Gå til innhold

Noen som har lyst til å hjelpe meg med denne, er litt vrien


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg VET jeg hadde EL den 11.april(tempet, så det er ikke vanskelig å se det), og gynekologen min er enig i det. Så ut i fra det skulle jeg vert 10+1 i dag. Men sist UL satt gynekologen min fra en dag, altså til 10+2. Hva skal jeg gå ut i fra da, hun vet at jeg egentlig berre er 10+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men er det så farlig da, med en eller to dager? Det viktigste er jo at babyen er frisk. De færreste babyer kommer på termin uansett og når man kommer lengre ut i svangerskapet setter legen en ul termin. Eller?

Jeg ville ha regnet på den dagen du og gyn er enige om jeg. Kroppen din vet vel best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mine 2 svangerskap vet jeg også når unnfangelsen fant sted. Men ved ultralyd ble jeg flyttet flere dager med begge(5dg og 4dg). De fant ut at terminen min var tidligere enn først beregnet. Men begge to har blitt født på overtid, 16dager og 13dager. Så dette med terminberegning er jo bare en dato som er rundt da du skal føde...

 

Lykke til videre i svangerskapet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo ingenting å si, var ikke det jeg mente. men hadde vert kjekkt å kunnet satt meg selv fram en dag, berre fordi at da er jeg litt lengre på vei:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

he he, det betyr jo egentlig ingenting, men du vet, det er den berømte 12 ukers grensen jeg vil nå snarest mulig. men jeg får vel berre vente, har nådd den snart nå, håper berre alt ser bra ut når jeg skal tilbake i uke 13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt på om det kan ha noe å si hvor mange dager det tar før egget festes i livmor, etter befruktning? Dette er bare en tanke, har aldri lest noe om det, men lurt på det. Det sies jo at det tar fra 6-12 dager eller noe slikt fra egget befruktes til det har vandret til sin plass og festes. Vil dette si at det er forskjell i utviklingen på et befruktet egg som festes tidlig, kontra et befruktet egg som festes sent? Eller skjer utviklingen de første ukene likt, uavhengig av om egget er festet, eller fortsatt "svever"?

Vet ikke om dere skjønner hva jeg mener, men....det var i hvert fall mine tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjønner godt hva du mener. det var noe i det der. Så kanskje jeg er 10+2 likevel da:D det hadde vert noe det. Ett egg som festers seg tidligere må vel være litt tidligere utviklet?? eller, kanskje ikke. Kan jo være at det ikke har noe å si i det hele tatt, at fosteret utvikler seg helt likt likevel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å så gøy!!! hihi... vel, poenget mitt er at du VET når du hadde eggløsning, men du kan likevel ikke vite nøyaktig når egget ble befruktet. Egget lever jo noen dager på vei nedover, og sædcellene kan faktisk overleve opptil 10-12 dager der inne (ifølge nyere forskning).

 

så vidt jeg har forstått er du usikker på en dag fra eller til. Akurat nå betyr denne ene dagen mye, men husk at de aller aller fleste fødsler skjer fra en uke før til en uke etter termindato. DA spiller den ene dagen liten rolle :) I første trimester ønsker du å være en dag lenger på vei så tida skal gå fortere - i andre trimester ønsker du å være en dag kortere på vei så den herlige tida kan vare lenger, i starten av tredje trimester vil du helst være ei uke kortere på vei fordi fødslen er skummel, mens i slutten av tredje trimester ønsker du å være ei uke lenger på vei så du kan få gjort det unna fortest mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hahaha, litt morsomt skreve. det er som du sier. jeg skulle egentlig ønsk jeg skulle føde nå, men det er fordi jeg har ventet så lenge på dette, skulle kunnet hoppe over hele graviditeten:)

 

En dag spiller ikke noen roller, det er sant det. men jeg vil forbi den 12.uken, men det har du forstått:D ja ja, jeg får holde meg til El dagen til jeg skal på den tradisjonelle UL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med terminer er en flytende greie. Da jeg gikk gravid med lillejenta var mensterminen 6. april, og UL-terminen 9. april. Fødselen startet 4. april og jenta var ute 6. april, men jeg er 150% sikker på at alt av terminer var feil, og at hun egentlig skulle vært ute rundt 1.april. Hun var nemlig mer enn ferdigbakt da hun kom ut, og var nok ei uke på overtid.

 

Denne gangen vil jeg gjerne vite sånn ca når terminen er, fordi jeg er i gang med å forebygge fødselsangst pga hard fødsel forrige gang. Problemet mitt er at jeg kan være alt fra 9 til 12 uker på vei - har ikke peiling. Ble gravid på slump denne gangen også... hehe... jeg bør vel egentlig prise meg lykkelig for å være så heldig, men samtidig er en variasjon på TRE UKER på termin litt mye syns jeg. Da misunner jeg din ene dag gitt :)

 

ps: gled deg til å møte knøttet, men nyt graviditeten også! Det er så mye spennende som skjer både inni deg rent fysisk, men også mentalt. Det er ei flott tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en lang fødsel. Du kan trøste deg med at ingen fødsler er like. Viss din var skikkelig hard, så skal det ikke mye til før den blir lettere. Å Siden du ble gravid så snart etter fødselen så er det vanlig at fødsel nr. 2 går lettere og snarere. men har du vert på Ul å sjekket hvor langt de tror du er vei?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal til første legekontroll imorra, skal be om rekvisisjon til tidlig UL. Jeg kunne fått time tidligere men det hadde blitt hos vikar og det gidder jeg ikke. Lillejenta mi er 2 år, så det er jo en stund siden forrige fødsel... men den var såpass traumatisk for meg at jeg har bestemt at denne gangen skal jeg være føre var, sørge for god oppfølging hele veien fram mot termin så jeg slipper å gå rundt i 7mnd og bekymre meg. DET er unødvendig det :) Med god planlegging så går nok neste fødsel glatt som en sel tenker jeg! Fastlegen har hele tida sagt at jeg skal få den beste oppfølging og hjelp, så jeg kan ta det helt med ro. Snille mannen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut. jeg tror nok det kommer til å gå veldig fint. vet om flere som har hatt vonde fødselsopplevelser pga den første fødselen. For de har nr. 2 gått mye letttere. Jeg kvir meg ikke til fødselen, men det er fordi jeg ikke vet hva jeg går til, å det er like greit. Jeg vet at det skal gjør grusomt vondt, men jeg vil gå gjennom alt berre for å få ett lite nurk til min mann å jeg. Dette barnet er så ønsket som det går an å få det. Vi gler oss utrolig mye. Men jeg prøver å ikke glede meg for mye enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselen er en utrolig spennende opplevelse, egentlig ingenting å grue seg for. Ungen må jo ut på et eller annet vis... hehe :) Det er mange gode alternativer for smertelindrning nå for tida. Jeg kan personlig anbefale både akupunktur og vannbad, det hjelper veldig. De skikkelig gamle klassikerne har også god effekt: lunken klut på panna og gå litt rundt i gangene. En ting jeg skal bruke mer aktivt selv denne gangen er musikk. Jeg hadde CD-spiller med Korn, LOK og noen andre av favorittbandene mine, og sang med under riene. Jordmor lo godt av meg, dævven så mye lettere det var å jobbe MED riene og ikke mot dem! Grunnen til at jeg er veldig obs på denne fødslen er rett og slett for å unngå å grue meg. Dette blir mitt siste "selvproduserte" barn, så dette blir også siste graviditet, og siste fødsel. Dermed skal jeg nyte hver eneste lille bit, og nekter å la det bli ødelagt av noe så unødvendig som redsel! Så det så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske enkelt fordi jeg ikke ønsker å føde flere barn enn to. Tror ikke kroppen min har godt av det. Dessuten er det så lite gøy å spy i 3mnd. Sist hadde jeg mye problemer med vann i kroppen, og hadde carpal tunnell den siste mnd. Dvs nervene i håndleddene lå i klem pga vann i kroppen, så jeg kunne verken knytte neven eller strekke ut fingrene. Tok en hel uke etter fødselen før jeg kunne stelle babyen min selv. Heldigvis er pappan kjempeflink :) Jeg tør ikke flere ganger, da risikerer jeg operasjon og varig nedsatt bruk av hendene.

 

Dessuten - det er jo allerede født så mange barn i verden som trenger foreldre, så om vi ønsker større ungeflokk enn to (ikke umulig nå når vi flytter på landet og greier) så kan man fint adoptere de siste, ikke sant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres ut som en lur i de. Vi vet ikke om vi kan få flere enn denne, så adopsjon blir det på osss viss ikke. Men egentlig så tror jeg at vi kommer til å adoptere ett barn uansett. Er så mange som trenger en far og en mor i denne verden,og vi vet vi har mye å gi. Vi kontaktet adopsjonsbyrå før jeg ble gravid nå, men vi vikk beskjed om at vi var for unge, noe vi egentlig visste. Så når vi får dette barnet så kan vi klare å vente til vi er 25 og kan adoptere. Da kan vi liksom kose oss med den ene vi har:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe mannen min og jeg har snakket mye om. I utgangspunktet ønsket vi bare ett barn, men det er så flott å ha søsken, ikke minst når en blir voksen. Setter så innmari stor pris på de to søstrene mine at jeg gjerne vil gi datteren min det samme. Men man trenger jo ikke bære fram hele gjengen selv. Vi har lyst til å adoptere enten fra Indonesia eller Etiopia. Men får se. Kanskje får vi nok med to? Eller kanskje får vi overskudd og ressurser nok til både tre og fire? Tiden vil vise :) Vi er åpne for det meste i hvert fall. Og vi gleder oss stoooort over dette lille knøttet også - selv om h*n ble unnfanget godt over et halvår før vi hadde planlagt... hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dere har en plan. Vi ønsker oss 3 barn, jeg kunne tenkt meg mange, men ikke han. Så 3 er ett fint tall: Får man for mange så kan det jo være det hele blir stress. Ikke vet jeg, har ikke barn fra før.Men som du sier, tiden vil vise. jeg tenker litt på at det vil væøre kjekkt å ha noen unger som kanskje en dag kan gi oss mange gode barnebarn:D er vant med en stor familie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fosteret vokser litt i rykk og napp, derfor vil terminen ikke alltid stemme helt på el-terminen. Når du kommer til ordinære ul rundt uke 18,kan terminen din veldig gjerne bli satt et par dager før eller etter din egen termin.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...