Gå til innhold

reshus -


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

noen som har fått et barn med blodtype rh -, og som prøver å bli gravid igjen?

Det har jeg,og husker det var noe spesielt med det da jeg skal prøve å få nr 2, men husker ikke helt va det var. noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei jeg har B- og det har sønnen min også,pappan har A+.Litt større sjanse for at barn nr 2 kan på virke kroppen din til å danne antistoffer hvis neste barn er rh+.Men ta det med ro dette finner de fort ut på blodprøver så det skal nok gå bra;)Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom moren og fosteret har forskjellige blodtyper, kan det oppstå en blodtypeimmunisering hos moren etter fødsel. Når placenta (morkaken) løsner, kan litt blod fra fosteret komme over i morens blodsirkulasjon. Dersom blodtypene er forskjellige, oppstår det en immunreaksjon hos moren som ødelegger forsterblodcellene, samtidig som det dannes spesifikke hukommelsesceller, dette omtales ofte som blodtypeimmunisering.

 

Ved senere svangerskap kan en immunreaksjon hos moren skade de røde blodcellene hos fosteret, noe som fører til anemi og hjertesvikt, som igjen kan gi fosterdød.

 

For å forebygge immunhemolysisk anemi ved senere graviditeter skal rhesusnegative kvinner få intamuskulær injeksjon av spesifikke antistoffer mot rhesusproteinet umiddelbart etter fødsel eller en abort. Det er da liten fare for immunhemolytisk anemi ved et senere svangerskap.

 

(hentet fra Det friske og det syke mennesket, 2005)

 

Håpe dette ga någe svar ;);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke barnet sin blodtype som er viktig, men din. Hvis du er rhesus negativ og har født et barn som er rhesus - så vil du være som en førstegangsfødende og det er derfor ekstremt liten sjanse for at kroppen din vil danne antistoffer. Det taes uansett tre blodprøver av deg i sv.skapet for å bekrefte dette. Hvis du er rhesus + så trenger du ikke tenke på det i det hele tatt, da kan du ikke danne antistoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...