Gå til innhold

Oktober: Noen som skal føde på Voss?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei, jeg vurderte å føde på voss (far til barnet er derfra), men jeg har så og si ombestemt meg. Har hørt både og om plassen, det jeg hadde hørt før var mye positivt, men så fikk jeg en skikkelig skrekkhistorie, Har fått helt noia for å føde der oppe, hva om det er noe galt m barnet osv.-da tar de deg ikke alvolig...en jeg kjenner opplevde det, personalet der kjeftet på hun fordi hun gikk og gren og ba henne ta seg i sammen....da var dama fortvila og lei seg for at ungen hennes var ikke som den sku og sykehuset sa noe annet....fikk til slutt hylt seg til å reise på haukeland-og der fikk de sjokk over at hun ikke hadde fått hjelp omtrent før fødselen-for det var ingenting som var som det skulle.....

Får sånn passe noia når jeg hører slikt...bare måten personalet behandlet henne på....

Vel, jeg har bare hørt det stikk motsatte...

Har selv født på Voss og valgte å dra dit fordi jeg hadde dårlige erfaringer fra KK. At man ikke blir tatt alvorlig, ikke får epidural, ikke får KS om barnet sitter fast, at jordmødrene kjefter, at pappa ikke får være på barsel etter fødsel, at de er dårlig på ammehjelp, at de ikke forhindrer totalrupturer, at de ikke følger opp etter svært mange traumatiske fødsler og at de ikke minst fikk to pålegg og krav om endring som ENESTE fødeenhet i Norge av helsetilsynet for to år siden sier mer enn nok om haukeland tenker jeg...

Det som er forskjellen på kk og voss er at på voss er det ingen barnelege og om man vet at barnet er sykt eller man venter en komplisert fødsel er det best å dra på haukeland. Selv vil jeg aldri tilbake til det stedet.

Jeg var hos jordmor i dag, der ett av samtaleemnene var nettopp fødested. Jeg bor også i Bergen, men etter dialogen i dag lurer jeg veldig på å føde på Voss. Vil i hvertfall dra dit og ta en kikk i likhet med en rundtur på Haukeland. Det som kanskje bekymrer meg litt angående dette er avstanden, om man rekker frem etc. Haukeland er så nært i forhold og pappaen vil helst kunne komme til sykehuset så fort som mulig... Er vel redd for å ikke strekke til ;) Men men... kommer nok til å fundere på dette en stund og gjøre litt research før jeg bestemmer meg. Men sitter med en følelese av å ende opp på Voss. Grunnen er i hovedsak at jeg forklarte for jordmoren at jeg ikke var interessert i å gjøre noe verdensmesterskap i naturlig fødsel og da rådet hun meg til å legge vekt på smertestilling og hjelp ved valg av sykehus. Ut fra dette føler jeg at hun ville anbefale Voss i mitt tilfelle. Har forresten hørt en god del flere skrekkhistorier fra Haukeland enn fra Voss. Jeg er førstegangsfødende og litt grønn på området, så forståelse, støtte og oppfølging er viktige faktorer å veie for meg. Vi får snakkes om det på neste BIM-treff. Vet ikke om jeg kan komme på torsdag likevel, så det må kanskje bli på juli-treffet. Reiser på ferie fredag, så tror det blir litt stress - vi får se. Ha det fint så lenge og nyt det varme sommerværet. ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...