Gå til innhold

Sunn og fornuftig vektnedgang i svangerskapet - blir DU med ??

Anbefalte innlegg

Hei

Hadde vært gøy og nyttig å være flere. Har 7 kg for mye nå, er 5+3 på vei bare. Har planer om å gå ned disse (fornuftig - ikke direkte slanking) samt unngå å legge på meg mer innen ca uke 16 iallefall.

Før uke 16 er det strengt tatt ingen grunn til at man legger på seg som gravid.(Sist svangerskap hadde jeg 8 kg pluss i uke 16)

Har lyst å være veldig flink denne gang, la på meg NOK sist og VET hvor vanskelig det er å få av igjen. Har lyst å nyte barseltiden uten å tenke for mye på vekten som skal ned igjen.

Det er flere både leger og jordmødre som anbefaler en forsiktig nedgang hvis man er over trivselsvekten i svangerskapet.

Jeg og min baby kommer definitivt ikke til å ta skade av litt mindre polstring iallefall..he.he

Blir du med ? Greit å ha noen å utveksle erfaringer med samt oppbakking når det trengs. Dette er ikke ment som et rent slankeopplegg (vil bare poengtere det igjen) - bare FORNUFT :)

Fortsetter under...

vil bare backe deg opp jeg...

man får mye kritikk for "slanking i svangerskapet", men så lenge man fokuserer på å spise sunt, til faste tider, og bevege seg, har både en selv og barnet bare godt av det...

skulle med glede blitt med deg på prosjektet, men nådde akkurat målet i slankekuren før jeg ble gravid, nå er jeg bare noen dager fra å runde 30 uker, og har gått opp litt under 4 kilo. Jeg beveger meg jevnlig, spiser lite og ofte, og sunn mat (heldigvis det jeg har mest lyst på)

Vil ønske deg, eller dere, masse lykke til, og gratulere med sunt tiltak både for mor og barn:)

jeg vil være med - og jeg trenger det! Målet er å gå ned 5 kg, og så holde den der. Jeg er 6+3 i dag og jeg har det fint, ingen kvalme eller vondt noe sted. Hvor aktiv kan jeg være? Jeg liker å sykle, tror dere det er ok å "tråkke til"?

Jeg starter min nye livsstil akkurat nå! jeg har en grete roede bok, den skal jeg prøve å holde meg til.

Hva er din plan, spartacus og lykkefrø?

ville bare si at både jordmoren og legen min har sagt eg kan slanke meg i svangerskapet, seff ikkje noe pulverdietter, men vanlig sunn mat slik som grete roede..

Er nå i uke 30 og er -4kg fra startvekten :) superfornøyd!

Hei.

Jeg har ikke helt nådd 90, men det er ikke mye om å gjøre, vil gjerne være med her jeg også...

Er i uke 18 nå da og har minus 1,5 kilo siden startvekt.. prøver å gå opp så lite som mulig, spise sunt og bevege på meg. Trener ikke så mye men jobber 100 prosent.

lykke til dere andre.

Annonse

Dette er noe jeg har lengtet etter å se.. Da jeg spurte legen om å gå ned i vekt på en forsvarlig måte, ble hun illsint på meg.. Jeg har mange, mange kg for mye, og er gjerne med.. Er 23uker ut i svangerskapet nå, og er -3kg fra startvekt

Hei Snooopi - så kjekt at du blir med !!!!

Jeg er som sagt 5+4 idag og vil gjerne ned 7 kg og så holde det der en god stund...Jeg også sykler og synes det er en kjempefin treningsform når du er gravid. Selvfølgelig kan du trø til det du vil, det er ikke farlig å trene når man er gravid. Det som er viktig er å sørge for nok drikke før, under og etter så du ikke blir uttørket/overopphetet, samt at du lytter til kroppen.

Jeg starter også akkurat nå:)

Planen er at jeg skal gå over til nesten bare grovt knekkebrød istedenfor vanlig brød og være flink til å variere med sunt pålegg.

I tillegg og kanskje viktigst for min del, så skal jeg holde meg til EN porsjon middag. Jeg er fæl til å sluke maten og lesse opp mer enn jeg trenger og så blir jeg ALTFOR mett ...ingen behagelig følelse det, men jeg gjør det likevel 9 av 10 middager..

DET skal jeg klare - spise sent, tygge maten godt og kjenne etter at jeg faktisk er mett av mye mindre mat.

Så skal jeg drikke mye vann hver dag, er ikke flink nok til det nå.

Det forebygger forstoppelse for oss med baby i magen samt at det fyller opp og kan dempe sult en del.

