Gå til innhold

det går vel ikke an å sette stikkpilla feil??

Anbefalte innlegg

hun gråt så masse når jeg ga hun stikkpille. hun har over 39 i feber nå så vill gi det for å prøve å få hun til å sove. men hun gråt og jeg tenkte herregud har jeg satt den feil?? men det går vel ikke vel? jeg tok jo bakerste hull.... så ille det er å ha syke barn!!!! blir helt fra meg jeg....

Fortsetter under...

Du har helt sikkert ikke gjort noe feil, slapp av=)

Men det er klart at barnet ikke nødvendigvis setter pris på at du putter noe inn den veien. Dess eldre barn dess verre. I allefall er det sånn her at størstemann som skjønner hva som skjer, skriker som en stukket gris.

Så lenge du putta pillen i riktig hull (er i alle fall ikkje vanskeleg om babyen er gutt) og den ikkje sklir ut igjen er alt såre vel. Kanskje den går lettare inn eine vegen enn andre vegen, men så lenge den kjem inn speler det ikkje nokon stor rolle.

Men det er klart at babyen kan synest det er ubehagelig, ikkje noko rart i det. Men om han/ho skrik lenge etterpå tviler eg på om det er stikkpillen som gjer det, den skal jo begynne å virke etter 15-20 minutt og må ergo vere oppløyst før den tid.

Annonse

ok, da tenker jeg at det er samme hvem vei man gir den ihvertfall. det står ingenting på pakken så det viktigste er vel at den ikke kommer ut igjen.

men nå er hun så kvikk her da, vil ikke sove.... hmmm, er det vanlig da?

Annonse

grunnen til at den butte enden skal inn først er at den da ikke glir så lett ut igjen. men sålenge den ikke sklir ut gjør det selvfølgelig ikke noe å ta den andre enden.

Pleier også å ha på litt krem/olje for at den skal gå lettere inn....

Du har helt sikkert truffet riktig, men det er jo ømt der så ikke rart om barnet gråter.

En stikkpille skal settes med den butte enden først(enda så ulogisk det virker) fordi da glir den ikke ut igjen. Det er ikke vondt for barnet, men det er jo selvfølgelig ubehagelig.

På sykepleien lærte vi at en stikkpille skal settes med den butte enden først, MEN ikke på barn. Der skal den spisse enden inn først. Jeg var ferdig utdanna i 2004, men i ettertid har jeg lest at noe ny forskning har funnet ut at det spiller ingen rolle hvilken vei man setter stikkpillen..

En ting er i alle fall sikkert og det er at du hadde sett den hvis den kom ut igjen.

God bedring :)

Den skal settes med den butte enden først. Da sklir den ikke ut igjen. Synes stikkpillen kan virke litt skarp i kantene noen ganger, så da tar jeg litt olje og gnir langs kantene. Kan også ta litt olje ved endetarmsåpningen.

Jeg forstår ikke hvorfor den sklir lettere ut hvis man putter stikkpillen inn med den spisse enden...Da blir jo den butte enden ut mot rumpehullet... Hvis man stikker den inn med den butte enden først, peker jo spissen utover, og da sklir den vel lett ut igjen. Jeg har satt den inn med spissen først, og den har aldri kommet ut igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...