Gå til innhold

Barnevakt for første gang.. Råd?

Anbefalte innlegg

Jenta vår nærmer seg 7 mnd og lørdag skal jeg og samboer ut og kose oss med god mat og drikke (vin og sånt:)). Mamma skal komme og være barnevakt. Hun bor et stykke unna så det går noen uker mellom hver gang jenta vår ser henne, nå blir det to uker siden sist. Det blir første kveld jeg er borte fra henne, hun er spesielt avhengig av meg ved legging (aldri har noen andre lagt henne, pappan har ikke vært så gira på det og har hatt amminga som god unnskyldning :-) ). Når hun først har sovna er det ikke noen garanti for at hun ikke våkner/sutrer etter en time el to el tre, og da er det også bare jeg som roer henne... Hun har et veldig hissig temperament, kan hyle som besatt når hun ikke får det som hun vil... ja, nok om det.

Det jeg lurer på er hva som er best.

1.Å dra ut før jenta har spist kveldmaten og la mamma gi henne mat, ta kveldsbadet og legge henne

2. Å ta kveldsrutinene som jeg bruker og dra ut etter hun har sovna

Hadde tenkt alternativ 2 først, men vet jo hun blir sinna hvis hun våkner og jeg ikke er der, tenker derfor at det kanskje er tryggere for henne hvis mamma tar hele pakka...

Noen som har erfaringer med dette? Noen innspill?

Om jenta blir sinna går nok det veldig greit for mamma, er ikke det som bekymrer meg, bekymrer meg mer for lille vennen som vil savne mamman sin...

Fortsetter under...

Nå skaljeg være helt ærlig med deg...

For det første ville jeg gått fra henne før hun var 7 mnd... Ikke fordi det er så absolutt viktig å gå på fest...men bare det å komme seg til noen venninner er bra. Både for deg og babyen.

Da blir jenta di vant med at noen andre gir henne grøt, melk og bad... Det er ikke DIN jobb å gjøre dette hver kveld, for da blir det som nå...at du ikke vil gå, fordi du er redd for at jenta di vil savne deg.

Du virker som ei kjempegod mor, som gjør alt for at jenta di skal ha det bra...men jeg også er ei god mor for min gutt, selv om han sov hos bestemor og bestefar første gang når han var 6 uker. Noen synes gjerne det var litt vel tidlig...men jeg syntes det var deilig å sove ei hel natt! :)

Gjort er gjort, og spist er spist...men dette er iallefall min meining.

Ellers så synes jeg du bør gå før kveldsrutinene hennes starter, og la mammaen din gjøre det. Da blir hun iallefall ikke så redd som hun gjerne hadde blitt hvis hun trodde du var der.

Ha en kjempegod helg, og nyt kvelden sammen på lørdag! Det er kjempeviktig å gjøre slike ting :)

Nå synes ikke jeg det er så viktig som den over her sier, å være borte fra de små tidligst mulig. Jeg har enda ikke vært det, og min er 6 mnd. Tenker at jeg snart kan gjøre det, men det er fordi mitt behov begynner å melde seg, ikke for noe annet. Og da tror jeg det kommer til å gå kjempebra at noen andre tar seg av han, for det har de gjort, mens jeg var i nærheten.

Er forøvrig enig i at du burde går før rutinene starter, slik at de på en måte får vært litt sammen før natta. Selv om hun sikkert ikke husker at det var bestemor som la henne hvis hun våkner på natta... Av og til må en bare "la det stå til..."

Jeg er helt enig med deg, så ikke noe formærma her. Takker for svaret. Jeg hadde også en plan om f.eks å gå på fest i jula da hun var ca 6 uker.. men ting blir ikke alltid som man tenker, uten å gå nærmere innpå det. Har vært borte fra henne før, men kommet tilbake til ammetid (da hun ikke har tatt melk fra flaske) og aldri i leggetiden.

Hei :-)

Jeg er helt sikker på at dette blir mye værre for deg enn for jenta di :-) Som regel er det sånn.

Er ikke noe ekspert på området akkurat men jeg hadde barnevakt for min jente tidlig.

Jeg vil anbefale deg alternativ 1 jeg da..

Så får mormor styre og stelle med jenta og jeg er helt sikker på at det kommer til å gå kjempefint :-) De kommer til å kose seg masse sammen, det er som du sier værre for deg ;-)

Jeg hadde også mamma hjemme hos meg når jeg hadde barnevakt og synes det var veldig greit. Da var jenta mi i omgivelser hun kjente igjen og ting ble bare litt anderledes!

Det som skjedde var faktisk at hun sov mye lenger enn det hun pleier å gjøre når mormor var her .. hehe.. Typisk!

Kos deg sammen med samboeren og prøv å kos deg!

Er ikke like enkelt for hun vil nok alltid være i tankene dine den kvelden, men kjærestetid er også veldig viktig!!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...