Anonym bruker Skrevet 8. juni 2006 #1 Del Skrevet 8. juni 2006 Jeg vet det er stor forskjell på leger, men er deres oppfatning at leger er kjipe eller greie på sykemeldinger?? Jeg har ikke så veldig store fysiske plager, at jeg kan peke at DER har jeg vondt. Men jeg er så vanvittig sliten at jeg er redd det kan utarte seg i en depresjon hvis jeg ikke får slappe av og konsentrere meg litt om meg selv. Jeg er stort sett alene med 3 barn i barnehagealder, min mann pendler på jobb. Så jeg lurer på om leger er villige til å sykemelde fullt for noe slikt?? Jeg er sint og sur hele dagen, kjefter på barna for den minste ting, og gråter fordi jeg får dårlig samvittighet overfor barna. De fortjener ikke å ha en slik mor!!! Dessuten vil jeg tro det er greit å ikke være dødssliten når barnet kommer. Noen synspunkter på dette? Jeg er forresten i uke29. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5294830-hvor-villige-er-leger-til-%C3%A5-sykemelde-il%C3%B8pet-av-svangerskapet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mersa og gutta <3 Skrevet 8. juni 2006 #2 Del Skrevet 8. juni 2006 Kommer, som du nevner ann på legen din, men tror nok du kan bli sykemeldt for dette. Kan jo hjelpe å bli sykemeldt delevis også...Jeg har vært sykemeldt 50% hele svangerskapet (pga epilepsi) og det har fungert helt flott! Da begynner eller slutter jeg senere eller tidligere og har en dag fri i uka.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5294830-hvor-villige-er-leger-til-%C3%A5-sykemelde-il%C3%B8pet-av-svangerskapet/#findComment-5294896 Del på andre sider Flere delingsvalg…
huldra75 Skrevet 8. juni 2006 #3 Del Skrevet 8. juni 2006 den første legen jeg hadde ba meg om å gå fullt, graviditet er ingen sykdom, du skal hvile når du er hjemme. har ingen barn, så det er gjorde jo saken litt anderledes. men, byttet lege fordi han var en "klæbb", skrev feil og var så fjern. jeg ble så sliten og da ble jeg dårlig, jobber turnus. hun jeg byttet til var veldig positiv, og jeg kunne få så mye sykemelding jeg ville, og dette fordi jeg var sliten. som mine venninner sa til meg, det er ingen som takker deg for at du presser deg på jobb, det fører i værste fall til full sykemelding. jeg gikk 60% de tre siste mnd og holdt meg frisk. du burde i hvertfall ha 50%, jeg har som sagt ingen barn, og tror at jeg hadde redusert mer hvis det var tilfelle. du er da bare et menneske ikke en maskin! gå til legen og hvis den legen ikke godtar det så bytter du, får jordmor på helsestasjonen til å anbefale sykemelding eller gå på legevakten. lykke til, det er ikke allright for noen parter sånn som du har det nå! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5294830-hvor-villige-er-leger-til-%C3%A5-sykemelde-il%C3%B8pet-av-svangerskapet/#findComment-5294913 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2006 #4 Del Skrevet 8. juni 2006 Hei! Stor forskjell på leger har jeg skjønt! Min var ganske "streng" og ville ikke sykemelde meg. Nå skal det sies at jeg er student og har en deltidsjobb ved siden av. Så det var ikke snakk om mange vaktene, men jeg følte det ble tungt på slutten. Jeg var ikke syk, har hatt et forholdsvis lett svangerskap, men noe plager i rygg og hofter. Endte med at jeg byttet bort mange vakter i butikken der jeg jobbet, og selvfølgelig tapte endel penger. Legen spurte meg "ja, men er du SYK da??" når jeg fortalte jeg var sliten. Syns vel jeg burde klare fulltidsstudium (med praksis på barneskole) og deltidsjobb på kvelder og i helger. Var ganske slitsomt i perioder... Jeg har ingen barn fra før, men det betyr vel ikke at man ikke kan bli sliten for det? (Kan også si at denne legen ikke har født egne barn...) Jeg syns ikke det er riktig at gravide blir presset til å være "tapre" og slite seg gjennom de siste to mnd (f.eks) Det er tross alt ikke mange mnd det er snakk om i et langt liv, og jeg syns faktisk vi skal få lov til å ta det litt mer med ro hvis vi selv vil, og føler behov for det. Er så utrolig lei av alle historiene jeg får servert om "spreke" gravide som "løper" rundt helt til ungen var halvveis ute og ikke var slitne i det hele tatt. ALLE er forskjellige, og ingen svangerskap er like! Alle opplever det å være gravid forskjellig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5294830-hvor-villige-er-leger-til-%C3%A5-sykemelde-il%C3%B8pet-av-svangerskapet/#findComment-5295065 Del på andre sider Flere delingsvalg…
scania!2åring og lastebilspire Skrevet 8. juni 2006 #5 Del Skrevet 8. juni 2006 hei,mulig jeg har feil,men føler at privat leger er litt mer løse med sykemeldinga.dette er i alle fall den følelsen jeg sitter igjen med etter å ha snakket/skrevet her inne. jeg går til privat lege og han er veldig rundhåndet med sykemeldinger.nestn så det er litt for mye av det gode noen gange til og med.jeg er jo i fin form, men har i perioder vondt i ryggen fordi jeg sitter mye på jobb.han ville sykemelde meg 100%, men da måtte jeg rett og slett si nei selv.om jeg trenger mer/mindre sykemelding er det bare å ta en telefon og så forlenger/ordner han på den jeg har slik at jeg bare kan komme å plukke opp den nye(koster 150kr da). det eneste er at om jeg vil ha mer enn et par dager 100%, må jeg ha ny time. det er i alle fall slik det er hos han jeg går til.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5294830-hvor-villige-er-leger-til-%C3%A5-sykemelde-il%C3%B8pet-av-svangerskapet/#findComment-5296074 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammaen til Andreas+Karoline Skrevet 8. juni 2006 #6 Del Skrevet 8. juni 2006 Kroppen trenger å hvile når man er så langt ut i graviditeten som vi er. Dette er for at både babyen i magen skal ha det best mulig og fordi at vi skal ha krefter til å gå i gjennom en fødsel + ta oss av et lite praktfullt men krevende vesen etterpå med nattevåk, amming, kollikk ol. Så når kroppen sier fra at den er desperat trøtt så må både vi og legen høre på det. Dessuten sover vi ofte mindre om natten nå enn til vanlig og har ofte behov for å få tatt igjen litt søvn/hvile midt på dagen. For min del så snakket jeg med jordmor i dag om dette og hun syntes jeg skulle bli sykemeldt deltid, ca 25 % selv om jeg ikke er SYK. Og å få delt opp dagen med en time eller to soving/avslapping er det jeg trenger akkurat nå for å være både yrkesaktiv, mamma og kjæreste. PS. hvis man er så desperat trøtt kan det være lurt å sjekke om stoffkskiftet er normalt. Mange får lavt stoffkskifte under graviditeten pga hormonmengden i kroppen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5294830-hvor-villige-er-leger-til-%C3%A5-sykemelde-il%C3%B8pet-av-svangerskapet/#findComment-5296228 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2006 #7 Del Skrevet 8. juni 2006 Det varierer nok mye. Min lege var i utgangspunktet bare interessert i å sykemelde meg deltid, men fikk argumentert meg frem til full sykemelding fordi det var vanskelig å tilrettelegge tilstrekkelig på jobb. Hun skrev bekkenløsning på sykemeldingen fordi jeg hadde noe vondt nederst i magen (symfysebenet?), men selv strevde jeg mest med å sove om natten, var veldig sliten og fikk mer og mer kynnere... Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5294830-hvor-villige-er-leger-til-%C3%A5-sykemelde-il%C3%B8pet-av-svangerskapet/#findComment-5300092 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 8. juni 2006 #8 Del Skrevet 8. juni 2006 Gutten vår har hatt et eller annet hele vinteren av sykdom: Forkjølelse, ørebetennelse etc. Det toppa seg helt for meg da han og jeg etterpå fikk omgangssyke nr. 2. Jeg trengte noen dager fri kjente jeg og gikk til legen. Før jeg hadde sagt hva jeg tenkte på så ville hun sykemelde meg en uke. Jeg sa da at jeg hadde i grunnen bare tenkt meg et par dager for å samle krefter. Jeg fikk det, men hun syntes det var viktig at vi fikk tatt oss ordentlig inn igjen, så hos henne var det ikke noe problem å få sykemelding i hvert fall. Jeg var vel da 30 uker på vei Jeg kunne egentlig bare tatt ut egenmelding, men jeg hadde sånn behov for å prate med noen, så det var derfor jeg gikk til legen egentlig. Jeg var så fortvila over at den ene sykdommen avløste den andre angående gutten vår. Det blir jo litt nattevåk av sånt og det er jo tøft når man jobber 100 % og er gravid. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5294830-hvor-villige-er-leger-til-%C3%A5-sykemelde-il%C3%B8pet-av-svangerskapet/#findComment-5303132 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hilly29 Skrevet 9. juni 2006 #9 Del Skrevet 9. juni 2006 jeg ble sykmeldt uten engang å bli spurt om det pga at jeg var veldig blodfattig, jeg følte meg ikke SÅÅ dårlig form , men hu sykmeldte meg 100% da de første 3 ukene hadde gått fikk jeg automatisk nye 3 uker uten spørsmål.helt frem til permisjonen. men kjenner jeg trengte det da. det er vel nok fordi hu vet konsekvensene for hva som kan skje hvis vi ikke tar sånt på alvor. og som jordmora sa så må man reagere FØR man blir ordentli syk, for da er det litt sent igjen å ta seg igjen etter fødsel å den tiden etterpå. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5294830-hvor-villige-er-leger-til-%C3%A5-sykemelde-il%C3%B8pet-av-svangerskapet/#findComment-5304420 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2006 #10 Del Skrevet 9. juni 2006 dette lurer jeg også på.jeg har det akkurat slik som du i hverdagen min, det er helt grusomt, har blitt så deprimert. mine barn er under skolealder så de skjønner ikke helt hvorfor mamman er så lei seg å sint hele tiden, kommer og sier unnskuld hele tiden og spør om jeg har det bra. jeg og 2 veninner har samme fastlege. jeg har aldri blitt sykmeldt selv om det er så vidt jeg og min kropp henger sammen. mens mine 2 veninner har blitt sykmeldt etter førse legetime, og blir det ut svangerskapet, pga kvalme.tror hun ikke er så kvalm at hun ikke greier å jobbe, det er vel for å bruke tid på alle de 15 hestene sine tenker jeg. hester stinker synes jeg.. er ikke missunlig på noen måte, jeg liker å jobbe, og føler litt at jeg må holde ut, er jo egentlig ikke syk på en måte. før siste fødsel var jeg så sliten at jeg bare ville gi opp, hadde nok gjort det om fødselen hadde vart mer enn 1 time. håper på en kort og rask fødsel denne gangen også. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5294830-hvor-villige-er-leger-til-%C3%A5-sykemelde-il%C3%B8pet-av-svangerskapet/#findComment-5304505 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå