Gå til innhold

Vært hos gynekologen... Laaaaangt! (samme som sliterne)

Anbefalte innlegg

Da har jeg vært hos gyn, og har kommet derfra med blandede følelser. Vet ikke helt hva jeg synes om ham... er litt forvirret kansje. Men kan ta det positive først da. Han sa at mannens sædprøve var normal og at det var ingenting i veien med meg, så der er ingen grunn til at vi ikke skulle klare det på egen hånd. På innvendig UL så han at jeg hadde hatt el, som er kjekt å vite for ifølge mine beregninger så hadde jeg el på mandag. Da slipper jeg å tempe :-) Han sa også at har man regelmessig syklus så har man EL.

Men samtidig så synes jeg han var litt...vet ikke hva det heter på norsk, men på engelsk sier de abrupt. Da jeg kom inn så han litt sur ut. Las henvisningen fra legen der det stod om mine to SA'er. Så sa han at to SA'er er ingenting unormalt med så det er ingen grunn til utredning. (NÅ var jeg ikke der pga mine SA'er, men fordi det tar så lang tid og fordi jeg har så mange spørsmål, men han spurte meg ikke om hvorfor jeg var der, bare kom til sine egne konklusjoner). Så viste jeg ham mannens sædprøve og han sa alt var flott. Kjempebra. Jeg spurte ham om viskositeten som ikke var normal, men han sa at det brydde han seg ikke om for det vet man ikke hva er for noe likevel... Jeg bryr meg!!! Så spurte jeg ham om der var noe vi kunne gjøre for å bedre sædkvaliteten, da den var innen for det normale, men litt på den nederste delen av normalen. (Mannen hadde 55mill og normalt er mellom 20 - 200, så kunne godt tenke meg å få den høyere). Da ble han igjen abrupt og sa at det var ikke på nederste grense og nå måtte jeg lytte til hva han som ekspert har å si istedet for å trekke egne konklusjoner. At det var ikke 55 sædceller, men 55 millioner!!! (jeg vet da vel det, er ikke dum heller da. Jaja...

Men så plutselig, etter at han hadde markert seg som eksperten og meg som uvitende, så ble han kjempehyggelig. Og da han undersøkte meg ble jeg imponert, kjente det nesten ikke, der var han kjempeflink!!! Og som sagt, så hyggelig. Så likte ham til slutt. Men er litt lei meg for at jeg ikke fikk stilt mine spørsmål da. Virker som han trodde jeg er en sånn hysterisk prøver som sitter og leser på nettet. (Det er jeg jo, men sa det aldri, sa nesten ingenting faktisk, så det hadde han ingen grunn til å mistenke). Min venninne som er lege tipset meg om en blodprøve jeg burde ha tatt, som er vanlig å ta der hun jobber, så jeg spurte ham om den. Da ble han irritert og ville vite hvor denne venninnen min jobbet og hva hun heter. (Hæ?) Og da jeg endelig fikk frem at grunnen til at jeg var der er fordi vi har prøvd så lenge, fikk jeg igjen ett fnys og ett foredrag om at vi ikke har prøvd lenge i det hele tatt, dette er normalt. Så ramset han opp statistikken (som jeg vet om for den har jeg jo lest på nettet hihi) Han beklaget også at han ikke fant noe og at jeg sikkert hadde lyst at det skulle feile meg noe og at jeg kansje synest det var dumt å betale for så lite (den sa han i en mere spøkefull måte) Jeg sa at jeg var glad alt var vel... men hørtes kansje ikke overbevisende ut da jeg var så forvirret...

Så som dere skjønner jenter, er jeg lettere forvirret. Er jo selvfølgelig glad for at han tror at dette vil vi klare på egen hånd. Og tror på ham når han sier det. Men synes hele gyn timen var rar. Og som sagt ble han kjempehyggelig etterhvert... så tror jeg likevel liker ham og fortsetter der. Han sa også at når jeg blir gravid kan jeg få komme på tidlig UL, uke 6 eller 7. Det var jo kjempehyggelig!!

Videre sa han at siden jeg har el ca dag 18, så burde vi prøve dag 13, 15, 17 og 19, men dag 17 var den viktigste dagen. Det var kjekt å vite.

Det var min rare opplevelse...

Fortsetter under...

Hm....høres ut som en opplevelse med blandede følelser ja...Leger er litt merkelige av og til. Men: så flott at alt ser bra ut da, Kirsty!!! Ønsker deg all mulig lykke til & håper at et lite mirakel inntar kroppen din snart :-)

Hei hei :)

Så flott at alt så bra ut da :)

Håper virkelig at det har klaffet for dere denne måneden!!!!

Litt artig å treffe på deg på venterommet i dag. Verden er jammen ikke stor...hihi.

Jeg liker gynekologen kjempe godt jeg. Synes jeg har fått kjempe god oppfølging av ham både da jeg mistet forrige gang...og nå denne gangen :)

Ja, ikke sant :-)

Jo som sagt så likte jeg ham tilslutt, så skal fortsette. Han er også den eneste som har tilbydd meg tidlig UL når jeg blir gravid igjen. Det likte jeg. Men for en forvirrende fyr. Ble helt satt ut, visste ikke helt hva jeg skulle tro dsa jeg kom. Han kunne godt ha spurt meg om hvorfor jeg var der da... synes 14pp er lenge å prøve jeg da... vi feirer ihvertfall den gode nyheten med en flaske vin ikveld. Mannen er så letta at alt står bra til med manndommen tihi...

