Anonym bruker Skrevet 7. juni 2006 #1 Skrevet 7. juni 2006 Jeg misstenker at min datter har det. Hun har siden hun var ett par uker hatt veldig røde hektiske kinn. Ser lissom så sunn og frisk ut. Nå har hun fått røde nupper over hele kroppen, de har gått fra og være røde, til å bli "hudfarget". og så er de borte på beina så og si, men magen og ryggen og litt på armene er det enda. Men de vises best i en viss lysvinkel ol. Har i en uke smurt morgen og kveld med en krem som heter Aderma Exomega. -Kanskje det er derfor nuppene på beina har forsvunnet? Men når jeg bader henne (bruker naf olje), så virker det som om det blir mer hissig.....hun blir liksom rød-flammete. Og så gråter hun når jeg smører med aderma exomega. Men ikke når jeg smører beina, de som så og si er nuppefri. Men når jeg smører magen og ryggen så gråter hun så fælt. Svir denne kremen? Ja, og så en ting til, dersom disse nuppene forsvinner, må jeg fortsette å smøre henne inn hele kroppen morgen og kveld? Kinnene hennes varierer med å være litt røde, og knallrøde, i dag var de veldig røde, og med nupper i. Mens i går var de normale. Og så varierer det i løpet av dagen. Hva tror dere med AE erfaring? Kan det være AE? Svir kremen? Takker for tilbakemeldinger
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2006 #2 Skrevet 7. juni 2006 Gutten min på 6 mnd har AE, fikk konstantert det da han var ca 3 mnd. Har ikke hørt om den kremen du bruker, så jeg vet ikke om den svir. Vi bruker: Balneum Hermal olje i badevannet ( bader bare 1 gang i uka), smører ansiktet med Decubal recover morgen og kveld, og kroppen med HTH creme. Ellers bruker jeg Mildison ( mild hydrokortison-krem) hvis det begynner å komme utslett i ansiktet. Han er nå helt fin i ansiktet, men har fortsatt endel utslett på kroppen, selv om det ikke ser ut til å klø så mye. Bruker selvfølgelig parfymefri vaskemiddel/ tøymykner til klær, og unngår all ull direkte mot huden. Det går nok over, det kalles jo også "barne-eksem". PS: Du vet det finnes et eget forum her om allergi og eksem? Lykke til
-Petrine- Skrevet 7. juni 2006 #3 Skrevet 7. juni 2006 Heisann! Nuppene betyr at det er aktivitet i huden (i følge vår hudlege). Da er det veldig fint at dere forebygger med å bruke oljebad og fuktighetskrem. Om det virker som om Aderma Exomega svir kan du jo prøve en annen type krem. Jeg har aldri hørt noen reagere på apobase oily creme. (jobber på hudavdeling på sykehus) så det kan jo være verdt et forsøk. Og ja, smør så lenge hun er tørr i huden :-) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2006 #4 Skrevet 7. juni 2006 a derma funker kjempebra på mi lille tøtte. tror ikke det svir så ille, det går fort over ihvertfall
Mamma te 2 Gull Skrevet 7. juni 2006 #5 Skrevet 7. juni 2006 Gutten min fikk atopisk eksem da han var 4-5 uker gammel. Kinnene hans var som du beskriver, men han fikk ikke utslett ellers på kroppen før senere. Vi brukte ingen kremer til å begynne med for vi fikk beskjed om at det mest sannsynlig var "barnerev" og at dette ville forsvinne etter hvert. Utslettet forsvant imidlertid ikke og vi fikk konstatert at det var AE. Vi begynte da å bruke mild kortisonkrem (1%) samt Aderma Exomega. Jeg har hørt at Aderma`en kan svi litt, men hos oss funket den veldig bra. Der er mange andre gode fuktighetskremer du kan bruke, så jeg anbefaler deg å bytte. Men smør jenta di så lenge ho er tørr i huden og bruk olje når du bader ho. Gutten vår er nå 2 år og har blitt merkbart bedre, men vi smører han enda morgen og kveld. Anbefaler også at dere tar kontakt med lege/hudspesialist dersom utslettet ikke forsvinner. Vi fikk veldig god oppfølging og informasjon om AE. Blant annet fikk vi delta på "Eksemskole" i regi av sykehuset. Kjempenyttig! Det er viktig å få vite hvordan man skal forholde seg til AE samt virkning/bivirkninger av kortisonkremer dersom man skal benytte dette. Gå også inn på Norges Astma- og allergiforbund sine nettsider (www.naaf.no). Her finner du også info om AE. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå