Gå til innhold

Noen som vet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg ble satt igang ved sist fødsel, og for meg skjedde følgende:

Var på overtidskontroll hvor de fant ut at det var grunn nok til å sette igang fødsel 11 dager etter termin (lite fostervann, bl.a). Ble lagt inn, fikk tre kurer (stikkpiller i skjeden med gele (prostaglandin) som skulle modne mormunnen). Dette er ikke nødvendig for alle, men for meg var ikke saker og ting modent i det hele tatt. Dette vurderer de etter å ha sett om du har litt åpning eller ikke. For noen setter fødselen igang av seg selv etter en slik kur, og da er jo alt bare greit:-)

For meg funket ikke det så veldig, men fikk etter nesten ett døgn litt åpning (ca 3 cm). Da tok de vannet, som satte igang svake rier etter en stund. Disse riene var ikke spesielt effektive, så jeg fikk drypp (intravenøst riestimulerende middel, oxytocin) som fikk fart på sakene. Riene ble superdupereffektive, og fryktelig intense og vonde etter hvert. Fikk drypp klokka 13, og gutten var ute litt etter klokka 16:-)

Mange som blir satt igang på denne måten, altså hvor det ender med drypp, får epidural. Dette er fordi det blir så voldsomme og hyppige rier, og kroppen og hodet henger ikke helt sammen på en måte.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5289076-noen-som-vet/#findComment-5289738
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...