Gå til innhold

Lakris = svangerskapsforgiftning??


♥♥♥Mamma til nr 2 i Mai-09♥♥♥

Anbefalte innlegg

Har hørt at å spise lakris uner et svangerskap kan føre til svangerskapsforgiftning....?! Stemmer dette? Eller har ingne hørt om det?

Var faktisk ei jente som sa det som er mor....Hun hadde fått beskjed av jordmor.....

 

Mend da sliter jeg, for jeg ELSKER salt Lakriiiiiiiiiiis!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det skulle tatt seg fint ut for min del gitt.... jeg elsker jo salt lakris, og det er omtrent det eneste som jeg ikke blir kvalm av....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe......Jeg og....Jeg er så sugen på salt lakris, men har ikke turt spise noe før jeg vet for sikkert, hehe......Får ikke i meg noe som heter mat nesten....Kjøtt og kjøttpålegg får jeg brekkninger av....Jækk!!!! Spiser nesten bare Kiwi om dagen....og drikker vann........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk gud, da var det ikke bare meg! Spurte om dette tidligere i dag på dilladebatten- har lest noe bad om lakris, men begynte å lure når så mange ser ut til å knaske det. Har driiiitlyst på lakris selv, men to advarsler er nok for meg. No more.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde svangerskapsforgiftning i forrige svangerskap. At lakris er en av årsakene til at svangerskapsforgiftning oppstår, har jeg vanskelig for å tro. De har enda ikke funnet ut hva som forårsaker det, enda de har visst om sykdommen i masse år.. Hadde tatt advarselen med en klype salt.. Spiste forresten ikke lakris i forrige svangerskap, men jeg gjør det nå..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aha... Googlet litt og dette var det jeg fant:

Det er slik at folk med høyt blodtrykk (som feks gravide med sv.skapsforgiftning) skal ligge unna lakris siden det øker blodtrykket.Relativt stort inntak av lakris gjør at salt blir holdt tilbake i kroppen, dette medfører at kroppen kompenserer med å holde vannet tilbake også (for å utligne forhøyet saltkonsentrasjon),- dette kan gi ødemer (opphovning pga. vann i kroppen), og igjen forhøyet blodtrykk bla. pga. økt blodvolum. Denne effekten kan påvirke fosteret også, og man bør være forsiktig med lakris i svangerskapet.

 

Så trodde jeg at dette var alt og "jippi jeg har normalt blodtrykk, lakris here I come", men så...

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=2116611

 

Uææææ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, så bra:) Flink du:)

Da skal jeg høre med hun som fortalte meg det, om hun hadde høyt blodtrykk under svangerskapet, for da har hun sikkert fått beskjed om det, så trodde hun at det var generellt med alle gravide....

Jeg har blodtrykk 70 over 100, så da er det nok ingn fare med meg:)

Da drar vi til sverige for å handle lakris:) MASSE salt lakris........

Sambo mener jeg kommer til å bli en levende bombe da, for det er ikke bare digg med salt lakris, de gir også fart på magen, haha.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj,......NÅ leste jeg det andre der og ja....Hmm.........Jaja.......kansje bare EN lakris om dagen da.......hmm.......Hvorfor skal alt godt ikke være så bra? hmm..........*sur*......Kjøper lakris likevel.......Må ha en.......Bare MÅ ha en........:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D kanskje det faktum at det virker lakserende på våre forstoppede behinds veier opp for blodtrykksfaktoren? *hehe* :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vet dere hva! Etter å ha lest den artikkelen så spiser jeg lakris med god samvittighet. Jeg kommer riktignok til å redusere inntaket for å unngå ødemer (vannansamlinger) fordi jeg sleit med det forrige gang. Men jeg har - hittill - hatt 1 helt ok svangerskap og foreløpig er alt flott denne gangen også, jeg har aldri slitt med høyt blodtrykk og jeg fødte en uke for seint forrige gang. Så om lakrisen gjør at jeg føder TO DAGER TIDLIGERE denne gangen så er det nesten bare en bonus for meg.

 

Vi MÅ virkelig slutte å bekymre oss for alt mulig! Denne artikkelen påpekte at hvis en spiser et kvartkilo lakris i uka kan vi føde 2.5 dager tidligere enn normalt. Joho... sjelden jeg eter SÅ mye lakris! Men som sagt - skal være litt restriktiv så jeg ikke samler så mye vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...