Gå til innhold

Barnevakt for første gang.. Trenger råd?

Anbefalte innlegg

Følgende innlegg ligger også på småtroll0-1, men ønsker flere erfaringer.

Jenta vår nærmer seg 7 mnd og lørdag skal jeg og samboer ut og kose oss med god mat og drikke (vin og sånt:)). Mamma skal komme og være barnevakt. Hun bor et stykke unna så det går noen uker mellom hver gang jenta vår ser henne, nå blir det to uker siden sist. Det blir første kveld jeg er borte fra henne, hun er spesielt avhengig av meg ved legging (aldri har noen andre lagt henne, pappan har ikke vært så gira på det og har hatt amminga som god unnskyldning :-) ). Når hun først har sovna er det ikke noen garanti for at hun ikke våkner/sutrer etter en time el to el tre, og da er det også bare jeg som roer henne... Hun har et veldig hissig temperament, kan hyle som besatt når hun ikke får det som hun vil... ja, nok om det.

Det jeg lurer på er hva som er best.

1.Å dra ut før jenta har spist kveldmaten og la mamma gi henne mat, ta kveldsbadet og legge henne

2. Å ta kveldsrutinene som jeg bruker og dra ut etter hun har sovna

Hadde tenkt alternativ 2 først, men vet jo hun blir sinna hvis hun våkner og jeg ikke er der, tenker derfor at det kanskje er tryggere for henne hvis mamma tar hele pakka...

Noen som har erfaringer med dette? Noen innspill?

Om jenta blir sinna går nok det veldig greit for mamma, er ikke det som bekymrer meg, bekymrer meg mer for lille vennen som vil savne mamman sin...

Fortsetter under...

Jeg ville valgt alternativ nr. 2 - det hadde fungert best hos oss i alle fall..... Ta med dere en mobil slik at moren din kan ringe dere dersom alt skjærer seg..... Og dere trenger vel ikke være borte i så mange timer siden det er første gangen? Vi tok kun "korte turer" i starten - heller litt hyppigere - og det gikk helt strålende! Lykke til!

Nei skjærer det seg må vi vel bare dra hjem, men mamma er ikke den som ringer veldig lett da...

Siden vi ikke har så lett tilgang på barnevakt er det ikke så lett å få til korte, hyppige turer.. men litt blir det kanskje når det blir sommerferie:)

Jeg ville også gått for nr 2, men latt jenta di leke endel med moren din før hun skal legges og kanskje også være den som gir kveldsmat og bade så begge to blir trygge på hverandre, men at du er i nærheten og hjelper til hvis ting ikke fungerer.

I og med at du kaller denne dama for mamma, regner jeg med at hun også har hatt barn?? 8) Hun takler nok barnet, ikke sikkert du bare lå å smilte i vogga heller vet du.. He he. Men jeg hadde uansett gått for løsning nr. 1. Viss hun våkner og du er borte, er det jo en skrekkopplevelse. Syns jeg..

Annet råd: La mora di aktivisere jenta di når du går. Ikke vink masse og si hadet 10 ganger. Ikke lag noen stor scene av at du går, men bare gå mens hun leker der med mora di, men kan se deg.

Det virka godt for oss. Jeg var også litt sånn hønemor og ville ikke gå ifra.

Jeg går aldri fra jenta mi uten å si skikkelig hadet. Ikke 10 ganger og ikke langdrygt, men kort og bestemt og forteller hvor jeg skal og når jeg kommer hjem (som om hun skjønner det?! Jeg sier f,eks, Nå skal mamma bort, når du våkner i morgen er mamma her igjen). Hvis hun har for vane å våkne etter at hun har sovna er det kanskje best at moren din også legger henne (kanskje det ikke blir så attraktivt å våkne igjen da, heller?) Uansett, lykke til og prøv å kose dere og ikke tenke på om hun har det bra hele tiden, for det har hun sikkert!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...