Gå til innhold

Spørsmål angående testene legen tok.

Anbefalte innlegg

For noen uker siden fikk jeg svarene på testene legen tok på første svangerskapskontroll. Jeg forstår alle utenom en: FB-Antist.screening2 - Negativ.

Jeg forstår ikke hva de har testet og om den skal være negativ eller positiv?

Det er sikkert jeg som er litt treg, men lurer litt på dette. Hehe:)

Fortsetter under...

Det er jeg ikke testa for. Fikk svar på 4 prøver: rh-status som er, og bør være, positiv, hiv og syfilis som begge er negtive. Da er det bare den jeg nevnte i hovedinnlegget jeg ikke forstår. Jeg forstår jo at det er en antistoff-screening, men etter hvilket antistoff????

Annonse

Så merkelig at det blir tatt så mange forskjellige tester som varierer så enormt fra lege til lege. Jeg antar legen min hadde ringt viss det var noe galt, er mest av alt veldig nysgjerrig:)

Det var kanskje rh-statusen du reagerte på? Den bør jo være positiv. Viss mor er rh-negativ og babyen er rh-positiv kan det visst føre til litt trøbbel viss de ikke er beredt på det.

rh-status som er, og bør være, positiv,

Dette er ikke en test! viser bare hvilken rhesusfaktor du har... Trenger ikke være positiv, og det er heller ikke noe i veien hvis den er negativ. 15 % av alle mennesker har Rh-negativt blod, uavhengig av hvilken blodtype de har.

Hvis mor er negativ og far er positiv tar de ekstra blodprøver i slutten av svangerskapet for å se etter antistoffer. Finner de det får mor en sprøyte etter fødselen og... Voila. No more problem :)

I gamle dager ved flere positive barn født av negativ mor måtte de kansje skifte blod på ungen...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...