Gå til innhold

Vært hos gynekologen... Laaaaangt! (samme som bli gravid)

Anbefalte innlegg

Da har jeg vært hos gyn, og har kommet derfra med blandede følelser. Vet ikke helt hva jeg synes om ham... er litt forvirret kansje. Men kan ta det positive først da. Han sa at mannens sædprøve var normal og at det var ingenting i veien med meg, så der er ingen grunn til at vi ikke skulle klare det på egen hånd. På innvendig UL så han at jeg hadde hatt el, som er kjekt å vite for ifølge mine beregninger så hadde jeg el på mandag. Da slipper jeg å tempe :-) Han sa også at har man regelmessig syklus så har man EL.

Men samtidig så synes jeg han var litt...vet ikke hva det heter på norsk, men på engelsk sier de abrupt. Da jeg kom inn så han litt sur ut. Las henvisningen fra legen der det stod om mine to SA'er. Så sa han at to SA'er er ingenting unormalt med så det er ingen grunn til utredning. (NÅ var jeg ikke der pga mine SA'er, men fordi det tar så lang tid og fordi jeg har så mange spørsmål, men han spurte meg ikke om hvorfor jeg var der, bare kom til sine egne konklusjoner). Så viste jeg ham mannens sædprøve og han sa alt var flott. Kjempebra. Jeg spurte ham om viskositeten som ikke var normal, men han sa at det brydde han seg ikke om for det vet man ikke hva er for noe likevel... Jeg bryr meg!!! Så spurte jeg ham om der var noe vi kunne gjøre for å bedre sædkvaliteten, da den var innen for det normale, men litt på den nederste delen av normalen. (Mannen hadde 55mill og normalt er mellom 20 - 200, så kunne godt tenke meg å få den høyere). Da ble han igjen abrupt og sa at det var ikke på nederste grense og nå måtte jeg lytte til hva han som ekspert har å si istedet for å trekke egne konklusjoner. At det var ikke 55 sædceller, men 55 millioner!!! (jeg vet da vel det, er ikke dum heller da. Jaja...

Men så plutselig, etter at han hadde markert seg som eksperten og meg som uvitende, så ble han kjempehyggelig. Og da han undersøkte meg ble jeg imponert, kjente det nesten ikke, der var han kjempeflink!!! Og som sagt, så hyggelig. Så likte ham til slutt. Men er litt lei meg for at jeg ikke fikk stilt mine spørsmål da. Virker som han trodde jeg er en sånn hysterisk prøver som sitter og leser på nettet. (Det er jeg jo, men sa det aldri, sa nesten ingenting faktisk, så det hadde han ingen grunn til å mistenke). Min venninne som er lege tipset meg om en blodprøve jeg burde ha tatt, som er vanlig å ta der hun jobber, så jeg spurte ham om den. Da ble han irritert og ville vite hvor denne venninnen min jobbet og hva hun heter. (Hæ?) Og da jeg endelig fikk frem at grunnen til at jeg var der er fordi vi har prøvd så lenge, fikk jeg igjen ett fnys og ett foredrag om at vi ikke har prøvd lenge i det hele tatt, dette er normalt. Så ramset han opp statistikken (som jeg vet om for den har jeg jo lest på nettet hihi) Han beklaget også at han ikke fant noe og at jeg sikkert hadde lyst at det skulle feile meg noe og at jeg kansje synest det var dumt å betale for så lite (den sa han i en mere spøkefull måte) Jeg sa at jeg var glad alt var vel... men hørtes kansje ikke overbevisende ut da jeg var så forvirret...

Så som dere skjønner jenter, er jeg lettere forvirret. Er jo selvfølgelig glad for at han tror at dette vil vi klare på egen hånd. Og tror på ham når han sier det. Men synes hele gyn timen var rar. Og som sagt ble han kjempehyggelig etterhvert... så tror jeg likevel liker ham og fortsetter der. Han sa også at når jeg blir gravid kan jeg få komme på tidlig UL, uke 6 eller 7. Det var jo kjempehyggelig!!

Videre sa han at siden jeg har el ca dag 18, så burde vi prøve dag 13, 15, 17 og 19, men dag 17 var den viktigste dagen. Det var kjekt å vite.

Det var min rare opplevelse...

Fortsetter under...

Hei på deg!

Jeg vet ikke helt hvordan jeg reagerer på dette......

Hvis du selv er fornøyd med resultat og svar er det jo forsåvidt greit. Men ut i fra det du skriver ville jeg nok ha tatt meg en tur til en annen gyn. Var denne privat? Ville evt vurdert å gå til en privat.

Det at dere ikke har prøvd lenge nok til å få hjelp tror jeg kan diskuteres.....

I forhold til sæden er det jo ting som kan gjøres for å bedre den yterligere som f.eks tilskudd av zink og selen.

Man kunne jo også vurdert pergo for å gi deg et litt ekstra puff...

Klem

Jeg er litt skeptisk til det der med sædprøven, at det som var unormalt hos ham, brydde gyn seg ikke om. Har lest forskjellige innlegg om han Dr Purvis, og han hadde nok brydd seg om det ja! Så planen er å prøve på egen hånd en stund til, kansje frem til høsten... og skjer det ikke noe innen da så skal jeg pushe frem en utredning av mannen. Kansje en tur til Dr Purvis? Høres ut som om han er mannen for oss. Det står i den boken om ufrivillig barnløshet at det er de ressurssterke som får hjelp fordi du må kjenne dine rettigheter og tørre å stå på ovenfor leger og sånn. Tenk at det skal være sånn? Men som sagt så stoler jeg på at han tror dette kan skje naturlig, en stund til fremover. Har jo egentlig ikke lyst på mere utredning av meg, masse skremmende ting i vente der. Og jeg er overbevist om at det er sæden. Men har vært gravid før, så klarer det nok igjen. Han tar sink nå, skal kjøpe selen også. Pergo ville han ikke gi meg, men jeg tror ikke jeg trenger det siden jeg har el og den er klokke regelmessig.

HALLO I LUKEN!

Han hørtes jo mildt sagt veldig spesiell ut! Syntes han opptrådte litt uproffesjonelt.... Han likte tydeligvis ikke at du stilte spørsmål. Og det er jo en viktig oppgave som lege, å svare på spørsmål fra pasientene sine! Dessuten når han sa at du tydeligvis ikke ville at alt skulle være i orden, så syntes jeg at han gikk over streken! Det var jo utrolig frekt sagt!! Nok om det...

Du får bare stole på at han vat hva han gjør og at han han har gjort de riktige vurderinger feks ift mannen din sin sædprøve. (Mange leger takler ikke dette med pasientkontakt, men er flinke i faget sitt.)

Når det er sagt, så hadde det vel ikke skadet med en tur til han der Purvis-fyren. Han høres ut som en lege som virkelig kan faget sitt!

• 1 måned senere...

Uff, leste dette igjen og fy flate for en drittsekk!!!!!! Tenk at jeg fant meg i det!! Men var så forvirret og tror jeg rett og slett var i sjokk jeg. Spiller ingen rolle at han ble hyggelig etterpå, så lenge han vår uhøflig og arrogant på begynnelsen og på slutten. Og kan legge til at eneste grunnen til at han var hyggelig var fordi han ble i godt humør for han fikk snakket stygt om sykepleiere og jordmødre. Jeg fortalte ham at i England er det sykepleiere som tar gynekologiske undersøkelser og da begynte han å legge ut om at de ikke har nok utdannelse eller ekspertise og at jordmødre vet kansje hvordan de skal ta imot ett barn men de kan ingenting om livmoren og sånn..... Drittsekk!!!!!!!!!!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...