Gå til innhold

Ser det har vert mange grøt-spørsmål her,men finner ikke svar på dette i arkivet.

Anbefalte innlegg

Vi har nå holdt på med grøti 3 uker.

Barnet er 5 måneder og 3 uker.

Vi startet med Nestle Risgrøt, men gikk over til Nestle maisgrøt etter noen dager, da det virket som om barnet likte den bedre.

Vi er i og for seg oppe i full posjon, med ett par ts nestle moset frukt på.

Men jeg har til gode å oppleve at barnet virker entusiastisk og glad for grøten.

Faktisk synes jeg barnet var mer entusiastisk i begynnelsen.

Nå gaper hun til første skjea, men derretter kniper hun igjen munnen og vender hodet bort.

Dersom jeg synger eller tøyser slik at hun smiler får jeg lurt inn skjea, og da spiser hun.

Men hun gaper altså ikke frivillig selv nå etter 3 uker.

Vi bruker mellom 30 og 40 minutt før 1 posjon er spist.

Eller, hun spiser vel ikke en posjon, for talerkenen blir ikke tom.

Tror dere barnet rett og slett ikke liker maisgrøten?

Ville dere fortsatt å gi den eller gått over på ny type?

--I tilfelle hvilken?

Barnet blir 6 månter om ei uke, kan hun da spise 6 måters grøt nå?

Gode råd tas mot med takk.

Trude.

Fortsetter under...

Hei!

Det er nok vanlig det dere opplever. Det tar nok litt tid før barnet klarer å venne seg til fast føde. Er jo vant til å drikke det meste. I tillegg metter grøt mye mer enn melk, så magen blir jo fort full. Her tok det 2 mnd før vi var oppe i full posjon. Ha tålmodighet og ikke press i henne grøt, da kan det godt hende hun nekter å spise grøt til slutt. Blir grøten kald etterhvert som hun spiser? Vi holdt grøten varm, kjøpte en tallerken som fylte varmtvann på under skålen.

Ja, hun kan godt få 6 mnd. grøt nå :-)

Hei!

Vi opplevde det samme og da viste det seg at vi hadde gått fra tynn velling til tykkere grøt for fort, og hun reagerte voldsomt på konsistensen. Min mor, som har fire selv, skjønte det med en gang :-)

Vi gikk tilbake til tynn velling, og etter et par dager var interessen for grøt tilbake.

Vår datter, i likhet med Petrina sin over her, nekter også å spise kald grøt.

Hun var også veldig vrien i matveien i begynnelsen, men nå spiser hun det meste med glupende apetitt. Teorien om at større babyer elsker å prøve nye smaker var slett ikke sann her i huset - en liten tålmodighetsprøve å komme dit vi er i dag i matveien, men det går seg stort sett til til slutt!

Vet ikke om noe av dette kan hjelpe deg, men lykke til i alle fall :-)

I tillegg til de gode rådene over vil jeg råde deg til å bytte type grøt. Kan hende det løsner når hun får en annen type grøt. Havregrøt med frukt i er en favoritt hos mange. Men husk at du skal introdusere gluten forsiktig og gradvis (og mens du fortsatt ammer hvis du gjør det da). Nestle har en havre med ris og hvete som kan brukes fra 4 mnd og som er beregnet på forsiktig introduksjon av gluten

Som "anonym" har skrevet så er havre med ris og hvete fin. Veslegutten vår syntes den var veldig god! Største sukseen fikk vi om vi blandet i en god del moset banan, konsistensen ble seig og silkemyk (eh..skjønner du?) og grøten gikk ned på høykant, hos både far og sønn. Siden har havregrøt med banan og aprikos blitt en vinner.

Annonse

prøv å gi mere fruktmos i grøten, slik at du får med litt fruktmos med hver skje. Da går det som regel ned.. Ville ikke gitt mye banan mens de er så små, da det er litt hardt til magen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...