Gå til innhold

Hvor lenge ammer dere om gangen?

Anbefalte innlegg

Gutten min elsker å ligge ved puppen, og ligger gjerne 30 minutter og koser seg. Nå har vi fått beskjed at han har gått for mye opp i vekt i forhold til gjennomsnittet, og at vi må korte ned ammingen til 5-10 minutter. Synes dette høres så lite ut, og lurer på hvordan det er for andre? Min gutt hadde doblet fødselsvekten sin ved 6 ukers kontrollen. Hvordan er deres vekt fra fødsel til første kontroll og videre?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5289747-hvor-lenge-ammer-dere-om-gangen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det helsestasjonen som sier dette? Får han noe annet enn morsmelk?

Spedbarn skal regulere seg selv, dvs, de spiser det de trenger. Synes det høres rart ut at du skal begrense ham, prøv heller å få litt tid mellom måltidene, 2-3 timer.

Min barselvenninnes gutt ble fullammet, og veide 9 kg på 6 mndkontrollen. Nå, ved 10 mnd veier han fortsatt 9 kg.

Ja det var helsestasjonen, og han får kun morsmelk. Helsesøster mener at han bruker puppen som kos, og at jeg skal putte smukk i han etter 10 min og at han heller skal sutte på den intil brystet mitt. Synes selv at det er veldig strengt, men har ikke lyst til å gjøre noe feil heller... Har holdt på slik i to dager nå, og han er kanskje litt mer sutrete enn vanlig, men det er ikke noe stortuting før måltidene... Blir veldig usikker på om og når han har fått nok...

Jeg ville fulgt magefølelsen min tror jeg. Hvis du og han er fornøyde med at han koser seg ved puppen, så kan det vel ikke være noe galt i det? Det er din unge og du som vet hvordan han har det best. Jeg trodde også at når de bare får morsmelk så skal de regulere det selv.

(Men jeg må understreke at dette er min mening, jeg har ikke fasiten.)

Ja, og angående spørsmålet ditt: Da frøkna var nyfødt lå hun og puppet i timesvis - hun brukte 1- 1 1/2 time på hvert måltid. Nå bruker hun maks 10 min, 4 1/2 mnd.

Lykke til, sønnen din er sikkert normal. Noen er store og noen er små sa de til meg da sanna ble født, da veide hun 2510g og jeg var superbekymret. Nå veier hun 6kg og har med andre ord lagt på seg masse:o)

Gå inn på ammehjelpen.no og les litt der, du. Kos dere med ammingen, la han suge opp mot en halv time, men pass på at han suger effektivt, svelger og jobber. Dersom han sovner, eller slapper av lenge, kan du ta ham bort.

Et barn som er flink til å suge, som tar for seg og jobber ekstra med å få opp produksjonen din (for det er det han gjør!), gjør livet enklere både for deg og for seg selv etterhvert. Dersom han får anledning til å spise så mye han vil, kan det være at dere slipper unna de verste økedøgnene.

Det er selvfølgelig opp til deg, men på ammehjelpens sider står dette:

"0-6 UKER

Før ’melken kommer’ (dag 2-4) kan barn normalt die inntil en time om gangen. Barnet bør selv bestemme hvor lenge de dier. Å amme fra 20-60 minutter (tilsammen, på begge bryst) er vanlig. Gjennomsnittstid for en 2 uker gammel baby er 30 minutter.

Hvis barnet dier veldig ofte vil varigheten pr. dieing gå ned. Av og til vil man finne barn som legger tilstrekkelig på seg med måltider på 10 minutter.

6 UKER-12 MÅNEDER

Varigheten av ammingen blir mindre etter hvert som barnet blir eldre, men hyppigheten kan øke."

I og med at det står "Av og til vil man finne barn som legger tilstrekkelig på seg med måltider på 10 minutter.", synes jeg du skal gå tilbake til litt lenger dietid - men du velger.

Dersom du trenger noe å si til helsesøster, kan du rett og slett si at en ammehjelper anbefalte deg å la ham die minst en halv time, slik at dere muligens slapp økedøgn etterhvert.

http://ammehjelpen.no/nyheter_more.asp?NewsID=257#ammingens_varighet

Lykke til,og kos dere!

Annonse

Takk for utfyllende svar! Tror jeg skal la han få kose seg med puppen. Gutten min pleier å spise hver tredje time, og sover lenge om natten. Han er i seng fra 20-21 og våkner ikke før kl. 05. Nå da jeg har kuttet ned på varigheten av måltidene synes jeg han ønsker pupp oftere og våkner tidligere på natten enn hva som er vanlig for han.

Siden besøket på helsestasjonen og nedtrappingen av ammingen kjenner jeg at jeg har mindre melk i brystene mine enn tidligere, selvom jeg har forsøkt å pumpe meg et lite lager til senere.

Blir jo selvfølgelig litt bekymret for at jeg skal få et unormalt stort barn, men hvor mye skal man ta hensyn til gjennomsnittet når det gjelder vekt det første året? Kan han bli overvektig i fremtiden?

Barn som kun ammes, blir ikke overvektige! Det er snarer tvert om, det å bli ammet viser seg å ha svært positiv effekt på vekt senere i livet også.

Ta det helt med ro! Bekymre deg ikke for vekten, små barn vokser i rykk og napp. Min gikk opp 100g de første ukene, før han tok en kjempejafs på 400g en annen uke. Sånn er det bare!

Siden han har hatt det flotte spise og sovemønsteret, synes jeg at du bare skal gå tilbake til det du gjorde i starten, nemlig å la ham spise en halvtimes tid. Det må jo være utrolig deilig når alt klaffer så godt!

Jeg må bare få si at det er det værste jeg har hørt... Mener hs at du skal kutte ned??? Barn kan ikke få for mye morsmelk!!! Selv om barn er store, så er det ingen fare hvis de bare får mm!! Jeg har dette fra flere jordmødre med utdannelse i amming. Husk at det er mange hs som sier mye vås og tull. Det er faktisk ganske viktig at barnet får styre amming selv. (så langt det ikke sliter på mor da, at hun blir sår osv.). Det er ikke rart folk får lite melk og det er barn som er våkne om natten og skriker når det finnes hs som gir sånne råd.

Datteren min lå på puppen nesten hele tiden de førts to-tre mnd. Hun spiste seg opp, og sov nesten hele natten. Når hun ble tre-fire mnd så gikk hun over til måltider på noen minutter bare. De ordner opp selv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...