Gå til innhold

September: Kaving i søvne - fra rygg til mage - farlig?

Steinbukk-70

Anbefalte innlegg

Hei

Datteren min har begynt å kave skikkelig i søvne. Jeg finner henne plutselig på magen med ansiktet godt nede i sengen, med bena mellom sprinklene, på langs etc. Hun gråter når jeg finner henne på magen, men jeg blir litt engstelig av all denne kavingen mht krybbedød og ligging på magen.

Har dere andre opplevd det samme og er dette vanlig? Det er vel ikke stort jeg kan gjøre for jeg kan jo ikke akkurat binde henne fast.

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjalv tror jag att det e helt vanligt.. Man ligger ju perosnligen inte stil i sangen. Elias han e vild.. innan stunden ligger han at ena hallet o tva sek. efter sa e han pa rygg o fram o tillbaka. De drommer o har sig. Att hon grater e ju lite kedligt da.. men det kan val inte vara for att hon sover pa magen. Maste ju vara att venen fastnan mellan sprinklerna.. Har ingen sang med sprinkler sa jag har aldrig upplevt det med Elias. Men har daremto ett flertal ggr stallt sig upp i sangen i somnen av grat. Har kommit fram till att det bara e att lagga ner han o ge han smocken. Brukar oftast vara de dager han vart med om mkt.. sa jag tror det e ngt han drommer om.

Spedbarndod eller som ni sager Krybbedod e som vanligast mellan 0-4 mnd.. efter det sa blir det ju stakare o starkare i kroppen. Elias han sovit pa magen sen han foddes. Men har inte viljat ligga pa magen.. o tyckte det var battre att han lagh som han ville an att jag tvingade han till att ligga pa rygg.

Lycka till o hoppas att det blri battre.

Koz,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen når snuppa vår begynte å legge seg på magen gråt hun også. Men... hun fortsatte å legge seg over på magen likevel. Sluttet med gråtingen etter 1 uke eller 2 (husker ikke helt). Vi fortsatte å snu henne... men til slutt ga vi opp, hun vred seg rundt igjen før vi rakk å gå bort fra sengen...

Det skal jo ikke være farlig at de ligger på magen så lenge de kan snu seg begge veier. Men - syns det var skummelt vi også...

Det finns jo sånne babysafe (tror jeg det heter). Noe slags poser som de skal ligge i slik at de ligger roligere i sengen, du kan jo kanskje prøve det hvis du vil? Vi kjøpte en på Jysk til ca 100,- men det ble aldri til at vi brukte den så jeg vet ikke helt hvor bra de er.

Nå er forresten snuppa vår gått tilbake til å sove på ryggen og på siden. Og glad er jeg for det (o:

Så det kan jo være din også "gir seg" etter en periode (o:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke farlig for barna å ligge på magen å sove etter at de selv greier å snu seg begge veiene - fra mage til rygg og fra rygg til mage.

Akkurat som Elias mamma sier så er risikoen størst mellom 0-4mnd. Barnet kommer etter hvert til å finne ut hvordan det helst vil ligge og sove, og det bør jo barnet få lov til. Som regel får det best søvn på den måten. Men det kan jo være en overgangsperiode hvor barnet våkner opp i en uvant stilling og blir litt redd kanskje?

Sigurd har sovet mest på magen de siste 3 månedene. Han snur seg rundt flere ganger hver natt og kan være ganske urolig. Har ikke følt at det har vært noen grunn til bekymring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...