Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er i uke 38 nå og var og førsøkte å snu ungen i går, uten hell, rompa satt alt for godt nede i bekkenet. Ungen ble målt til og være ca 3500gr, d vil jo da si at han mest sannsynligvis kanskje er rundt 4000gr når han blir født. Er d noen av dere som har født så stort barn i seteleie eller fikk dere ta keisersnitt? Bekkenet ble d tatt røntgen av og det var stort nok i forhold til å føde i seteleie dersom ungen ikke var for stort.

Noen som har vært i samme situasjon og fikk velge hva dere fikk gjøre?

Takk for svar:-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5290677-setef%C3%B8dsel-eller-keisersnitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg skal ha KS nå på fredag (termin 15 juni) gr. seteleie. Hadde KS med datteren min også av samme grunn. Målet på bekkenet mitt tilsier at jeg skal kunne føde normalt da ingen av barna er spesielt store. Jeg har også skulle det til det nærmet seg (begge gangene), men så har jeg endt opp i "panikk" og redsel for at noe skulle gå galt, og dermed valgt KS. Det har gått veldig greit, ingen har "sagt meg i mot" på dette når jeg har forklart ståa og hvorfor jeg har tatt valget.

Derimot skal det også sies at jeg har bekjente som har hatt perfekte setefødsler uten noen problemer, så det hadde sikkert gått bra her også. Men jeg fikk meg bare ikke til å prøve... :o(

Synes nesten det hadde vært enklere om legen hadde tvunget meg til det ene eller det andre, valget har vært utrolig vanskelig å ta "alene". Og leger, JM ol. har alle litt forskjellige syn på hva som er best vedr seteleie, det gjør en jo gjerne enda mer forvirret. Uansett KS sist var en utrolig bra opplevelse (selv om jeg ønsket jeg hadde hatt hodeleie og fødte normalt), håper denne også blir like bra. Har i alle fall innfunnet meg med at jeg må stå for det valget jeg tar og prøve ikke tenke, hva hvis jeg... i stedet...

Uansett hva du velger må du ha lykke til med kommende fødsel!!

Gutten min ligger i seteleie, så jeg skal på sykehuset om 5 dager å få ny ul. Ligger han slik da også så tar jeg KS. Jeg sliter også med fødselsangst grunnet overgrep og det hjalp ikke når jeg fikk vite at gutten min nå veier 3700g. Og jeg egentlig har fire uker igjen til ul-termin. (Har 11 dager til menstermin).. Så nå håper jeg det egentlig blir KS uansett!!!

Jeg er i uke 41 nå og fikk vite først på termindatoen at babyen ligger i seteleie. Babyen ble da målt til å veie ca. 3500 gr, og bekkenet mitt ble målt til å være stort nok. Det virket ikke som om KS var noe alternativ med mindre babyen har vokst mye siden sist - skal på kontroll i morgen... Har til nå tenkt at helsepersonellet vurderer bedre enn meg hva som lønner seg i denne situasjonen (er førstegangsfødene).

Lykke til med din situasjon!

for meg er det ikke noe tvil, jeg hadde definitivt valgt ks. ingen blir tvinget til å føde i sete, man får alltid valget. jeg støtter meg til forskning som viser at det er fler komplikasjoner ved setefødsel enn ved vanlig, og at ks blir sett på som et fullgodt alternativ.

vil ikke skremme deg, men dette er mitt syn på saken. jeg vet at mange mange kvinner føder i sete hver dag og det går oftest helt fint! men jeg hadde ikke gjort det likevel. det er en grunn til at det alltid er lege og flre jm tilstede ved en setefødsel, og at kvinnen får epidural nærmest som rutine. fordi det er en litt større sjanse for komplikasjoner.

anbefaler deg å ta en ordentlig prat med fødselslege for å få all informasjon du trenger for å ta denne besluttningen!

Går for setefødsel her... Er 38 uker nå. Ingangsmålet mitt var et grensemål. Men var fortsatt klarert til å føde hvis jeg valgte det. Ring føden og be om å prate med en erfaren jordmor. Det har jeg gjort noen ganger. Veldig betryggende. Skrev ned spørsmål jeg hadde i hodet.. Og det er setefødsel jeg har erfart alle "de som kan det" heller mot. Mye har nok forandret seg de siste 20 åra. Og folk er flinke til å komme med avskrekkende historier. Derfor kan det være greit å ufarliggjøre dem til ved å stille spørsmål til de som kan dette. Konsekvenser av keisersnitt hører man sjeldent om. Blir sagt at setefødsel er det beste for både barn og mor hvis det er plass for det. Og det er de jo flinke til å kartlegge i forkant. Men det er et valg du må gjøre selv. En får bra oppfølging under fødselen. Er visst tilstede fødselslege, gynekolog, barnepleier/lege?, jordmor og anestesilege. Så føler meg i trygge hender.

Lykke til. Stor klem.

Annonse

Ja, prat med noen som kan dette. Grunnen til at det må være fler tilstede er jo fordi en setefødsel krever litt større plass.Derfor må de være i forkant med personell ved behov. Men ser de på prøvene at en setefødsel kan bli vanskelig så vil de jo ta ks. Det er alltid en liten risiko ved å føde uansett måte. Og så lenge de har klarert at du kan føde i sete så er jo "risikoen" som blir nevnt minimalisert har jeg forstått. Og når man først har så mange kvalifiserte tilstede er man jo enda mer i sikkerhet tenker jeg da..

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_ltssok.Soek10

her er en link til artikler om temaet på norsk lægeforening sin side. greit å lese litt og skaffe kunnskap på den måten også. jeg vil ikke være skremselpropaganga-heksen som sier at setefødsel for all del ikke bør gjennomføres hvis alt ligger tilrette for det. men det ER større risiko for komplikasjoner, det er også større risiko for komplikasjoner med ks enn ved vanlig fødsel, fordi det er et operativt ingrep. men hadde jeg stått mellom de to valgene hadde jeg ikke vært i tvil om hva jeg gjort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...