Gå til innhold

Får man automatisk tilbud om duotest og FV?

Gjest

Anbefalte innlegg

Er 39 år og gravid og regner jo med at jeg ville kunne ta fostervannsprøve. Har fra før av 3 fullførte sv.skap og 2 MA'er.

Men går innkalling til "aldersoppfølging" automatisk slik at jeg får tilbud om det eller må jeg aktivt be om det?

Lurer også på om det er vanlig/mulig å først ta denne duotesten og deretter FV for å være mest mulig sikker?

Fortsetter under...

Hei

Hvis jeg var deg ville jeg ikke stolt på det går automatikk i tilbud om aldersoppfølging. Selv er jeg 37, snart 38 og ingenting har skjedd automatisk. Jeg ba selv om å bli henvist til genetisk veiledning (noe som er påbudt i Norge dersom man skal ha duotest, fostervannsprøve, morkakeprøve etc.). Tilbudet om duotest ble innført i fjor sommer og jeg har hørt/lest at det er mange leger som faktisk ikke engang vet hva det er for noe.

Når det det gjelder valget om du skal ta duotest/fostervannsprøve så er meningen (sånn som jeg har oppfattet det i brev og samtale med sykehuset) at hvis man velger duotest og får gode resultater på den, ikke blir tilbudt fostervannsprøve. Hvis man derimot får forhøyet risiko for kromoson-avvik får man selvfølgelig fostervannsprøve. Duotesten skal være et alternativ til de kvinnene som ikke vil ta fostervannsprøve (sannsynligvis pga. redsel for abort).

Selv valgte jeg å gå rett på fostervannsprøve fordi jeg ville ha 100% sikkert svar. Som du kanskje vet så fanger duotesten "bare" opp mellom 80-90% av tilfellene med downs.

Hei Athina 74.

Jeg tror ikke man ser barnets kjønn på duotesten, såfremt man ikke ser det på ultralyddelen. (sannsynligvis er det vel for tidlig å se kjønnet i ukene 11-13, som er periden hvor ultralyden tas.

På en fostervannsprøve og morkakeprøve kan man få vite kjønnet hvis man ønsker det.

Ser på nicket ditt at du er 74-modell (eller har jeg misforstått?)

For å få tilbud om genetiske prøver fra det offentlige i Norge må man ha fylt 38 år ved termin, eller ha særskilte grunner som arvelige sykdommer i familien etc. Men jeg tror det er muligheter for å gjøre det i utlandet, event. kanskje på Majostuaklinikken i Oslo. Men dette vet jeg lite om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...