Gå til innhold

Rygg til mage eller mage til rygg først?

Anbefalte innlegg

Ser på et innlegg her at mange snur seg fra rygg til mage før de snur seg fra mage til rygg... er det det som er mest vanlig?

Sønnen min snudde seg fra mage til rygg for to uker siden, da var han litt over tre mnd. Men han har fortsatt ikke snudd seg fra rygg til mage... Ser ut til at han er på vei nå, men har ikke kommet helt rundt ennå...

Fortsetter under...

Det mest vanlege er å snu seg *bevisst* frå rygg til mage først, og så frå mage til rygg ca 1 mnd seinare.

Niesa mi rulla frå mage til rygg då ho var 6 veker gamal (eg skulle ta bilete av ho, og du kan tru eg blei forfjamsa då ho nesten trilla av bordet..) men det var definitivt ikkje ei bevisst handling. Trur dei ofte berre er så tunge i toppen at når dei løftar hovudet i mageleie så veltar dei rett og slett over.

Han rulla bevisst frå rygg til mage då han var 5 mnd, og tilbke igjen eit par-tre veker seinare. Men det var tydelig at det var vanskelegare å få til det å rulle frå mage til rygg, han dunka hovudet i golvet nokre gongar før han skjønte at han måtte holde litt igjen.

Annonse

Det vanlige er å snu seg fra rygg til mage først. Når mange sier at babyen snur seg fra mage til rygg når de er veldig små så tror jeg nok de tipper over. De fleste barn gjør det noen ganger, men det er ingen bevisst handling.

Hva som er mest vanlig vet jeg ikke.. De er jo så forskjellige og gjør ting på forskjellige tidspungter. Gutten min snudde seg fra ryggen og over på magen rett før han ble 3mnd.. Har ikke snudd seg fra magen enda.. Bare tippa rundt.. Nå er han 4mnd..

Her ble det mage til rygg foerst. Hun jobber fortsatt med aa snu seg fra rygg til mage, men det kommer nok snart. Hun maa bare fikse armen siden den sperrer naar hun ligger paa siden=)

Soennen min var nok omvendt han ogsaa, snudde seg fra mage til rygg foerst=)

I det meste av faglitteratur vedr. babyens motoriske utvikling står det at barnet gjerne snur seg fra mage til rygg først.Men selvfølgelig er dette veldig individuelt som alt annet med babyer. Tigergutt gjorde det da han var 2 mnd. Bevisst. Strevde seg opp på albuene, trakk det ene kneet til seg og skjøv med den ene armen. Har ikke nyttet å legge han på magen lenge om gangen siden, snur seg jo med en gang ;0)

I Cappelens store bok om barnet står det at det første gangen ikke er en bevisst handling, men at bevegelsen etterhvert utføres bevisst ;0)

Helsesøstera oss sa rygg til mage og det stemte godt på lillegutt!!

Han rullet da han var 4 mnd :) Og nå er han 6 mnd og ruller fra mage til rygg !!

Legene sier også rygg til mage- mage- rygg pga av motorikken.

Ruller de fra mage til rygg er det vanligvis " uhell "

Det er det jeg har hørt :)

Annonse

Ja disse doktorene og helsesøstrene sier mye forskjellig gitt ;o) Er i hvert fall utrolig artig når de får det til. Tigergutt så veldig overrasket ut da verden endret perspektiv første gang, etterhvert så han ut til å være svært fornøyd med seg selv. he he :o))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...