Gå til innhold

Permisjon...misforstått!?!? HJELP!!!:)

Anbefalte innlegg

eeeehhh...vi er litt uenige her i heimen ang. fødselspermisjon...jeg skal ha 43 uker permisjon, og så har vi lest at far har 5 uker...vil det da si at vi har 48 uker tilsammen eller har vi 43 uker tilsammen og hvis far skal ha de 5 ukene så "må" jeg tilbake i arbeid? vi hadde småplaner om at når jeg var ferdig med "mine" 43 uker skulle far ha 3-5 uker hjemme...men det går kanskje ikke det!??! prøvde å lese meg til det på nettsida til trygdekontoret, men ble ikke klokere, min saksbehandler der inne er ALDRI på kontoret, men fikk endelig prate med ei annen dame her om dagen men ho svarte ja på begge alternativene mine!!!!!!!!!!!!!! SÅ da gadd jeg ikke sitte å surre der lenger...kanskje jeg som forklarer eller spør på en vanskelig måte?!?!!? ja ja uansett...noen som PLS kan hjelpe meg med dette???

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5282393-permisjonmisforst%C3%A5tt-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Når du har 43 uke permisjon:

- 3 uker starter før ul-termin. Disse 3 ukene er "take -it or leave it". Hvis du ikke vil ut i permisjon 3 uke før. Så mister du dem, du kan ikke "overføre" de til etter fødsel.

-Dette vil si at etter at du har født (hvis du føder på termin) :) Så har du da 40 uker igjen... Av disse 40 skal far ha 5 uker. Så du har 35 uker permisjon etter at ungen er født.

- I de 5 ukene far har permisjon MÅ du ut i arbeid ja.

Slik blir det hos oss:

Jeg skal ha 52 uker permisjon, da må jeg starte den tellinga 3 uker før termindato, og så telle meg opp til 52 uker fra da. Så må jeg trekke av pappa´ns 5 uker, og det er på DEN datoen jeg skal starte i jobb igjen....

Men da tar jeg neste års 4 uker sommerferie:) så da blir det litt mer alikevel:)

nei,du kan ta ferie. Men trygdekontoret vil vite dette, for i den perioden får du ikke permisjonspenger fra trygdekontoret, da får du feriepenger fra arbeidsgiver vet du.

I de tilfellene arb.giver forskutterer lønna, merker du ikke dette vet du, for da kommer lønna inn som vanlig.

Ser det er andre som har tenkt litt som meg også...men flertallet svarer at det er 43 uker tilsammen så det er nok riktig...:( Jeg har enda ikke tatt ferien min i år så kan jo da ta ut 4 uker når far tar sine uker med permisjon ja:) ikke det at jeg ikke vil ut i arbeid mens far er alene hjemme med baby, men vil jo gjerne ha ferien min (kan visst bare overføre 2 uker av min ferie i år til neste år..så da tar jeg likesågodt ut ferien nå i år) og vil jo gjerne ha baby`n hjemme så lenge som mulig før han skal ut i barnehage:) uff...blir mye greier dette...men ordner seg vel:)

Men vil dette si at mor og far ikke kan ha permisjon samtidig? Jeg trodde noe av poenget var at man skulle være sammen som en familie en stund.

Mannen min planlegger å ta ut først de to ubetalte ukene rett etter at tassen er født, deretter 1 permisjonsdag per uke slik at han får langhelger hele tiden. Går ikke dette an likevel?

Annonse

Hvis du tar årets ferie etter at du har begynt permisjonen, så forskyver du permisjonen med tilsvarende uker som du tar ferie! :) På denne måten så vil du altså få gå lengre hjemme med barnet... Neste år så kan du ta ferie igjen når pappan er hjemme med barnet hvis du ønsker det...! :)

Det går ikke å føre pappapermen til mor.. De ukene er forbeholdt far.

Ja, av 43 uker er 38 av dem mors. Og 3 uker må du ta ut før termin, ellers mister du dem. Så hvis du føder på termin har du 35 uker hjemme med barnet. Føder du før termin mister du de dagene du har igjen av de 3 ukene, føder du etter så blir de dagene tatt fra de 35 ukene.. Teit system..

Mor kan søke om å få overført de 5 ukene, men det må veldig sterke grunner til, som f.eks at han har kronisk sykdom som ikke gjør ham istand til å ta vare på barnet eller at han ikke har omsorgsrett for barnet. Økonomi bruker ikke å være god nok grunn.

Er ikke helt riktig aslt dette her. Det stemmer at du må ta 3 uker før termin, de mister du hvis ikke du tar dem. Og du må ta de første 6 ukene etter fødselen. Resten av permidjonen kan dere fordele. Men far må ta 5 ( 6 uker hvis fødsel etter 1/7 06 ). Men en ( to ) av de ukene er kommet itllegg til den opprinelige permisjonen på 42/52 uker. Så du kan ta 38 uker, far må ta resten, ellers mister dere de 5 / 6 ukene.

Tror ikke det kreves at du skal jobbe når far har permisjon så lenge et bare gjelder ferdekvoten. Hvis dere skal dele på andre deler av permisjonen må du tilbake i hobb i den perioden. Det er ihvertfall sånn jeg har lest og forstått reglene. Det står en del om dette på trygdeetatens nettsider.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...