Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har unger som har vært opperert for ROP?

Hvordan er det med øynene deres nå?

Hvor lenge drev dere med etterkontroller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er ROP?

Nysgjerrig bare. Vesla mi var født med tette tårekanaler, var det eneste som feilet øynene hennes, og med masse morsmelk og massering av tåresekker så løsnet det seg ved 9 mndr.

Skrevet

jeg vet av ei som har opirert for det.. men hun er så lita enda at jeg vet ikke hvordan det blir senere.. men alt er bra enn så lenge.. og det er store sjanser for at alt blir bra å..

Skrevet

ROP står for retinopathy of prematurity.Det er en øyesykdom eller hva jeg skal kalle det som skyldes prematuritet og o2-behandling.Netthinnen skal dekke rundt hele øye innvendig,men pga o2 behandling over tid og at ting er umodent kan netthinnen stoppe opp å vokse.Det kan dannes syke blodkar og evt løsne noe som kan resulterer i blindhet.Det er 4 eller 5 grader av ROP.De oppererer når det når stadie 3.Lillegutt ble opperert for ROP på begge øyne da han var ca 4mnd(Rett før termindatoen hans)Han hadde da grad 3+ på begge øyne.De har sjekket øynene hans ca hver 6 mnd fram til nå.(Han er 2,5år nå.)De oppererer med bl.a. laser i narkose.

Steve Wonder er blind pga denne sykdommen foresten...

Skrevet

Barn som er i faresonen blir sjekket på nyfødtintensiven.Hvis de finner forandringer på netthinnen blir de fulgt tett opp med evt flere sjekker i uken.Dette kan evt gå tilbake av seg selv.Kommer helt ann på graden og hvordan det utvikler seg.Lillegutt begynte på grad 1-2+ hvor det holdt seg stabilt i over en mnd før det plutselig forverret seg.

• 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...