Gå til innhold

Når bør jeg gi meg med treningen?

Anbefalte innlegg

Jeg trener på treningsstudio 4 ganger i uka,trener mer når jeg ikke er gravid men trappet litt ned da jeg merket at kroppen syntes det ble tungt.Det jeg lurer på nå er om jeg skal ta siste mnd. fri? Da tenker jeg på Juli mnd. Har termin 30.Og heller gå turer..men samvittigheten gnager litt,bør jeg bare fortsette til jeg føder..hehe,ikke bokstavelig men dere skjønner..

Jeg er i tvil om hva jeg skal gjøre..hva gjør dere andre som er aktive da?

Fortsetter under...

hei hei!

Jeg syns du skal holde på til du ikke orker mer. Det skal jeg:) Har alltid trent mye, og har fått beskjed om at kroppen vil si i fra hvis det ikke er greit lenger. Jeg har selvfølgelig gått over til litt enklere ting og ikke så intensivt som før... aerobic med hopping for eksempel får jeg ikke så mye ut av lenger, men spinning, svømming og step og lett jogging og gåturer går fremdeles fint(jeg har fem uker igjen til termin). Også løfter jeg litt vekter...flere av de jeg kjenner har trent helt fram til fødselen(og da mener jeg til siste dag som var 9 dager over termindato!!), Jeg har også truffet på en toppidrettsutøver som har vært med å teste trening under graviditet, og hun hadde drevet med hard løpetrening helt fram til hun var syv månder på vei!! Hun fortalte at forskningsresultatene viser at babyens puls stiger sammen med morens det første kvarteret, for så å flate ut og synke til normalen igjen...så så lenge kroppen ikke gir signaler om noe annet, og så lenge du er vant til å trene og orker det(kan jo bli varmt og tungt framover hvis sommeren kommer:), så tror jeg ikke det er noen ting i veien for at du kan fortsette til riene tar deg...snarere tvert i mot:) Du vet det nok best selv når nok er nok:)

Min mor er litt redd for at jeg må løpe rundt med babyen når den kommer for å få den til å sove fordi den er vant til så mye bevegelse...hehe...den tid den sorg:)

Klem fra meg

Jeg har termin ca samtidig som deg, og trener fast 4-5 ganger i uken på treningsstudio. Sluttet for 1 mnd siden med jogging,har gått over til elipsemaskiner som ikke belaster hoftene med slike støt som jogging. Spinning er også veldig fin trening for min del. Ellers så trener jeg styrke, helst armer og rygg, som før.

Har også gått noen fjellturer forrige helg som jeg merket var god trening for leggmuskulaturen. KJente at barnet presset litt i bekkenmuskulaturen på vei nedover fjellet,men ingenting unormalt eller skummelt utover dette.

Jeg tror at så lenge en er flink til å lytte til kroppen sin, ta hensyn og ikke trene mer enn 1-1,5 timer per økt så er det bare fordeler ved å trene så lenge som mulig, både med tanke på selve fødselen, barnet og moren er da trente til å bedre mestre ulikt stress en fødsel kan medføre, og ikke minst i barseltiden. En trent kropp er vant med restitusjon og jeg tror at vi dermed vil komme oss fortere enn de som gjerne ikke har hatt muligheten til å trene gjennom svangerskapet

masse lykke til til deg og din lille!!

Så lenge du ikke presser deg er det veldig bra å trene. Men ikke stress med at du må trene så og så mye, men gjør det du orker og har lyst til. Jeg er i uke 39 nå og har trent gjennom hele svangerskapet. Nå i det siste har jeg gått mest turer (fint vær:), og syns det holder. Men tror at treninga har gjort at jeg har det veldig fint nå på slutten, og føler meg ikke altfor tung. Ser på alt jeg får rørt på meg som en bonus, ikke som noe jeg må gjøre for å unngå dårlig samvittighet.

Annonse

Gjest Frantic

Her må du rett og slett høre på signalene kroppen din gir deg. Er du i god form og ikke har noen plager eller problemer rundt treningen er det ingen grunn for at skal slutte å trene. Er det derimot øvelser du får vondt av i etterkant er det lurt å kutte ut disse. Er selv i uke 30 og trener fremdeles 2-3 ganger i uka, men har roet ned til å trene uten for mye hopp og sprett pga bekkenet. Gjør godt for kroppen og babyen å holde seg i form så sant en har mulighet til det, så trives du med å trene ville jeg fortsatt :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...