Hehe....det tror jeg på ;) Samboeren min er stolt som en hane over at jeg blir så fort gravid. "Ikke noe i veien med svømmerene mine nei"..hehe :)

Synes også 14 pp er lenge å prøve...så er ikke helt enig med han der nei. Kunne vært en ide å spurt om hvorfor du var der ja....hehe.

Koz dere MASSE med vin i kveld :) Det fortjener dere :)

Annonse

Hei Kirsty

Fint å høre at "ting er på stell" for dere :)

Dessuten syns jeg dere gjør helt rett i å slappe litt av og kose dere med vin og hverandre. Det er sånn innstilling det gjerne blir barn av tror nå jeg!

Leger kan forøvrig være litt sære på mange måter, men det virker jo som om han vil hjelpe dere til å slappe av og at han er serviceinnstilt. Det er jo ikke alle leger som er det heller...

Lykke til fremover :)

Hei!

Det var godt å høre at han mente at ting sto bra til med dere begge:)

Men kjipt at han ikke vil utrede noe mer da. Sies det ikke at man får utredning etter ett år eller 3 SA/MA da? Eller er det bare hvis man ikke blir gravid i det hele tatt? Ja ja, da får dere bare stå på en stund til på egenhånd.

Leste forresten en tråd om barnløshet på et annet forum, og det var helt vanvittig mange der som hadde brukt laaaang tid. Fra 2-5 år før de ga opp og fikk hjelp. Men ukene går jo sååååå sakte. Kanskje du er gravid allerede? Krysser fingrene. Vi snakkes!

Hei Kirsty

Veldig bra, men også forvirrende at dere er i orden begge to, om du skjønner.. Håper du får en spire snart, en flink liten klatrespire som klarer å henge fast!! Sånn at du kan legge disse 14 pp bak deg og se fremover snart..:0)

Klem og gode ønsker fra Loise :0)

Tusen takk for oppmuntrende ord allesammen!!

Jeg er litt skeptisk til det der med sædprøven, at det som var unormalt hos ham, brydde gyn seg ikke om. Har lest forskjellige innlegg om han Dr Purvis, og han hadde nok brydd seg om det ja! Så planen er å prøve på egen hånd en stund til, kansje frem til høsten... og skjer det ikke noe innen da så skal jeg pushe frem en utredning av mannen. Det står i den boken om ufrivillig barnløshet at det er de ressurssterke som får hjelp fordi du må kjenne dine rettigheter og tørre å stå på ovenfor leger og sånn.

Så flott at alt var bra med dere begge to utifra testene dere har tatt.

Det hørtes ut som om gynekologen ikke hadde en fin dag den dagen du var der. Litt merkelig å svare på den måten han gjorde. Har selv vært til utredning for barnløshet og fikk svar på mange spørsmål jeg lurte på og gynekologen stilte mange relevante spørsmål så jeg følte meg beroliget etter å ha vært der.

I tillegg til innvendig UL hvor han så og målte diverse saker kunne han se at hormonene mine var i orden på den UL. Det er kanskje derfor legen ikke tok noen blodprøve fordi han så at alt er iorden når du tok innvendig ultralyd? Min gynekolog tok blodprøver selv om han så at alt var fint på ultralyden for han ville gjøre det ordentlig når jeg allerede var der til utredning og i går fikk jeg skriftlig svar. Den viste normale hormoner og en fin eggløsning. Det var godt å få det skriftlig at alt er i orden så man slipper å engste seg. Neste gang du er der ber du om en blodprøve for å få bekreftet hvordan dine hormonelle verdier er for å få et best mulig resultat(baby) snarest mulig. Lykke til

Heldigvis at det ikke var noe galt med deg:-) Må jo være en lettelse at både du og mannen er godt utrystet.... Du får følge legens råd om sex de dagene og håpe på at spiren sitter denne pp. Har hørt om wild jam på helsekost skal være så bra. Har ikke prøvd det selv, men vurderer sterkt om jeg skal ta en tur å handle det inn nå-----??

PS hun venninna di som er lege kan helt sikkert hjelpe deg med en rekvisisjon av slik blodprøve som hun anbefalte og gyn ikke ville ta:-)) Bare ett lite tips... hihi-...

Føler vi får det til denne måneden jeg. Tror vi tar følge inn på 1 trimester og helt frem mot målet. Hadde vært kjekt da.'¨

Lykke til.

Tusen takk for svar og oppmuntring :-)

Kan legge til at jeg var på utredning på volvat i mars og der tok de alle hormon blodprøvene, tok med resultatet til gyn igår. Så de trengte han ikke ta. Den blodprøven er en ekstra ting som man tar hvis noen har hatt mange SA'er. Den ville han ikke høre snakk om nei. Likte heler ikke at han ikke brydde seg om at sædens viskositet ikke var bra, for det vet man ikke hva er? Blir jeg ikke gravid iløpet av sommeren skal jeg finne noen som har greie på sæd og få ny vurdering ja!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...