Gå til innhold

Har vært til første legekontroll i dag!


Liten luring...

Anbefalte innlegg

Det var gøy! I formiddag begynte hjernen min å tulle med meg. Hadde time kl 14 hos gynekologen, og plutselig var jeg redd jeg ikke var gravid likevel. Er ikke kvalm, de ømme brystene har vært borte noen dager og jeg synes det hadde vært litt flaut å komme dit og ikke være det likevel. Men det var jo ingenting å tenke på. Er syv uker på vei, og har termin 27. januar. Han synes det gikk litt fort i svingene siden jeg ikke har hatt mensen siden SA, men jeg sa at det er jo sannelig ikke godt å vite når man har EL etter en SA heller... Var jo ikke akkurat planlagt å bli gravid så fort igjen, men det er jo gøy når det først har skjedd! Føler det er litt mer ordentlig nå som jeg har vært hos legen. Dette er gøy!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er ikke mitt felt akkurat, men jeg har hørt om flere som er blitt anbefalt å prøve på nytt rett etter en SA fordi kroppen tydeligvis er veldig klar for hele gravid-pakka eller noe sånt..... uansett - jeg gratulerer så mye med både knøtt og vel overstått legetime!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Det var oppmuntrende å høre! Har en venninne som er jordmor, og hun sier det samme. Skjønner ikke hva det pratet om å vente på mensen er for noe, sier hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hva annet som skjedde på legetimen din? Jeg hadde min første legetime på fredag, da var jeg 6+6. Synes det gikk så kjapt, var vel ikke inne hos legen mer enn i 10 min føltes det som...Resten tok kontordamen seg av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leverte urinprøve, så på ultralyd og tok vekt og blodprøve. Det tar jo ikke akkurat lang tid, nei... Helsekortet får jeg neste gang, de fyller det ut til da. Blir nok litt mer som skjer etter hvert. Måling av blodtrykk, mål av magen osv når vi kommer lenger ut i svangerskapet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er heldig som fikk ultralyd!! Jeg målte blodtrykk, blodprosent, vekt og urin. Fylte også ut helsekortet. Det jeg synes er rarest er den følelsen av å ikke ane om ting er som det skal der inne, skulle ønske jeg kunne sett hjertet slå eller noe. Men jeg synes privat ultralyd er dyrt, særlig når det er så tidlig som nå (7+4) og man kanskje ikke ser så mye. Da vil jeg heller bruke de pengene på det senere i svangerskapet, blir jo lenge å vente mellom ordinær ultralyd og fødsel også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg fikk ultralyd, men det er kun utvendig. Ser jo ikke mer enn at man er gravid. Må på sykehuset for å få innvendig ultralyd. Jeg betaler ingenting for ultralyd altså. Har brukt den samme gynekologen siden jeg var 20, og han har hatt det som vanlig svangerskapsoppfølging i alle fall siden da. Og det er 12 år siden... Er kanskje litt annerledes her på Sørlandet, eller så er jeg bare veldig heldig med gynekologen min :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet ikke, synes det virker som alt bare er økonomi og tid, kjappest mulig time, følte at det var veldig lite personlig. Det er litt synd, men jeg håper det blir bedre til jordmor! Er gynekologen du går til fastlegen din, eller velger du å gå til en annen enn fastlegen? Jeg har aldri vært hos noen gynekolog, bare tatt GU en gang, og det var hos forrige fastlegen min. Jeg vet ikke en gang om fastlegen min kommer til å ta noe GU, han nevnte det ikke. Jeg har bare vært hos han to ganger, og er litt usikker på hva jeg synes. Han er sikkert snill og forsiktig, men virker nesten litt sjenert for min del..Synes med fordel legen kan være litt selvsikker, hehe...Skal jo tross alt føle at han har full kontroll på hva han gjør. Men hun som tok blodprøve og vekt osv er veldig hyggelig, så jeg holder vel ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Grunnen til at gynekologen anbefaler å vente en mens, er at dette gir friskere og sterkere slimhinner. Kroppen får renset seg på en måte. På den måten er forholdene enda bedre for neste befruktede egg.

Men jøss, er jo mange som blir gravid før mensen kommer igjen og har aldri hørt at det er et problem:)

Lykke til med den lille spiren din!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...