Bøygen for meg tror jeg kommer til å bli når det jeg kaller "Ulvehunger" dukker opp om et par uker. Husker det fra sist svangerskap - en forferdelig sult HELE TIDEN. Varte bare to uker da, men jeg vet at jeg fikk lagt et godt grunnlag for mange ekstra kilo da. Nå vet jeg jo at det er bare hormoner som spiller oss et puss og at hvis du kommer gjennom de dagene/ukene det står på uten å spise opp hele kjøleskapet så har du gjort en kjempejobb i forhold til vekten. Jeg la på meg kjempemye i denne perioden sist - var sulten ca 30 minutter etter middag osv.

Så mitt første delmål må bli å komme meg gjennom Ulvehungeren...he.he

Dette ble langt og sikkert kjedelig. Vil gjerne høre andres tips og planer også...så kan vi plukke de beste tipsene som passer oss :)

PS: I tillegg har jeg en stor last : Sjokolade. Har tenkt å si til meg selv at nå når jeg er i uke 6 så deler jeg blodbane med babyen min. Den kan IKKE velge hva den får av næring og derfor må jeg velge for den. Og SUKKER har den ikke lyst på mye av :)

Men alt dette er knallharde tiltak som kan bli vanskelig å holde, så da er det godt at vi er flere.

Hei vinterkyss

Du også har jo være virkelig flink. Hva har du for tips og råd ?

Har det vært "et slit" og holde vekten så bra eller gått greit ?

Hvordan kom du gjennom den ekstra sultne perioden f.eks (regner bare med at alle får den jeg...he.he..)

Jeg er med! Har gått ned 16 kg før jeg ble gravid, og synes det er frykterlig vanskelig å holde dietten nå. Har gått på Grethe Roede.

Er 8+6, og sliter med kvalme hele døgnet. Føler jeg må spise det jeg til enhver tid har lyst på for å få i meg mat. Har ikke lyst på mat som "reddet" meg under Grethe Roede kurset. Er redd for at dette skal gjøre at jeg går opp i vekt, men akkurat nå klarer jeg ikke å være så sunn som jeg bør.

Hei Margeritt - hyggelig å bli fler

Gratulerer med kjempemye innsats med de 16 kg da...Forstår at motivasjonen svinger nå når kroppen er full av hormoner..

Hva er det du spiser når du må stagge kvalmen da ?

Kan det hjelpe å spise litt grovt knekkebrød eller sunne kjeks eller noe i forkant av kvalmen slik at du ikke blir såå "hul i magen".

Jeg spiste brødskiver og middag og slikt sist svangerskap når denne gnagingen meldte seg....Har bestemt meg for å ty til sunne ting denne gang ( lett for meg å si nå når jeg ikke "er der" ennå..)

Tørre knekkebrød, vann med sitron i, grønnsaker eller frukt tenker jeg at jeg kommer til å prøve.

Prøv å tenke over kaloriinnholdet i det du spiser da, hvis det bare er det at du må ha NOE i magen så er det jo best hvis det har lite kalorier og sånn :)

Annonse

hei igjen! Det er jammen vanskelig dette her! I går, rett etter at jeg besluttet meg for at jeg skulle starte et sundere liv, og pakket vekk alt godteri her på jobben, dumpet det inn en hel kasse med toblerone......... Den er til meg og min kollega.... Det er sikkert 200 små sjokolader i den!

Jeg har tatt min grete Roede-bok med i dag, så jeg skal bli "distrahert" fra sjokoladen...

Æsj da, åsså en hel kasse med Toblerone da. Det er jo uheldigvis verdens BESTE sjokolade.....................

Jaja du må regne med å bli sabotert mer enn en gang...

Nei tenk at du ikke trenger å spise den sjokoladen - for å være ærlig så blir du ikke akkurat slankere av Tobleronedietten...he.he

Og husk - knøttet ditt i magen har ikke godt av alt det sukkeret :)

Les i GR - boken din du :)

Toblerone! Beste sjokoladen som finnes. Du er flink om du klarer å holde deg unna det.

Det eneste virkelige usunne jeg har lyst på om dagen er sjokolade - i alle former. Men - fra og med i dag er sjokolade helt forbudt for min del.

Jeg har PCOS og insuliresistense, og er veldig redd for svangerskapsdiabetes.

Jeg synes det er vanskelig å finne en drikk som smaker litt. Har drukket mye cola light da jeg slanket meg, men nå orker jeg ikke tanken på å drikke dette. Eneste jeg har lyst på er vann og melk, og noen ganger eplemost. Drikker hverken te eller kaffe.

Noen gode forslag?

Hey you

Er forbudt fra nå av for meg også med ALT snop - resten av svangerskapet.

Har du prøvd de sukkerfrie Fun light - saftene ?

Mange gode smaker - og helt kalorifritt :)

Et annet forslag til deg (siden du sliter med kvalme) er å drikke kald peppermyntete , gjerne med isbiter i ... Det hjelper visstnok mot kvalme samtidig som det ikke blir særlig "teete" når du drikker den kald med is....

