Gå til innhold

Alkohol - igjen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva kan man ha som unnskyldning for ikke å drikke når far er bortreist med bilen - og det inviteres til hyggelig familiebursdag - hvor det ikke serveres mye alkohol, men en øl til maten?

 

Noen gode tips? Sist kjørte jeg, men det går altså ikke nå!

 

Har ikke lyst til å fortelle enda ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Si at du går på pencelin, penicilin (eller hvordan det skrives). Eller bare si at du ikke føler deg så bra, slapp og uggen. Bruk veninden din og si at du skal hente henne på byen den kvelden så du trenger å være endru..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herre gud ta den ene ølen da vel, drikk halve flaska og sett den diskre bort, eller kjøp deg lett øl og ta bort den nerderste fliken på flaska hvor det står lettøl ,det er ikke farlig og ta en øl. mulig det ikke er bra og ta en hver dag men en øl innimellom tror ikke jeg er farlig i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har funnet ut at det funker veldig fint å gi meg en nesten tom ølboks/flaske, og så kan jeg skåle med den resten av kvelden uten å måtte røre noe. :-) Slik kan jeg være med på fest uten å måtte svare i alle retninger.

 

Men det må da gå an å gå uten å måtte drikke vel?

Hvis det ikke serveres så mye alkohol, så går det jo bare an å si nei takk da vel? Eller ta en slurk, og så la den stå.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, nyere forskning har gjort at folk har gått veldig bort fra den tidlige teorien om at et glass til maten er "helt greit". Så lenge du er gravid skal du holde deg LANGT UNNA alkoholen!! Er du klar over hvilke skader du kan påføre fosteret ditt??

 

Her driver gravide og bekymrer seg for å nyse omtrent, i tilfelle det skulle være skadelig for fosteret- men drikke noe kroppen har en naturlig innebygd intoleranse imot, som er bevist skadelig for oss, det skal vi liksom bare se gjennom fingrene med? Når alkohol dreper hjerneceller, hva tror du skjer med et lite forsvarsløst foster da?

 

Å si til en gravid kvinne at hun "herregud" bare kan ta den ølen, nei vet du hva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slapp av snakk om og ta hel av for ikke noe her, det er vel ikke så farlig om jenta tar et glass øl , forskningen forandrer mening hele tiden ! et glass øl ødelegger ikke fosteret , herregud hvor på virket blir du av et lite glass øl. det er mye mere skadelig og skremme vette av folk.

dessuten fikk hun flere tips. så ro deg ned. jeg sa ikke hun burde drikke men at jeg ikke tror barne tar skade av et glass øl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja det samme sier jeg. Ei venninde av meg ble gravid og hun hadde drikket to ganger (ikke full) i beg av svangerskapet og da de kom på UL så mangla ungen halve hodet.

Fortjent sier nå jeg, vi er mennesker og dette er forsket på så bruk huet sier nå jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ba henne faktisk om bare å drikke...

 

Og hvor mye et glass øl kan skade?

Et glass øl kan skade så mye at jeg etter 1 glass har ligget blåhvit på et baderomsgulv med kaldsvette og hjertebank og blitt båret ut av en vettskremt far og stemor. Og nei, jeg hadde absolutt ikke fått i meg verken dop eller andre ting- det var faktisk ølen.

 

Når det er sagt, så er det klart at et foster kan overleve et alkoholpåvirket svangerskap uten varige mén- det kan! Men, hvorfor i all verden skulle noen ville sjangse på det?

 

Årsaken til at jeg reagerer annerledes på alkohol enn andre, er blodet. Som halvt japansk mangler jeg visstnok et enzym i blodet som hjelper kroppen å bryte ned alkoholen (e.l), det skal visstnok fungere som en type innebygd antabus. Den norske holdningen til alkohol har gjort at jeg har drukket mye på tross av dette (hvertfall prøvd og feilet) og det har slått begge veier. Mange vil da spørre hvorfor jeg ikke bare har latt være, men drikkepresset i dette landet er faktisk så ekstremt at jeg ikke kan gå ut edru uten grunn.

 

Hver gang, uten unntak, hvor jeg har vært ute på byen uten å drikke så har folk mast av meg ørene. "Men, stakkars deg.. blablabla". Ofte ender dette med at folk, på tross av at jeg nekter, kjøper alkohol og dytter glasset i hånden på meg.

 

Jeg er klar over at dette ble å handle så fryktelig mye mer om meg, enn om temaet, men jeg vil bare forklare at alkohol faktisk er en drikke som kan være veldig skadelig! nr3påvei fikk en vel hard skyllebøtte for forslaget sitt fra min side, og det var vel ikke fortjent- men sånne holdninger provoserer meg så veldig fordi jeg har blitt pushet på så mye med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sammenhengen tror jeg ikke du har noe belegg for å påstå at er der. Om du så mye som anntyder noe sånt for din "veninne" håper jeg hun er sterk nok til å kaste deg på dør og å fortelle all dere kjenner hva slaks syke beskyldninger du kommer med.

