Gå til innhold

Jeg måtte FORTELLE LEGEN hvor langt et svangerskap varte....!

Anbefalte innlegg

Jeg var på legetime igår. Har gått til jordmor hele tiden, men nå er hun ute på reise, så jeg måtte gå til legen denne gangen. Hadde ikke truffet henne før, og hun virket som en grei dame - men hun hadde jo ikke peiling! Hun sa at jeg var i uke 37, men jeg er jo i uke 38. Hun sa nei, at jeg var i uke 37 nå pga ditt og datt og skulle vise meg dette hjulet som hun regnet på. Men hun visste jo ikke engang hvor lenge et svangerskap varte, jeg måtte fortelle henne hva jordmor hadde sagt! Er rimelig glad for at jeg har gått til jordmor hele tiden ja, hun har jo iallfall peiling på slikt. Dette var forresten den eneste timen jeg skulle ha hos legen. Må bare riste på hodet og le litt av henne... :)

Fortsetter under...

Hei Maria24

Jeg hadde en "morsom" opplevelse hos legen jeg og for noen uker siden:

Var i uke 36 og hadde time hos en vikarierende lege (min egen er ute i permisjon). Hun skulle kjenne etter hvordan babyen lå inni magen min, og jeg la meg ned på benken. Hun kjenner og kjenner, og så plutselig utbryter hun: "du er sikker på at det ikke er 2 inni her da???" Mannen min sto i bakgrunnen og ble helt hvit i ansiktet! Jeg lo og sa at vi hadde vært på 2 ultralyder (en i 3D) og at det var vel litt usannsynlig at ingen hadde oppdaget det enda. Hun syntes babyen lå i en "merkelig" posisjon, og klarte ikke kjenne om hodet var festet eller ikke. Tok skikkelig hardt i og presset ned i bekkenet mitt så jeg holdt på å begynne grine! Hun ser jeg ha vondt og sier "bare vent, det blir vondere å føde" ............

ehhh... takk for den liksom! (noe unødvendig kommentar eller??)

Var hos jordmor noen dager etter og hun kjente fort og behagelig på magen min og sa "ja, her er hodet festet flott og den ligger fint til - akkurat sånn det skal være".

Neste svangerskal skal jeg BARE gå til jordmor assa, det var for drøyt!

man må gå til den man føler seg vel hos. I mitt tilfelle er det motsatt, jeg går heller til legen enn til jordmor - har med personlig kjemi å gjøre.

Men en ukes uenighet er ganske vanlig - både jordmor + en gynekolog vil ha meg til å være en uke kortere på vei enn jeg er ifølge disse sidene + andre kilder, men det gjør ingenting - termindatoen blir den samme av en eller annen grunn!

He,he, jeg er lege selv, og klarer ikke dy meg fra å forsvare legestanden litt..

Leger har veldig få svangerskapskontroller i forhold til jm, som jo bare driver med det. Derfor synes mange leger det er vanskelig å kjenne stilling på babyen, og om hodet er festet. Det er kanskje ikke så rart. Men det er jo ikke så viktig heller, når jm gjør det så bra. Det som er viktig å gå til lege for er alle blodprøvene, som jm ofte ikke kan ta. Lege har også greie på endel sykdommer og andre ting hos mor og event. foster, og større mulighet for henvisning o.l. Men i de nye retningslinjene er det bare anbefalt to eller tre kontroller hos lege, resten hos jm, hvis ikke det er noe spesielt da, som diabetes, epilepsi e.l.

Jeg gikk selv til lege de første kontrollene, men nå på slutten går jeg bare til jm. Synes det er veldig koselig. Hun har bedre tid, og hos henne er det hennes spesialfelt, hos en lege bare en veldig liten del av total-kunnskapen.

Må også bare få si at den kommentaren om at å føde er værre, den kunne hun spart seg hvis det ikke var sagt med et smil og i god stemning..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...