Gå til innhold

April: hva i all verden ..

vb-76

Anbefalte innlegg

..skal jeg finne på til middag i dag???

Ikke så lett nå på sommeren syns jeg når vi spiser nesten bare grill mat eller salat.. Det er ikke særlig barnevennlig noe av dette..

Så noen tips vil jeg gjerne ha!

Leste noe om her inne at barn ikke skal ha stekt mat, men hvorfor ikke? Og til hvilken alder? Vi har jo gitt 1åringer stekt mat i barnehagen, og Didrik har spist det en del til nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Her går det i tomatsuppe og annen surremat for tiden. Har ingen forslag, men skal følge med å se om du får noen gode tips.

Jeg holder på med ferieforberedelser (vi reiser på lørdag) og surrer rundt her, så det enkleste er jo å holde maten enkel.

Fikk sett bildet av de to fartsfantomene på nettet. Så søte de var der de satt......:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å drar dere nå allerede. Da skjønner jeg at det blir mye pakking med familie på 5! Dere skulle være borte 2 uker, ikke sant?

Best å bruke liten tid på andre ting da ja. jeg har en hage som skal ordnes jeg, den er nesten grodd igjen.. og jeg har arbeidslyst på andre dagen på rad, så det er bare å komme seg ut.. til den jævla myggen.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he...har samme problemet her. Har i grunne problemer med å komme på barnevennlige middager i det heletatt..... Vel fisk er jo alltids en mulighet.... ( er ikke så glad i fisk jeg da...). Lillegutt elsker pølser og pannekaker da...men det er jo ikke så sunt....

Hm....får vente og se om det kommer noen gode forslag jeg og.

ps. Trodde det med stekt mat bare gjaldt i innføringsfasen med fast mat, jeg..... Altså frem til ca 10 - 12 mnd... Grunnen til at jeg har skåret bort stekeskorpen er rett og slett at han synes det er vanskelig å tygge den. Tror ikke det gjør noe å gi dem stekt mat nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er jeg litt seint ute med middagstips, men sliter litt selv om dagen med å få til sommerslig men barnevennlige middager (helst proppfulle av alle de grønnsakene jeg selv ikke er begeistret for, hehe). men altså, i går testa jeg noe som var SUPERGODT og sunt (med unntak av sjyen som skulle til, da)!!

*legg en blomkål i ei gryte (jeg delte den opp så det skulle gå fortere) og hell melk over til blomkålen blir dekket. kokes til blomkålen er mør.

*stek fiskefileter (oppskriften var med steinbitfilet, men jeg prøvde med laks og det var helt flott det også) halvferdig og smør dem med "gremolata" (tror jeg det var de kalte det...). settes på grill i stekeovnen i ildfastform i ca 5min (til fisken er ferdigstekt).

*gremolata; fire spiseskjeer loffsmuler (jeg smuldra et halvt rundtstykke), fire spiseskjeer olivenolje (kan godt ha i litt mer syns jeg, for det ble littegrann tørt), en neve bladpersille, fire spiseskjeer raspet jarlsberg (jeg brukte norvegia, helt fint) og revet skall av en sitron. mos med hurtigmikser/stavmikser.

*150g smør smeltes og brunes til det er nøttebrunt (ikke svidd, hehe). tilsett en spiseskje sojasaus, litt finhakket ingefær og en spiseskje krydder (oppskiften foreslo gressløk men det hadde ikke jeg og brukte resten av persillen i stedet - nam).

*stek littegrann små blomkålbuketter sammen med litt sopp.

når blomkålen er kokt siler du av mesteparten av melken og moser blomkålen til purè (spe evt med litt av melken). anrett på tallerken og NYT! jeg syns det så litt avva ut når jeg leste oppskriften, men det tok faktisk ikke mer enn max en halvtime å lage. og det var kjempegodt! godt med beinfrie fiskefileter så kan småbarna gafle i seg uten å sette noe (bein) i halsen også. anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har så mye godt på lur du Yaddaline... ;) nam nam - blir sulten her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Her er noen gjengangere hos oss. Hvis du ønsker noen tips om hvordan jeg lager de så si hvilke du vil ha så skriver jeg gjerne det.

Spagetti med kjøttsaus

Pasta med laks og reker/scampi

Pasta med kylling og grønnsaker

Kyllinggryte med friske grønnsaker i karrisaus

Egg, karbonade og bønner i tomatsaus

Stekt ris med kylling/biff, egg og grønnsaker

Pølsegryte med tomatsaus og grønnsaker

Suppelapskaus

Biffgryte med fløtesaus og grønnsaker og potetmos

Kjøttkaker

Biff i østersaus

Pastasalat med pesto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, her var det myyyye godt! Enkelt å lage og eller?? Er ikke så fryktelig glad i mat som tar tid å lage, da jeg kommer på at "ups, middag... hmm den skulle vi spist nå.." og en ettåring som sinker prosessen med "markingen" sin ("rydde" i skap og skuffer, finne ut om det fortsatt ikke lov å trykke på knappene til stereoen " osv..) antar at ingen kjenner seg igjen der...

Pasta med laks og reker, hvordan??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye her er veldig enkelt å lage, tar ikke allverden med tid heller hvis du er flink til å planlegge litt... feks koke eller steke kjøtt/kylling i større porsjoner av gangen slik at en har til flere middager og ha endel ferdig kuttet grønnsaker i kjøleskapet.

Pasta med laks og reker lager jeg på følgene måte, men kan sikkert gjøres på annet vis også...

Pasta, gjerne båndspagetti

Laks

Reker

Creme fraiche

Pepper

Krydder av eget ønske

vårløk

sopp

Kok pasta som anvist på pakken.

Kutt laks i små biter, kan bruke både røkt laks og laksefilet

Skrell reker eller bruk ferdig pillede.

Bland Creme fraiche i pastaen og ha laksen oppi og røres sammen på middels varme til laksen er stekt.

Vårløk og sopp kan byttes ut eller sløyfes. Jeg krydrer med det jeg har får hånden og varierer etter ønske... rekene has i til slutt.

Håper det smaker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...