Gjest Skrevet 7. juni 2006 #1 Del Skrevet 7. juni 2006 Legen tror jeg har cyster på eggstokkene. Jeg ble henvist videre til sykehuset. Jeg er øm i underlivet, og har litt vondt noen ganger. Har hatt det slik i flere år. Har vært på sykehuset før. 3 danger på 5 år. De fant ikke noe da. Hvis det er cyster jeg har, kan det gjøre at jeg ikke kan bli gravid? Kan cystene oppereres bort eller skal de bare være der? FIkk ingen info om dette til legen! Så håper noen vet her. Takknemmelig for svar! Hilsen begymret Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5283049-kommer-fra-legen-n%C3%A5-tror-jeg-har-cyster-kan-de-gj%C3%B8re-at-jeg-ikke-blir-gravid/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Anna* Skrevet 7. juni 2006 #2 Del Skrevet 7. juni 2006 Synes det høres merkelig ut at du ikke fikk noen info fra legen om dette. Dårlig jobb fra legen din! Jeg ville nok ha ringt å bedt om en semtale for å få vite litt mer, både om evt behandling og hva disse cystene kan medføre av komplikasjoner. Tok ett kjapt søk på doktoronline.no, her er det jeg fant; Sykdom latinsk/gresk betegnelse: Cyster, tumores publikums betegnelse: Vanncyster, svulster Årsaker Forskjellige normale og unormale prosesser i eggstokkene kan gi ansamling av væske på eggstokkene. Vanligste, godartede cyster: • Simple cyster (follikelcyster) • Tvillingecyster (dermoidcyster) • Sjokoladecyster (endometriosecyster ) • Blødningscyste (corpus luteum cyste) • PCO (mange små cyster på eggstokkene) Ondartede cyster • Primære, kreft oppstått i eggstokken • Sekundære (metastase), kreft som har spredt til eggstokken (fra f.eks. tarm eller bryst) Forekomst • Normalt dannes en cyste før eggløsning, den kan bli 2-3 cm. • Etter eggløsning kan det komme blodansamling der egget løsnet • Godartede cyster en vanlige hos kvinner før overgangsalderen • Kreft i eggstokkene opptrer hos 1-2 % av alle kvinner, risiko øker med alderen Sykdomsmekanisme Under modning av egget dannes en vannkapsel som kan bli unormalt stor (over 3 cm) Unormale prosesser kan produsere væske og blod som samler seg i eggstokken. Symptomer • De fleste cyster vil være helt uten symptomer og oppdages bare tilfeldig. • Bare meget store cyster vil kunne kjennes utenfra. • Hurtigvoksende cyster kan være smertefulle (f.eks. ved behandling for barnløshet) • Cyster som dreier seg rundt (torkveres) kan gi sterke smerter • Cyster som tømmer seg kan gi akutt smerte • Cyster som fester seg til f.eks. bukhinne, kan gi smerte. • Ondartede cyster kan irritere urinblæren som ved blærekatarr. • Ondartede cyster kan medføre vannansamling i bukhulen (økende bukomfang uten vektøking) Hva kan du gjøre selv - når du er syk Cyster vil sjelden gi symptomer. Når søke lege • Ved økende bukomfang som ikke skyldes vektøking • Ved endret vannlatningsmønster. • Ved smerter i underlivet Hva kan legen gjøre • Foreta en gynekologisk undersøkelse. • Utføre ultralyd (kan ofte avsløre hvilken kategori av cyste det dreier seg om) • Ved en blodprøve undersøke for CA 125 (forhøyet verdi ved en del ondartede cyster og ved endometriose) • Observere hvis det ikke er tegn på noe ondartet (ved cyster som er mindre enn ca 5 cm) • Operere, om det anses nødvendig (større cyster, endometriose, mistanke om kreft). Man kan foreta operasjon ved laparoskopi ("Kikkhullsoperasjon") eller åpen kirurgi (laparotomi), avhengig av cysten og operatørens erfaring. Behandling og bivirkninger Man vil være tilbakeholdende med operasjon på eggstokker fordi det kan redusere mulighet for graviditet (man fjerner vev med egg, og dels kan det oppstå sammenvoksninger). Forløp • Mange (de fleste ?) cyster vil forsvinne av seg selv. • Noen cyster kan komme tilbake etter operasjon (f.eks. endometriosecyster) Komplikasjoner • Torkvering (omdreining) av eggstokk med en cyste kan ødelegge eggstokken. • Forsinkelse av diagnose av kreft på eggstokken vil medføre risiko for spredning og redusere mulighet for overlevelse. Hva kan du gjøre selv - forebyggende P-pille og graviditet forebygger både godartede og ondartede cyster på eggstokkene. Dersom du vet mer om hvilken type cyster det er du har, kan du jo søke litt på nettet for å finne ut mer. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5283049-kommer-fra-legen-n%C3%A5-tror-jeg-har-cyster-kan-de-gj%C3%B8re-at-jeg-ikke-blir-gravid/#findComment-5283983 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lissja* Skrevet 7. juni 2006 #3 Del Skrevet 7. juni 2006 Jeg gikk også med smerter i magen og ryggen (lignet på menssmerter). Legen tok en ul og oppdaget at eggstokken var full av cyster. Hos meg sa han at dette ikke var farig, men at det kunne hemme eggløsningen. Jeg fikk også beskjed om at jeg kunne starte på p-piller for å se om de ble bedre, noe jeg ikke ville gjøre. Nå har jeg vært til en til undersøkelse. Cystene har ikke blitt noe større (de var over 10 stk og den største over 2.5cm), men jeg er søkt videre for å få evt. få fjernet noen, og samtidig få sjekket eggstkken. Dette var noe jeg ville gjøre på grunn av at jeg går med mye smerter i forbindelse med disse cystene. Håper du ble noe klokere av svaret mitt da:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5283049-kommer-fra-legen-n%C3%A5-tror-jeg-har-cyster-kan-de-gj%C3%B8re-at-jeg-ikke-blir-gravid/#findComment-5285927 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå