Anonym bruker Skrevet 6. juni 2006 #1 Del Skrevet 6. juni 2006 Lillesøster begynner å bli såpass stor at hun synes lekene til storesøster er morsomme og se og ta på. Problemet er storesøster. Hun vil ikke dele noen ting og kommer med strofer som: "den er min" "jeg hadde den først" osv. Det er jo naturlig det. Det er jo helt nytt for henne. Det er hun som først kommer med lekene, men vil ta de fra henne med en gang. Vil nok poengtere noe tenker jeg. Hvordan gå fram med dette nå? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5279637-stores%C3%B8ster-p%C3%A5-35-%C3%A5r-og-lilles%C3%B8ster-p%C3%A5-6-mnd-trenger-litt-r%C3%A5d/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carina83 ~ termin 05.09.07 ~ Skrevet 7. juni 2006 #2 Del Skrevet 7. juni 2006 Dette lignet litt på noen uttalesler 3,5 åringen kommer med her i huset. "jeg hadde den først" vet jeg at stammer i fra barnehagen. Der er regelen at den som hadde/tok leka først har retten på å leke med den til de går lei.. Når vi er hos bestemor & bestefar hender det at vår niese på 18mnd også er der. Nå begynner de å ha stor interesse for de samme lekene & det hender at de "krangler" om lekene. Vi sier til de begge at de må dele;-) Og følger da opp at den som hadde leka først får leke med den -samme om det er minstemann som rapper fra den største eller motsatt. Klart det blir skriking i noen minutter, men de går kjapt å henter seg en annen leke. Så det fungerer veldig bra for oss.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5279637-stores%C3%B8ster-p%C3%A5-35-%C3%A5r-og-lilles%C3%B8ster-p%C3%A5-6-mnd-trenger-litt-r%C3%A5d/#findComment-5282010 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 7. juni 2006 #3 Del Skrevet 7. juni 2006 Vi har en gutt og jente med samme alders forskjell. Problemet kan gå begge veier. Bortsatt fra at lillesøster har lite å stille opp med når storebror forsvinner med leken hun akkurat tygde så godt på. Noe av problemet er alderen og noe er vel at de har fått en konkurent. Når de nå først er blitt vant til denne babyen så skal den plutselig begynne å bevege seg og ta lekene deres. Vi reagerer med å si at det er hans leke, men at vi må dele med oss. Vi foreslår at han kan leke med den i "to" minutter så kan hun få den. Mange ganger da blir ikke leken så spennende lenger. Samtidig vil jeg poengtere at noen leker må de få ha i fred. Vi vil lære de å respektere 'ditt' og 'mitt', samtidig som det faktisk er en glede å gi. Begge skal jo bli sett og hørt i denne kampen. Når han tar hennes leker, sier vi vennlig men bestemt at han må gi den tilbake. Vi river den ikke ut av hånden hans og gir den tilbake,men gir han tid til å gjøre det i sin fart. Hvis det drøyer og han bare tuller, teller vi alltid til 3 og da gjør han det i en fei... Uansett hvor mange ganger vi kan gjenta oss selv og hvor leie vi kan bli er de barn og vi voksne må være tålmodige. Håper du fikk noen nyttige tips, lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5279637-stores%C3%B8ster-p%C3%A5-35-%C3%A5r-og-lilles%C3%B8ster-p%C3%A5-6-mnd-trenger-litt-r%C3%A5d/#findComment-5289018 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2006 #4 Del Skrevet 10. juni 2006 Hei, vi hadde samme problem bare ikke så ille da. For storesøstrer var egentlig ganske hensynsfull. Men måtte titt og ofte sette oss ned i lag med dem og forklare at lillesøster er mindre og ikke skjønner ar lekene ikke er hennes og at du hadde dem først. Å at hun ble veldig lei seg. Dessverre gikk dette for langt, lillesøster skulle ha alt til slutt og siden hu var flink til å skrike til seg ting ble både vi og storesøster så lei skrikinga at hu fikk viljen sin altfor ofte. Så da måtte vi begynne andre veien, å nekte lillesøster å ta i fra storesøster. Å forklare storesøster at nå er lillesøster så stor at hu skjønner at hu ikke kan få alt så vi kan ikke gi henne alt heller. Nå begynner de å komme i en god balanse, og lillesøster er 1 1/2 år. men nå er jeg fødeklar med neste så kan bli artig å se hvordan det går... Vi lager oss selv problemer hehe.. men også utrolig mange kosestunder... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5279637-stores%C3%B8ster-p%C3%A5-35-%C3%A5r-og-lilles%C3%B8ster-p%C3%A5-6-mnd-trenger-litt-r%C3%A5d/#findComment-5315486 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå