Gå til innhold

arghh og uff...dumme kommune!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har investert i bambinomio-bleier, er så lykkelig for det....men Oslo kommune gir ikke tilskudd til tøybleier! er det mulig??? det bor vanvittig mange mennesker i denne kommunen, vi har mange barn, vi forsøpler så det ikke ligner grisen....men blir vi premiert for å prøve å gjøre noe med det? Nei...sukk.

dagens utblåsning.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skønner ikke hvorfor noen skal få penger for å velge tøybleier jeg, det gjør man da ut i fra eget ideal?

Men ellers er det ikke så mye man sparer naturen når man tenker på vannforbruk, strømforbruk og kjemikalier i vaskemiddel som går med til å vaske og tørke disse bleiene gang på gang.

Nei, jeg ser ingen grunn til å folk skal få penger av kommunen for å velge fortidens bleieløsning.

Skrevet

Hvorfor i all verden skulle du få tilskudd for å bruke tøybleier...???

Skrevet

Unnskyld meg, Reddik, men mener du seriøst at du burde få tilskudd fra kommunen for å kjøpe tøybleier?

Hvorfor det? Du har jo bare tatt et eget fritt valg - skulle du liksom belønnes, eller premiert som du selv sier for å ha tatt et valg? Sorry, skjønner ikke tegninga di.

Skrevet

Jeg skjønner heller ikke hvorfor dette skal belønnes på en måte.. Hvert sitt valg. Du slipper jo å kjøpe dyre bleier hele tiden da...

Skrevet

Det har tydeligvis gått flere her hus forbi at hvert bleiebarn 'produserer' ett TONN avfall i form av bleier??? Det at renholdsverket slipper å håndtere dette TONNET av avfall, er det flere kommuner som belønner.

Det kan ikke sammenlignes med å vaske en ekstra vaskemaskin ca hver 4. dag eller bruke bittelitt strøm på å koke opp en kjele med vann ...

Skrevet

Hei!

Jeg irriterte meg også over at Bergen kommune ikke gav tilskudd, men så plutselig en dag så begynte de med det! Fikk 500 kr refundert.

Spar på kvitteringene i tilfelle, så kan det jo hende du får det refundert en gang i fremtiden :)

Ikke bry deg om de andre, sure oppstøtene til de andre, men tenk på at du sparer søppelfyllingen for tonnevis med avfall som ikke kommer til å bli brutt ned på årevis!

Skrevet

skal spare godt på kvitteringen ja, tenk så deilig det hadde vært hvos vi kunne få litt igjen!

Jeg synes faktisk litt synd på de som ikke har skjønt fordelene med tøybleier....men salige er de enfoldige, hehe :-) jeg liker trær, blomster, dyr og mennesker jeg, miljøet vårt er faktisk viktigere enn at jeg slipper å vaske en maskin hver 4. dag (trenger faktisk ikke å vaske oftere) og at jeg bruker litt lengere tid på skiftet :-) Og som en annen lenger ned her sa: stelletiden er jo den beste tiden i løpet av dagen, man får ordentlig kontakt med barnet sitt :-) Og det vil ikke jeg stresse meg igjennom ihvertfall :-)

Nei, fargo2, la oss samle oss over tøybleiene og ta en bretteøkt ilag! Og holde godt fast på kvitteringen :-)

Skrevet

Var inne på bambinomio-sidene og kikket litt. Funker de bra? Lurer litt på hvilke bleier som blir enklest i barnehagen, de skal få slippe å bale med brettebleiene! Er mest fan av ullbukser, men har en sånn plastbukse også, men den puster ikke like bra som ullen.

Bare så du vet det så er rispapirinnleggene billigere hos nøstebarn, mammaogmeg.no og hos cottonchild.no!

Skrevet

Greit nok det at dere velger å bruke tøybleier og mulig det at det er miljøvennlig osv. Men premiering for å gjøre det? Nei, det synes jeg faktisk er å skyte ganske langt over mål! Dere har jo bare VALGT! Det hadde vært noe annet dersom kommunen hadde en policy på å OPPFORDRE!

Dessuten påberoper dere da vel en økonomisk gevinst uansett, i forhold til oss håpløse som fremdeles bruker papirbleier? Da blir jo premiering for å bruke tøybleier enda større skivebom...

Skrevet

Tøybleiebrukere bruker mindre av kommunens ressurser i forhold til renovasjon og dette bør komme dem til gode. Det er det samme i alle andre bransjer- bruker du mindre, skal du betale mindre!

I tillegg til en stor miljømessig gevinst (regn litt på det, dere som påstår at strøm og vaskemiddel koster skjorta, jeg ler herfra til banken!) som kommer oss alle til gode.

Jeg kan ikke fatte og begripe at voksne, ansvarsfulle mennesker som forhåpentlig vil sitt eget barn det beste, pakker dem inn i plastikk med miljøgifter og velger å se bort fra noen åpenbare miljøfakta.

Javiss er det et eget valg. Men noe fornuftig må det ligge i det når flere og flere kommuner velger å "belønne" tøybleiebrukere....?

Skrevet

takk for tipset vedrørende rispapir :-)

det jeg liker med bambinomio er at de er så himla enkle å ha med å gjøre. Selve bleieinnlegget er bare å brette til et rektangel (tre brett) med et rispapir rundt og så legger man det inni bleiebuksa akkurat som et bind. Søsteren min (hun er akkurat fylt sju, dine, mine og våre barn :-) ) har brukt disse og foreldre og søstre og besteforeldre er overbevist om at dette er bra saker. Venninnen min har brukt papir på sitt første barn, men har kun brukt bambinomio på de to neste. Og vi skal bruke de på tassen som kommer i november,

Jeg synes denne typen bleie er mest barnehagevennlig blant de forskjellige tøybleiene på markedet. den er ikke komplisert å bruke og ser i prinsippet nett ut som en t-bleie i bruk.

Når det kommer til ullbukser versus plastbukse er jeg også fan av ullbukser, men mine referanser har bare gode ting å si om plastbuksen. Min stemor er superopptatt av å ikke havne i denne Er så lei av å måtte forsvare et valg som for meg virker åpenbart, for ikke å snakke om at jeg automatisk blir satt i "alternativ inkastil mamma"-båsen som maria1978 snakket om og brukte derfor kun bambinobuksene som følger med,

Men hver sin smak, jeg har nå ihvertfall strikket endel ullbukser som kommer til å bli brukt her i huset.

oi, dette ble en noe lang utredning vedrørende bambinomio ser jeg...men vi er superfornøyd med de altså!

Gjest Riga19
Skrevet

Synes grenlandskommunene har funnet en bra løsning..de gir gratis startpakke med 7 tøybleier til gravide eller de med nyfødt barn. På den måten så oppfordrer jo de folk til å velge tøybleier, og siden det er gratis, sparer jo de som velger det en del. Dette gjør kommunene nettopp for å redusere mengden papirbleieavfall, slik at alt i alt vinner både de, familiene og miljøet på det!:)

Skrevet

Og setter man ungen på potta fra tidlig alder så slipper man både avfall og vasking og kan definitivt le herfra og til banken :-)

Skrevet

det hørtes jo kjempelurt ut da! Skjønner ikke hvorfor Oslo ikke kommer etter!!

Skrevet

Huff og huff så oppgitt jeg blir over enkelte!

Kommunene gir jo støtte til de som er smart nok til å velge tøybleier, nettopp for å oppfordre flere til å velge det! Synes det er kjempeflott at de som tenker på miljøet blir premiert for valget sitt.

Keep up the good work alle tøybleiebrukere!

• 2 uker senere...
Skrevet

enig, det er så dumt at oslo ikke gir tilskudd når mange småkommuner gjør det. sendte dem en mail og spurte, det hjelper kanskje hvis alle gjør det? så må de gi etter for presset?

har ogsålurt på hvorfor man ikke resirkulerer plast i oslo, når man gjør det i andre kommuner. eller bioavfall for den saks skyld. vi er flest mennesker og gjør dårligst arbeid for å minske avfallsmengden, forstå det den som kan..?

ps de som ikke skjønner hvorfor man skal få støtte til tøybleier MÅ jo ikke kjøpe dem, men det er tåpelig å latterliggjøre dem som tar et ansvar for den verdenen vi etterlater til våre barn og barnebarn..

Skrevet

tøybleier kan brennes som alt annet søppel og er egentlig ikke til noen spesiell sjenanse.. derfor.

Skrevet

men hvis komunene må betale en sum til alle som velger å bruke tøybleier (flott som det enn er) så sparer de vell ikke penger uansett?er ikke helt inne på dette,og her ikke bestemt meg helt for hva jeg vil bruke når jeg en gang trenger dem. Men jeg tror det blir vanlige papirbleier..men det er jo flott at det er mange som tenker på miljøet,ikke noe å si på det :)

Skrevet

Det går ikke så mye mer strøm med enn ellers til å vaske tøybleier. Man har jo alltids 60graders hvitvask uansett (sengetøy, håndklær, kluter, undertøy, barnetøy). Det argumentet blir for tullete. Ikke alle bruker tørketrommel heller.

Vårt barn har mye mindre bleieutslett med tøybleien. Dessuten lekker tøybleien faktisk mindre enn Libero sin. Akkurat siste døgnet bruker vi Libero fordi vi lettere får veid hva han får i seg av mat i forbindelse med vektoppgang. To ganger har han vært våt opp etter ryggen selv om bleia bare satt på i to timer. Med tøybleia har vi aldri hatt lekkasje.

Vi bruker Bambino mio. Kjempebra.

Gjest Riga19 - jente 22.10?
Skrevet

Grenlandskommunene sparer jo på det siden det blir mindre avfall for dem å håndtere! Og det er jo bare snakk om å betale for 7 stykker, og hvis de er heldige, velger foreldrene å kjøpe flere selv, og da blir det jo ca et tonn avfall mindre enn ved bruk av engangsbleier!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...