Anonym bruker Skrevet 7. juni 2006 #1 Skrevet 7. juni 2006 noen som røyker her? jeg klarer liksom ikke å slutte!! har klart å trappe ned til fem om dagen, og de tar eg på kvelden..
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2006 #2 Skrevet 7. juni 2006 Hei, jeg røyker litt, men kjenner jeg får dårlig samvittighet hver gang... men jeg forstår veldig hvordan du har det....
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2006 #3 Skrevet 7. juni 2006 Røyker jeg også, men det lønner seg ikke å prate om det her inne. Finnes litt for mange perfekte mennesker her som syns vi er fryktelig dårlige mennesker og de sparer seg ikke for å si det....
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2006 #4 Skrevet 7. juni 2006 Hmm samvittigheten gnager på meg og... Har tatt et par i helgen for å få slappet av... Følte bare et sterkt behov for litt avslapning... Hadde en svigerfamilie på besøk i samme by og det eneste de gjorde var å bruke samboeren som sjåfør og beordre ham rundt... Gravide meg og minst gutten på 15 mnd brukte de maksimalt en halvtime på.... Og det til tross for at de kun har vært hjemme hos oss og spist etter dåpen... Så da tok irritasjonen, og ikke minst skuffelsen overhånd og jeg klarte ikke å stå imot et par sigaretter... (har egentlgi klart meg bra til nå da i svangerskapet)
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2006 #5 Skrevet 7. juni 2006 såpass!!!? Ganske teit da! ingen er jo perfekte!!
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2006 #6 Skrevet 7. juni 2006 hei=) jeg også røyker litt..1-3 pr dag...har termin 15.juli...når jeg fikk vite at jeg var gravid slutta jeg ...men sprakk etter 4 uker ca...=( da tok jeg en sig,og da var d gjort...
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2006 #8 Skrevet 7. juni 2006 synes det er flott at dere har klart å trappe ned! men bare noen spørsmål (uten å skal provosere eller se ne på di som røyker.. bare lurer rett å slett) har sjøl røyka i fylla eller bare t kos en gang i blandt, men ikke fast da.. å ikke nu selvfølgeli når den lille kommer, å det kanskje viser seg at der er noe galt, eller den er å rett å slett blitt avhengi av nikotin å.. er det da vært det? å se den lille, syk å ikke har det bra pga røyk..? å kommer dere til å røyke inne i hus sammen me den? eller når den blir litt større?
Gjest Skrevet 7. juni 2006 #9 Skrevet 7. juni 2006 Selv slutta eg med en gang eg ble gravid med nr to, og e stolte av det, det e 3 år siden. Eg syns dokk e flinke uansett. E ikkje dårligere mammaer for det. Legene sie jo ein ikkje ska slutta heilt hvis ein stresse me det, då hadde eg heller slappet av og tatt meg ein røyk i ny å ne=) Ikkje stress sånn, kos dokk heller i svangerskapet . Og ha ein fine dag...
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2006 #10 Skrevet 7. juni 2006 Kommer nok til å tenke meg godt om før jeg røyker i neste svangerskap for å si det slik om barnet blir skikkelig syk av det.... Har aldri i hele mitt liv røyka en røyk innendørs, og jeg røyker aldri sammen med barn,( nersom nå....)
Gjest Skrevet 7. juni 2006 #11 Skrevet 7. juni 2006 Var storrøyker før jeg ble gravid,ca 20 om dagen++ i helgene. De første ukene etter røyka jeg tre til fire røyk om dagen. Etter noen uker slutta jeg, og har tatt kun en og annen etter det.. Kanskje en i uka.. Er stolt over meg selv, og jeg unnskylder ikke de som røyker mye. Det er ikke bra. Det som er mest dumt med den ene røyken en sjelden gang, er at jeg får bekreftet at den smaker godt.. Man lurer seg selv.. Nå kjenner jeg fort røyklukt av andre, og det er ikke godt... Nei får håpe at jeg klarer og forsette slik når gutten kommer også. Verst blir det nok når man skal ta en øl,eller et glass vin..hehe Lykke til til alle som strever:) Det er ikke lett, men fy så stolt man blir,ihvertfall jeg!
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2006 #12 Skrevet 7. juni 2006 Kjenner noen her noen barn som har blitt skadet fordi moren har røykt egentlig? vi hører jo at det er farlig osv.. men jeg vett ikke om noen tilfeller der det har skjedd noe med baby pga røyk.. Sier ikke at man bare skal røyke i vei, men er masse hysteri ute og går.. Syns det er kjempeflott at dere klarer å trappe ned!
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2006 #13 Skrevet 7. juni 2006 jeg røyker å ca 5stk... røyker di som regel på ettermiddagen og kvelden. for det er da jeg er røyksugen. målet mitt er å slutte før jeg skal begynne å amme.. håper jeg klarer det... før jeg ble gravid røyka jeg vel 15-20 om dagen tenker jeg.
mumi og lille Eirik :-) Skrevet 7. juni 2006 #14 Skrevet 7. juni 2006 Hva mener du med skadet? De kommer ikke ut med en arm mindre eller andre synlige skavanker,men er barnet disponert for astmå/allergier hjelper det ikke på at du røyker. Noen kan få slike diagnoser mer "alvorlig" en det behøver å være p.g.a røyk. Noen får det uansett så det blir feil å ta den klassiske...."jeg kjenner flere som røyker som får helt friske barn og flere som ikke har røykt som får astma barn" En vet ikke hvem som i utgangspungtet er dosponerte. Desuten har det vist seg at barn av røykere (spes storrøykere) er mye mer plaget med forkjølelse/kronisk hoste o.s.v Men jeg mener uansett at dette er et valg som en hver må ta,og ja det kan være vanskelig. Kjeme fint med de som klarer å redusere,det viser i hverfall en bevisst tankegang rundt dette. Jeg klarte ikke slutte med en gang selv,tok ca 9 uker med 1-3 sigg før jeg la den helt vekk. Jeg savner det,men det var ikke forferdelig vanskelig heller. Jeg er 34 år og har røykt over halve livet mitt,så klarte jeg det burde det være håp for flere hi hi Uansett masse lykke til til dere som prøver,stå på :-)
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2006 #15 Skrevet 7. juni 2006 Det er nå ikke sunt for barnet at mor tar seg en røyk. Hvis du ser hvordan et foster av mor som røyker så ser du at faktisk barnet blir litt avhengi samme som vi blir... så de "abstinensene" vi får får også barnet... det kan fort bli stresset og er vel heller ikke det beste for et lite foster... men så er det av mor blir stresset av å ikke røyke... men jeg tror nå at å trappe ned og slutte helt er det beste... jeg greide det faktisk... ja faktisk et år før jeg ble gravid er nå stolt av at jeg greide det, gikk faktisk overaskende bra når jeg endelig fant ut at dette måtte jeg gjøre. Fikk røyke slutte boken og der satt jeg og var endelig røykfri.. har ikke suget om dagen og er veldig gla for at jeg greide det... Min erfaring var at røyken var så sterk at når jeg sluttet så ble kroppen min syk... Det viste seg at røyken har hold soppen i kroppen i sjakk og jeg ble ikke dårlig før etter at jeg sluttet helt... det sier jo litt hvor sterk røyk er og det ga meg en tanke vekker... så jeg oppfordrer dere til alle å lese boken ta det med et smil og tenk framover... det funker og alle kan faktisk greie å slutte... bare man selv vil det... Lykke til alle dere som vil prøve og det er supert at de som fortsatt røyker under svangerskapet har trappet drastisk ned...
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2006 #16 Skrevet 7. juni 2006 Hei Min mamma har røykt under alle sine 3 svangerskap. Jeg og min bror var veldig plaget med halsbetendelse - mandler har blitt fjernet og min søster er til tider plaget med eksem. Vet ikke om dette skylles røyken eller tilfeldingheter, men jeg ville ihvertfall ikke satse på tilfeldigheter, så her i gården ble d røykestopp den dagen jeg fant ut jeg var gravid.
Turbomamma (gutt 170606) Skrevet 7. juni 2006 #17 Skrevet 7. juni 2006 Klipper inn noe jeg svarte på en annen tråd her... På spørsmål om noen kjenner noen "barn som har blitt skadet fordi moren har røykt egentlig?" En god venninne mistet sin lille gutt i uke 30 pga sviktende morkake. Hun hadde røyka 20 om dagen hele svangerskapet og på sykehuset sa de morkaken hennes var full av åreforkalkninger og infarkter. Det hadde ikke vært like ille uten røyken, da hadde han nok blitt reddet. Jeg var på sykehuset og så han, og han var helt perfekt stakkar. Gråter nesten når jeg tenker på det, enda det er over 3 år siden. Hvor for ta sjansen? Er det virkelig verdt det? Håper virkelig jeg har klart å gi noen dårlig samvittighet!
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2006 #18 Skrevet 7. juni 2006 Tror du legene sier ting bare for å si det da eller?? Smart du.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2006 #19 Skrevet 7. juni 2006 Jeg klarte å slutte å røyke i begynnelsen... Men så ble livet mitt veldig vanskelig og den eneste måten å få slappe av på var å ta en røyk.. Klarte ikke slutte igjen da, men røyker i hvertfall mye mye mindre... Vet at det ikke er bra for babyen men....
Sabina og gjengen Skrevet 7. juni 2006 #20 Skrevet 7. juni 2006 Det er sant he****te å slutte å røyke sånn plutselig, småen min var ikke planlagt og jeg var slett ikke klar for å slutte, men dagen jeg fant ut om det lille livet i magen trappet jeg ned. Røyka rundt 20 om dagen og nå er jeg på under 5 har ligget på ca 5 hele svangerskapet og jeg greier ikke å slutte. Folk får mene hva de vil om det, men jeg skulle så gjerne ønske jeg kunne slutte, men klarer det ikke, sist jeg prøvde gikk det masse rart i veggene.. Jeg er nå i uke 31 og har hele livet sagt a den dagen jeg blir gravid skal jeg slutte. Det er ikke bare bare å slutte selv om man har dårlig samvittighet, lykke til alle sammen og gratulerer masse dere som har klart det:)
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2006 #21 Skrevet 7. juni 2006 Vi alle vet jo at det er overhodet ikke bra for fosteret at mor røyker. Likevel blir jeg så sint på dere som skriver at det er jo bare å slutte, men så enkelt er det ikke, ialle fall ikke for min del. Selv om jeg har dårlig samvitighet når jeg tenner meg en røyk, greier jeg rett å slett ikke å slutte. Det er så lett for ikke røykere (da mener jeg dere som aldri har røyka) å komme med utspill om at det er bare å slutte, dere vet jo ikke hvordan vi som røyker har det når vi skal prøve å legge bort den der forbanna røyken. Jeg tror nå de fleste her inne som røyker skulle ønske de hadde sluttet, og at de fleste har tenkt at den dagen jeg blir gravid skal jeg slutte. Så lett er det nok ikke, ikke for min del i alle fall. Er bare så lei av å bli sett ned på, og når man leser enkelte innlegg der andre rakker ned på røykere blir jeg så forbanna. Skjønner jo at dere vil at vi røykere skal slutte for fosteret sin del, men det hjelper ikke at man får røykere til å føle seg som de værste kriminelle her i Norge. Jeg ønsker alle sammen lykke til videre i svangerskapet. Røykere og ikke røykere.
Turbomamma (gutt 170606) Skrevet 7. juni 2006 #22 Skrevet 7. juni 2006 hehe, feig du... Men seriøst: nei jeg tror ikke det, det er sikkert bedre å ikke gå rundt med høyt blodtrykk og være stressa enn å gi babyen litt mindre oksygen bare et par ganger om dagen. Kan bare ikke skjønne at dette kan stemme. Tenk på hva de bittesmå lungene gjennomgår? Det sitter i hodet sier jeg jo, og syns man er egiostisk og ganske patetisk hvis man ikke klarer å slutte å røyke når man er gravid. Hva folk gjør ellers bryr jeg meg ikke om, men når du velger å bli gravid og bære frem et barn syns jeg virkelig man kan klare å holde seg unna røyk i 9 mnd. Jeg har jo vært der selv og var jo selv livredd for å slutte fordi jeg visste hvor kjipt det var. Kan se tilbake nå og le litt. For det var ikke så ille som alle skal ha det til. Spør hvem som helst som har klart å slutte.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2006 #23 Skrevet 7. juni 2006 Det er mange meninger om hva en bør- og ikke bør gjøre når en er gravid.Jeg er selv sykepl. og røyker heldigvis ikke. Jeg hørte under utdanningen at resultatet av å røyke når en er gravid er at barnet blir mindre. Det hørtes greit ut tenkte jeg, det skal tross alt ut...Men det som kom frem var at grunnen til at barnet blir mindre er at organene er mindre.. altså mindre lunger ,mindre hjerte,mindre alt. Dette er så klart ikke bra, og jeg ble litt skremt av å høre på dette. Jeg mener ikke å komme med pekefingeren, og det er uansett bra hvor lite en klarer å kutte ned på røykingen gjennom svangerskapet. Jeg synes alle gravide er utrolig vakre og ønsker alle lykke lykke til...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå