Gå til innhold

Til HMS:-)

Anbefalte innlegg

Ser at du har svart på et annet innlegg at "Vårt problem er ikke "bare" dårlig sædkvalitet, men lav DNA-tetthet pga. en infeksjon og det ble ikke nevneverdig bedre etter all behandlingen."

Kan du sie noe mer om dette? Hvordan ble lav DNA-tetthet påvist (sæd- eller blodprøve)? Hva slags infeksjon var det snakk om og hvorfor kunne ikke denne behandles? Hadde Purvis noen forklaring på det?

Vi venter både på nytt sædprøvesvar (fra Purvis) og på kromosomanalysen (fra Riksen) om dagen, og nervene er i høyspenn - får vi ICSI til høsten? Og hvem vet, kanskje blir det utlandet på oss også... Bringer visst lykke det:-)

Kos deg med spiren!

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5281376-til-hms/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Snøfilla! :-)

Den lave DNA-tettheten ble påvist ved sædprøve, og så vidt jeg vet er Purvis den eneste som sjekker dette i sæden i tillegg til alt det andre som sjekkes. Mange går gjennom det ene prøverørsforsøket etter det andre uten å lykkes, fordi sæden kan se helt normal ut til tross for DNA-problemet. I tillegg til at sæden ser normal ut, kan den også oppføre seg normalt; dvs. den kan svømme som den skal og befrukte egg. Derfor kan man i teorien også bli gravid, men pga. at sæden da har skadet DNA ender ofte graviditeten opp i SA/MA. Sannsynligheten for at dette også kan skje etter 12. uke er tilstede, men aborter skjer aller oftest før 12. uke.

Noen har medfødt lav DNA-tetthet, mens andre, som min mann får dette problemet pga. infeksjoner. Min kjære har en infeksjon som kalles prostatitt og hos han er den kronisk og behandlingsresistent. Purvis mente at den sannsynligvis hadde oppstått ved et spark eller flere for mye en viss plass. (Mannen spilte mye fotball tidligere.) Infeksjoner trenger ikke være kroniske! Mange får behandling, blir bedre og er i stand til å lage bebisser ved naturmetoden! :-)) DNA-tettheten derimot, er det visstnok veldig vanskelig å gjøre noe med. Er den først lav, tyder det meste på at den forblir lav, noe som gir visse problemer også ved prøverørsbehandling, særlig siden sæden ser normal ut og oppfører seg normalt.

Etter vår første sædprøve var betennelsescellene noe forhøyet. Etter behandling med hormoner og antibiotika var det ganske stor endring på enkelte områder, men DNA-tettheten var fortsatt lav. Etter kur nr. 2 ble det verre enn noensinne og etter kur 3 og 4 var det noe bedring, men liten eller ingen endring i DNA-tettheten.

Når det gjelder leger og deres syn på betydningen av DNA-tetthet, er denne svært varierende. Dette er jo ganske ny forskning, og det er veldig mange "kan skje", "kan medføre" osv. Veldig lite er helt sikkert. Jeg klamrer meg til håpet om at alt som KAN skje ikke nødvendigvis MÅ skje.

Jeg må si jeg kjenner igjen det der med nerver i høyspenn! Å vente på prøvesvar er helt forferdelig! Første svaret vi fikk slo oss nærmest i bakken. 2. gang var vi vel mer forberedt. 3.gang var grusom, fordi legen (Purvis) hadde gitt oss så store forhåpninger ved vårt siste besøk. 4.prøvesvar mottok vi og registrerte resultatet men var vel temmelig likegyldige.

Jeg ønsker dere masse, masse lykke til med prøvesvar og prøverørsbehandling når den tid kommer! Husk at uansett hvor svart alt kan se ut, så er det håp! Det er fantastisk mange dyktige leger der ute i verden, foruten Purvis, som også vet hva de driver med!

Mange klemmer fra

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5281376-til-hms/#findComment-5282887
Del på andre sider

Kjære HMS!

1000 takk for langt og grundig svar, du er en engel! Jeg har nå bladd meg tilbake til den første prøvene mannen min leverte hos Purvis i januar, og der har han skrevet at prøven er normal, og at DNA-tettheten også er normal. Det eneste problemet er anti-soffene etter clamydiabehandlingen han hadde for mange år siden, og denne ble behandlet med antibiotika.

Etter antibiotikakuren er sædprøven mye dårligere, antall sædceller synker fra 200 til 35 millioner... Når mannen min er hos Purvis forteller han at før den første prøven var han avholdene i 4 dager, men at prøve nr. 2 ble levert ca. 48 timer etter forrige utløsning. Purvis mener at det ikke har noe å si - er ikke det rart?

Uansett: Nytt prøvesvar kom i posten i går (da hadde han vært avholden i 4 dager). Antall celler: 203 millioner. Bra, jo da, men antistoffene er der enda. Så nå blir det ny runde med antibiotika og enda en sædprøve 14 dager etter siste pille. Lurer på om han skal være avholdene i 2 eller 4 dager denne gangen...

Ingen: Takk for godt & grundig svar:-)

Mange klemmer,

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5281376-til-hms/#findComment-5324397
Del på andre sider

Jo, jeg synes det er rart at han sier at det ikke har noe å si om det er 2 eller 4 dager siden siste utløsning ved en sædprøve. De er jo ellers svært nøye med å poengtere at det SKAL gå så og så lang tid osv..

Når det er sagt, kan forklaringen være at antistoffene ikke forandrer seg nevneverdig uansett når prøven blir tatt. Har man en antistoffer, så har man antistoffer, uansett når prøven tas. Det høres jo logisk ut, gjør det ikke? :-)

Jeg håper antibiotikakurene hjelper dere! Det er så grusomt demotiverende å gå på den ene kuren etter den andre uten at noe skjer. Vi valgte etterhvert å glede oss over det som faktisk ble bedre, vi da, som antallet, som for hver kur mer enn doblet seg. Min kjære begynte med et antall på rundt 30mill, og endte med et antall på nærmere 400mill.. Jo flere celler å ta av, jo flere friske celler, tenkte vi, selv om %'ene ikke endret seg så mye. Men 5% friske celler av 400mill. er tross alt mer enn 5% av 30mill. :-))

Lykke til videre!

Klemmer fra

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5281376-til-hms/#findComment-5336734
Del på andre sider

Uff... Nå begynner jeg å tvile på hele Purvis, pokker også - jeg som liker å ha noe å tro på!

1) Mannen min skal gå på antbiotika i 20 dager, og ta 4 tabletter om dagen! Er ikke det sinnssykt mye?

2) "Alle" anbefaler sex annen hver dag i EL-perioden, hvorfor må mannen da plutselig være avholden i 3 - 5 dager når sædprøven skal avleveres?

3) Han får ikke levere ny prøve hos Purvis før i uke 31, og vi skal ha ICSI i uke 32 - er ikke dette håpløst?

Mannen min skulle ringe til kontordamen til Purvis i dag og spørre om det er lurt å gå på en så knall-hard kur rett før ICSI, så får vi håpe hun har noen kloke svar til ham. Blir neste litt oppgitt, jeg...

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5281376-til-hms/#findComment-5348445
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen!

Jeg synes ikke du skal tvile på Purvis. Synes heller du skal tro på han inntil det motsatte er bevist.

Samtidig er det jo greit å være klar over at behandlingen hans er temmelig omdiskutert på de ulike fertilitetsavd. rundt om i inn- og utland. T.o.m. på Ciconia visste de hvem Dr. Purvis var, og de sa ikke noe annet enn: "Åh, har du gått hos Dr. Purvis." En venninne av meg ble avskrevet, som oss, hos Purvisen, men ga seg ikke så lett og fikk henvisning fra gyn. sin til Rikshospitalet for å starte opp prøverør. Sædprøvene deres viste lave verdier, men innenfor normalen, og fullt i stand til å gjennomføre prøverør. Nå har hun 6 uker igjen av terminen, og hun ble gravid ved naturmetoden.

Når det gjelder punktene dine:

1. Mannen min fikk også en hestekur med antibiotika, og han tok 4 tabletter i 20 dager også, på en av kurene.

2. Jeg tror ikke det anbefales for menn med dårlig sædkvalitet å ha sex annenhver dag i EL-perioden, heller. Og de 3-5 dagene er jo for å samle opp godsakene.

3. Her synes jeg det høres ut som om noe skurrer litt. Vet Purvis at dere skal ha ICSI i uke 32? Evt. vet behandlingsstedet om at dere går til Purvis?

Sånne sterke antibiotikakurer tar jo knekken på det meste. Men mulig det ikke spiller noen rolle når dere skal ha ICSI.

Det skurrer bittelitt fordi mannen ble syk ikke så lenge før vi skulle nedover til Danmark. Jeg spurte klinikken og fikk beskjed om at dersom han måtte på en eller annen antibiotikakur, så de helst at vi ventet noen uker etter avsluttet kur, før vi satt i gang.

Huff, nå har jeg vel gjort deg enda mer oppgitt og tvil! Det var jo ikke meninga. Jeg beklager altså, men jeg klarer altså ikke å skryte den godeste doktoren opp i skyene. Jeg tror imidlertid at han kjempeflink med de han er flink med, for å si det sånn. Han tror på behandling, og er superfornøyd og positiv når han får det til. Men der stopper også i grunnen kunnskapen han. Det er jo for så vidt ikke så rart, han er jo tross alt spesialist på sitt felt, men litt ydmykhet ovenfor andre behandlere og behandlingsformer, kunne jeg kanskje ha ønsket meg.

Men, igjen, Purvis hjelper MANGE, så tro på at han klarer å hjelpe dere også! Om han ikke skulle klare det, og han skulle vise seg å være like negativ ovenfor dere som for oss, prøv å la det gå inn det ene øret og ut av det andre. Han er ikke Gud.

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5281376-til-hms/#findComment-5350460
Del på andre sider

Hei - enda en gang:-)

Nå har mannen snakket med damen hos Purvis og hun var enig i at det var en hestekur han skulle på, men at det var viktig & riktig for å få bukt med anitstoffene - så det blir 20 dager på antibiotika.

Ellers så er han ferdig med kuren 5 uker før ICSI-forsøket, så det skulle ikke ha noe å si. Han får også levere ny sædprøve en uke tidligere enn først avtalt, så alt i alt er vi vel fornøyd og ved godt mot.

I tillegg hadde mannen min sin første time med akupunktur hos Vibeke Fjeld i dag, så nå skal ingen ting være uprøvd. Hun har god tro på å kombinere skole- og naturmedisin.

Kos deg videre med magen i sola - snart er det sommerferie for oss skolefolk:-)

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5281376-til-hms/#findComment-5362600
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...