Gå til innhold

Skal til 1.legetime på onsdag...noen spørsmål!


Nesly

Anbefalte innlegg

Da er jeg 9+5 på vei. Synes dere dette er passende tid for første svangerskapskontroll?

 

Har kjøpt urinprøveglass og skal ta med meg urinprøve..skal være hos legen kl14.30. Bør jeg ta urinprøven av morgenurin, eller holder det at jeg tar den rett før jeg går?

 

Hvor stor sannsynlighet er det for at jeg må ha gu.?

 

Får jeg henvisning til jordmor?

 

Må jeg betale noe?

 

Mange spørsmål dette her...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heihei :)

 

Jeg er 9+5 idag (sannsynligvis) og kommer nettopp fra første legekontroll. Legen min mente det var akkurat passe tidspunkt.

 

Jeg tok med urinprøve av morgenurin - rett og slett for å huske å ta den... hehe :)

 

Legen skrev ut et ark med info til labben, og så tok jeg noen glass blod etterpå for å teste blant annet antistoffer i blodet, jernlager, HIV, osv.

 

Jeg tok GU, men kun fordi jeg var usikker på termin, og legen ville kjenne på livmor. Hvis du har tatt celleprøve i løpet av de siste 2-3 årene så slipper du mest sannsynlig GU.

 

Henvisning til jordmor får du nok ikke, det må du organisere selv. Men legen sender rekvisisjon til ordinær UL uke 18.

 

Du trenger ikke betale, nå er du gravid og da er det gratis helsevesen for oss :)

 

Bare kom med flere spmål hvis du lurer på noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se, tar ett spørsmål av gangen jeg :-) Urinprøven skal ta av morgenurinen den dagen du skal til legen. Det varierer veldig fra lege til lege om de tar gu første gang, men det er greit å ta en prøve i begynnelsen av svangerskapet. Jeg tok ikke gu på min første kontroll i går (er 7 uker på vei). Du får ikke henvisning til jordmor. Henne tar du kontakt med selv om du ønsker lege og jordmor f.eks. annenhver gang. Alle svangerskapskontroller er helt gratis! Håper det var greie svar! Synes det er fin tid å ha første kontroll på, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar begge to!

 

Så godt at jeg har dere her på bim å spørre:) Ble litt klokere nå!

 

Jeg har faktisk aldri hatt GU før...eller tatt noe celleprøve... jeg er 25 år, ja jeg vet jeg er treig.. frykter at jeg må til pers nå...huuu...

 

Ellers skjønner jeg ikke helt dette her med lege/jordmor -greiene..når får jeg ny legetime? Hvordfor må en gå til jordmor i tillegg til lege?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med jordmor og lege...Du kan gå til lege hele svangerskapet uten å gå til en jordmor, men noen ganger så er det greit å snakke med jordmor om du har spørsmål ang fødsel eller andre ting du måtte tenke på. Legen er mere praktisk, ordner med sykehus, henvisninger, veier deg, måler og dopler deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok ta en GU ja. De sjekker livmora, tar celleprøve osv. Klart det er ubehagelig, men det er ikkeno å være nervøs for. Det er over før du rekker å tenke deg om :)

 

Lege: formaliteter, blodprøver, eventuell sykemelding, rekvisisjoner.

Jordmor: Eksperten innen svangerskap/fødsel :) Hun kan berolige, veilede, gi råd og tips.

 

Man har krav på svangerskapsoppfølging enten til lege eller jordmor. Forrige gang var jeg heldig og fikk begge deler, men enkelte steder i landet er det lang ventetid hos jordmor. Jeg vil anbefale deg å bruke jordmor aktivt, hun sitter på unik spesialkompetanse som en allmennpraktiserende lege ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det varierer fra sted til sted. I Trondheim der jeg bor, er kommunen delt inn i fire soner. En ringer til servicekontoret i den sonen en tilhører, og får oppgitt hvilken helsestasjon en kommer til å tilhøre. Så er det bare å ringe dit og bestille time :)

 

Jeg ville anbefalt deg å kontakte den nærmeste helsestasjonen i den kommunen du bor i - de kan nok helt sikkert henvise deg til riktig sted/person. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang. jordmor, kan du høre med legen din om det.

Min lege sa siden jeg skulle ha time der 19. juni, kunne jeg bare ringe jordmor og avtale tid i juli. Så jeg ringte henne på helsestasjonen og avtalte time 21. juli :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...