Ellers finnes det jo et hav av forskjellige vann og farristyper nå - bare å velge seg en smak ....selv er jeg avhengig av Blå Farris !

God morgen - hvordan går det med dere ?

Har hatt et par flinke dager nå, og har holdt meg til planen med kostholdet. Det ER faktisk enklere å være fornuftig når man er gravid, siden man har den lille også å tenke på - får dra veksler på det..he.he

Jeg merker faktisk allerede at dongerien min er pittelitt slakkere rundt livet....så er det bare et tidsspørsmål før livmoren begynner å ta opp plass da, jeg vet det. Men vil heller ha mer babymage og mindre polstring..

Føles fornuftig å drikke mye vann - det er deilig å føle seg sunn og gravid !!!!

Lykke til med dagen dere andre og :)

Og vi skal være flinke i helgen eller hva ???

Oj, sorry senst svar. Har sittet i min egen verden i noen dager =)

Jeg er heldigvis av den slagen som får totalt avsmak fra godteri mens jeg er gravid.. Så det har hjulpet på! Dessuten drikker jeg ikke brus (har aldri gjort det heller.. Kanskje 1 glass pr uke)

Jeg gikk først ned 5kg, og gikk da på 1,3 igjen etter noen uker. Kjenner at det sikkert er mer nå, men det vil jeg ikke finne meg i!

Jeg må lære meg å spise mere regelmessig for å få opp forbrenninga.. Bruker bare spise 2-3 ganger om dagen..

Noen som har erfaring med "plutselig" å spise mange ganger? Går man fort ned i vekt, gradevis???

Å spise 2-3 ganger om dager er for lite ja. Det vil helt garantert ha en gunstig effekt på vekten å heller øke til 5-6 mindre måltider. Da er det viktig å ikke spise seg stappmett - men akkurat nok. Siden det da bare er 2.5 - 3 timer mellom hver måltid da, så hjelper dette deg å holde et stabilt blodsukker, noe som vel er litt av hovedgrunnen til at dette vil vise på vekten. Du vil med et stabilt blodsukker unngå den "ville fråtsingen i skap og skuffer" når du er altfor sulten samt unngå å spise en hel pakke kjeks mens potetene koker til middag osv...

Dessuten er ikke kroppen glad for å gå TOM store deler av dagen for så å bli OVERLASSET med en kjempestor middag om kvelder f.eks...Da har fordøyelsen din problemer..

Men en slik overgang til 5-6 måltider istedenfor 2-3 vil man nok gå gradvis ned, men jeg tror man merker det fort på kroppens velværefølelse.

Et eks. på et av disse 6 måltidene kan f.eks være mellom frokost og lunsj : en 0.1 % yuoplait youghurt og en gulrot :)

God morgen Snooopi, Margeritt, Vinterkyss og andre interesserte

Liten aktivitet på denne tråden...hm.

Jeg har akkurat fylt opp en 1,5 liter`s flaske med deilig kaldt vann. Den har jeg som mål å tømme to ganger i dag. Så mot kvelden når søtsuget kommer og mann og barn koser seg med lørdagsgodt skal jeg skvulpe i meg mer vann - jeg vet at det demper søtsug !!

Det er dagens mål !

Ha en fin dag - i sommersolen :) og lykke til med sunne valg idag...

Du er flink, du, spartacus og lykkefrø! Det har ikke helt gått etter planen her... Men jeg jobber med saken! Nå er jeg tilbake til faste rutiner igjen, og jeg skal bli bedre til vann, frukt og grønt og denne uken skal jeg spise fisk minst 2 ganger til middag! Og ALT av godis er forbudt. (Men jeg veier det samme i dag som for en uke siden).

Lykke til videre jenter!

er enig med dere.. synes det er teit å høre kvinner si at ja, nå når de er gravide, skal de spise alt de har lyst på.. fordi de blir jo store uansett.. har gådd ned ca 2 kg, siden jeg ble gravid.. har flyttet fra finnmark, der jeg eide, og drev et gatekjøkken.. ble mye slik mat.. men en ting savner jeg. vannet der oppe.. hær i stavanger hvor jeg bor nå smaker vannet klor, eller såpe.. æsj...

Nja, ikke helt gått etter planen min heller er jeg redd. Spiste ALTFOR masse middag nå ikveld - er helt fullstappet ennå...usj ingen god følelse...

Men - har drukket 3 liter vann i dag og har jobbet i 6 timer (maler hus utendørs) så jeg har da ikke ligget på latsiden heller.

Vi starter på ny frisk i morgen mandag - og satser på masse vann,frukt og grønt - den er jeg med på. Og du, jeg veier også det samme i dag som for en uke siden .

Gudd løck

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...