Gå til innhold

Hvor mye grøt er "en hel porsjon" til 5 mnd gammel gutt?

Anbefalte innlegg

Han har nå fått smaksprøve på grøt i en uke, men først i dag at han greide å spise grøten ordentlig, altså få maten bakover i munnen;)

Han ble veldig ivrig og "ba" om mer helt til han hadde fått ca 13-14 små skjeer (Avent skjeer), en del som havnet utenfor selvfølgelig.. Men synes den porsjonen som står på pakken er veldig stor, hva synes dere? Skal de spise en hel porsjon etter en ukes tid? Fint med tilbakemeldinger, er helt grønn på dette området:)

Fortsetter under...

Vi gjev guten vår Holle-graut og på pakken står det at ein porsjon er laga av 2dl væske, men eg veit ikkje om det er likt for andre grautmerke.

Mitt råd er uansett å la guten din styre det der sjølv. Då vi introduserte graut fekk han først nokre skeier pr måltid i nokre dagar (for å vere sikker på at han tålte det), og deretter fekk han ete til han ikkje ville ha meir. Min "regel" er at dersom han et opp alt eg har laga til, har eg laga for lite. Og vil han ikkje ha meir, så skal han sjølvsagt sleppe. No er han 8,5 mnd og det varierar litt kor mykje graut han et, det er alt frå 1 - 2dl væske + grautpulver til frukost og 1 - 2,5dl til kvelds.

Det er ingen regel som seier at babyen "skal" ete full porsjon graut etter ei veke. Ta det i hans tempo, dette er tross alt heilt nytt, og veldig forskjellig frå pupp/flaske.

Jeg syntes oxo at de posjonene som sto på pakken virket veldig store. Men etter som han vente seg til grøten går det med alt sammen i stor fart. Tok nok ikke mer en 1-1,5 uke før vi var oppe i full posjon. Nå spiser han nok gjerne mer hvis han hadde fått, er snart 7mnd

Hva som er en "hel porsjon" avhenger av hvor mye ditt barn er i stand til å spise til et måltid. Hos oss (nå som Mini er 11 mnd) så er grøt av ca 1dl væske akkurat litt for mye (som oftest et par-tre skjeer til overs). Øk bare etter som hvor mye din lille vil ha. Mengden klarer de vanligvis å styre selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...