er 9,5 kg og 71 lang. I.f.t. kurven ligger han på +2 både på lengden og vekten = han er lengre og tyngre enn gj.snitt., men helt innenfor normalen. Sterk flott gutt på alle måter!

Annonse

Hvorfor er så mange opptatt av at noen babyer er litt større enn andre?? Skjønner ikke det jeg. Selv skulle jeg ønske at snuppa var litt tyngre jeg. Heldigvis har jeg ei super venninne som faktisk har en gutt som er litt større enn gjennomsnittet (og som bare er super nydelig) som beroliger meg med at vesla mi ikke har mulighet til å legge på seg så mye siden hun er i farten hele tiden.

La meg presisere:

1) At babyer spiser er tegn på trivsel og god helse - altså positivt!

2) Babyer kan IKKE overspise (0-6 mnd).

3) Når vekta vurderes - ikke glem lengden.

4) Babyer vokser i "rykk og napp" noe som betyr at enkelte vokser mye en periode og gjerne langsommere i andre perioder. Dette er svært individuelt.

5) Vekten som baby trenger IKKE å ha sammenheng med vekt som voksen person. Denne avhenger mer av kost- og treningsvaner enn av de første 6 mnd av livet.

Så dere: MER fokus på babyens trivsel og kognitive utvikling og MINDRE på vekt!

Har aldri forstått poenget med at baby skal være så liten som mulig? Det viktige er jo at babyen er sunn og frisk, ikke sant. Jeg har en stor og flott gutt og er glad for at han ikke er en liten spirrevipp! Håper og tror at han om noen år blir en høy og sterk flott gutt ;-) Er jo slike typer vi jenter faller for ikke sant ;-)

Annonse

Spedbarn er så forskjellige...det er vekten også. Min var 3,5 når han ble født...bodde på puppen til han var 4 mnd og vokste i ekspressfart...6,2 kg ved 6 uker....8,6 ved 13 uker...ved 4,5 mnd var han bare 9,2 kg..så utjevner seg nå..er vel nærmere 9,7 kg nå som han er 6 mnd om 4 dager.Er lang også..72 cm.

Er brysternært så har jå fått styre matinntaket selv.

Nå spiser han mindre og legger på seg lite..ca 50 g i uken.Så er vel ikke mer enn 11-12 kg som 1 -åring.

Han er stor,ja....men slik er han, og dette utjevner seg når han beveger seg mer.

Er forøvrig også lei av kommentarer av typen...gud så svær han er...bor i spania og her er han gigant.

Nåja....nydelig, robust og kjernesunn er han, og det er det viktigste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...