Det der er det mest ondskapsfulle innlegget jeg har lest her på mange uker. Får håpe du bare har en dårlig dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud så grusom du er! Enn å si at det er "fortjent" at noen har et barn i magen som mangler halve hodet!! Huff, ble kvalm jeg... Og hvem har vel ikke drukket litt alkohol i begynnelsen av svangerskapet? Sånn før man vet om at man er gravid? Er likevel få som får barn uten hjerne... Syns heller du skal synes synd på venninna di, måtte jo vært grusomt for henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fortjener å oppleve noe sånt uansett hva de har funnet på å gjøre!!

 

Angående hvilke skader alkohol gjør- På en side fra Medisin og Vitenskap http://www.tidsskriftet.no/lts-pdf/pdf2005/445-7.pdf

står det blant annet:

 

Alkohol hemmer produksjonen av retinol (vitamin A) i

det embryonale utviklingsstadiet.Retinol er viktig for utvikling av visse celler og organer, inkludert nevrallisten som utformer brusk og beinstrukturer i ansiktet. Forstyrrelse av denne mekanismen kan gi de karakteristiske dysmorfe trekkene.Nevropatologiske undersøkelser av barn med dette syndromet har vist at alkohol påvirker alle hjernens utviklingsstadier og kan resultere i uttalte anomalier.Eksponering i tidlig svangerskap kan gi mikrokefali,migrasjonsforstyrrelser, midtlinjeanomalier (agenesi av corpus callosum, septo-optisk dysplasi) og avvik i hjernestamme og cerebellum.

 

Så det er altså fullt mulig at alkohol kan ha hatt en finger med i spillet i ovennevnte sak, for skadene går jo spesielt ut på utvikling av hjernen. Men det er ingen grunn til å godte seg når noen har opplevd noe så grusomt. De aller aller fleste som drikker i begynnelsen av sv.skap, er jo ikke klar over at de er gravide ennå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente var at det kan være mange årsaker til at noe slikt skjer. At det iddette tilfellet skyltes alkoholen tviler jeg på kan fastslåes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff nei :( stakkaren var vel ikke først i køen uansett får vi tro- hadde jo vært fælt hvis det kunne blitt fastslått også da. Tenk å skulle vite at man selv har drept fosteret sitt... Vi gjør jo alle mye rart før vi vet om den lille, men det viktigste er jo hva vi gjør når vi vet. Stumpet røyken på dagen når jeg fikk vite det, og har siden gått og håpet at det ikke har gjort for mye skade...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er det mulig??!!! Hvilken verbal krig er dette da,skal vi ikke helle gi hverandre gode råd å støtte opp om hverander isteden for å starte en vanvittig energikrevende duste diskusjon,hver å en skal respektere andre folks meninger,men det er da ikke nødvendig å starte en krig da..er vi ikke voksne mennesker da damer???

Hva med å ta en diskusjon på ett mer voksent å sivilisert vis??

 

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selfølgelig er et akoholpå virket svangerskap ikke bra men det var jo ikke det jeg snakket om dette var snakk om et glass øl til maten en gang . høres jo ut som jeg har bedt dama supe hele svanger skapet.

og til deg lottemor, med venner som deg trenger man ikke uvenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FOR Å SVARE PÅ DET SOM FAKTISK ER SPØRSMÅLET, SÅ VILLE JEG BARE SAGT AT JEG HELLER TOK VANN ELLER BRUS. gJØS NÅ JEG RETT SOM DET ER NÅR JEG IKKE ER GRAVID OGSÅ. Er jo ingen selvfølge at man skal drikke alkohol selv om det serveres.. Akkurat som at det ikke er noe selvfølge at man drikker brus dersom man heller vil ha juice eller vann... Håper ikke du tar skrekken her inne etter denne syke dikusjonen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud her var det mye fæle innlegg.. unskyld meg ;)

Men du.. hovedinnlegger.. ejg ville bare sagt at jeg ikke hadde lyst på jeg for min del;9 det hendr jo det og;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med deg lise merethe dette ble lite hyggelig , beklager for mitt dumme forslag, og jeg håper og tror lottemamma ikke mente det så stykt som det hørtes ut hun heller .

foslaget til huldra var bra si det du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad jeg er en av de som forstår spørsmålet, heller enn å ta opp denne evige diskusjonen...gurimalla...

 

Til hovedinnlegger; du sier det er en familiebursdag. Da har jeg et genialt tips (for jeg vet det vekker mistenksomhet når man bare sier man ikke har lyst på). Si du var på fylla dagen før, med noen venner, og ikke er så hypp på alkohol dagen etter. Den har jeg brukt i mange sammenhenger, og den har funka!

 

Så må vi skjerpe oss her, ikke vær så hysterisk da. Er vel ikke langt fra like skadelig det heller...hmmm....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ganger gitt inntrykk for at jeg drakk så mye på en annen anledning at jeg ikke orker alkohol. Trenger ikke nødvendigvis lyve engang. Brukte den senest igår med en jobbmiddag

 

'nei, du, etter det bryllupet i helgen (alle vet jeg var i bryllup) så står jeg over den vinen du'

 

-sagt mens jeg rynker litt på nesen, lett i og med at manglende appetitt også har fjernet enhver lyst på alkohol.

 

Alle antok glatt at det betydde at jeg var snydens i helgen, noe jeg jo selvfølgelig ikke var :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten så man ikke gidder å skrive noe her i det hele tatt. Folk tar jo så TIL DE GRADER av!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...