Gå til innhold

Kan man søke om å føde på et annet sykehus enn der man bor?


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg tenker på om jeg f.eks kan søke om å føde på det stedet foreldrene mine bor, og som jeg selv er oppvokst?

Eller er det lite sannsynlig at de vil gi meg plass, nå som jeg hører til et annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg tror man kan søke på hvilket sykehus man vil... Men det er jo ikke garantert å få plass der da, siden man ikke "hører til" der..:)

Men sett opp som 1. valg der hvor foreldrene dine bor da vel.

Sikkert bedre jo tidligere ute du er..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk fritt sykehusvalg i Norge... det gjelder all behandling, også når det gjelder fødsel. Men som dere sikkert vet så er ikke alltid teori og praksis forenelig her i landet..... jeg ville anbefalt deg å søke uansett - som sagt så skal du i teorien ha rett til å velge hvilket sykehus du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om legen min allerede har sent en søknad til Ahus... Han spurte hvor jeg ville føde, og der og da svarte jeg bare at jeg ikke hadde tenkt noe over det. Siden jeg ikke har bodd her så lenge visste jeg ikke hva jeg hadde som muligheter. Så sa han ikke noe mer, men jeg tror det ble Ahus. Kan dette endres, eller er det fo sent når søknaden er sent?

I bunn og grunn spiller det kanskje ikke så stor rolle, er bare det at jeg føler alt er så fremmed her, og hadde vel sett for meg at jeg skulle føde "hjemme" når den tid kom. Har aldri vært på Ahus en gang, og på forumene her inne virker det som det er ganske delte meninger.... Men man får vel aldri noe garanti på at det er bedre noe annet sted. Men synes fødselen er skremmende nok, om man ikke skal ende opp med dårlig hjelp, og sure jordmødre osv osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener...:) Jeg skal selv på Ahus da...:) :) Når skal du føde... Du kan føde sammen med meg hehe.

 

Men er enig med ka-ping...det skader jo ikke spørre legen om han kan søke på et annet et for deg...:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vel termin ca 22 januar, så det burde vel være nok tid til å endre søknaden. Jeg får høre med legen neste gang. Men hvis de da avslår meg på 1. valget mitt, tror dere søknaden går tilbake til Ahus da? Hehe, kjipt å risikere å ikke få noe plass i det hele tatt...men de tar meg vel imot når ungen er på vei ut? De må vel det håper jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da må du føde ute i kulda.....LOL...:)

Det går nå sikkert bra skal du se... Pleier å ordne seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du selv som skal bestemme hvor du vil føde. Unntaket er hvis det er spesielle forhold som gjør at du trenger en større beredskap enn de har ved det sykehuset du har valgt. Feks er det ikke alle små sykehus som har nyfødtintensiv, hvis det skulle være en risiko for at du skulle behøve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...