Gå til innhold

SYK tankegang å tro at det er ok å fortsette å røyke når man har blitt gravid.

Anbefalte innlegg

Jeg kommer bare ikke over at damen som fikk kommentar på butikken, kan si at det er FREKT å kommentere at hun røyker med et nytt liv inne i magen?????????????

Helt utrolig, fortell meg hva som er frekkest...?

At babyen inne i magen blir forgifta dag ut og dag inn -

eller at den selvsentrerte røykende får litt dårlig samvittighet??????

Fy faen, nå er det på tide at gravide røykere tar oppgjør med seg selv.

Ei skrev "bedre at jeg tar to røyk om dagen enn at minstejenta har mor med kort lunte" ...??????

Hva faen er det som feiler dere?

DERE lager liv, men deretter er det ikke så nøye liksom?

Stakkars unger.

Det er en grunn til at røykelover har kommet jenter.

Så jævla synd den ikke gjelder for alle...

Forresten, det er 18-års grense for å kjøpe røyke enda er det ikke?

LaLa

Fortsetter under...

Helt enig! Jeg syns det var bra av han å kommentere det. Hvis hun ikke kjøpte til seg selv er det jo bare å si det. Hvis man faktisk kjøper røyk til seg selv når man er gravid, får man tåle at folk reagerer. Å røyke i svangerskapet er vanvittig. Jeg har selv et barn med astma uten at hun har blitt utsatt for røyking, men når man ser hvor mye hun har slitt med sykdommen sin, er det bare helt forkastelig at folk utsetter seg selv og andre for slike farer bare fordi de har lyst på røyk!

uansett hva man synes så kommer man ikke langt med slike innlegg.. det er lov å prøve uttrykke seg voksent, ser ikke ut til at dere prøver det akkurat. ja, jeg er helt enig i at ingen burde røyke som gravid. men det innlegger i det andre innlegget spurte om var jo ikke synspunkter på det, egentlig. hun spurte om det var frekt av gutten å kommentere hva hun kjøpte. det kan man jo hevde at det er, jeg personlig syns bare det vitner om at han er opplyst og bryr seg.

men kanskje hadde jeg tenkt annerledes hvis det var en kommentar om noe annet som ble slengt mot meg selv?!

Også enig med dere!!! I tillegg er det jammen nesten like ille med mammaer (og pappaer) som røyker opp i barnevogna, eller utsetter ungene sine for passiv røyking. Det finnes en del mer informasjon om hvor skadelig det er nå enn da våre foreldre var unge.

Nå er det vel snart på trappene en lov som forbyr utendørs røyking på offentlige steder også. Sikkert mange som synes det er for ille, men personlig synes jeg det skal bli deilig å slippe å få røyk blåst på meg fra nabobordet eller karen som jeg venter på bussen sammen med!!! Jeg vil selv bestemme hva jeg skal utsettes for, og mange røykere er utrolig egoistiske i forhold til hvem de plager med utslippene sine. Tror faktisk mange ikke er klar over hvor utrolig motbydelig kroppslukt de får heller, spesielt de som røyker mye...

Har mange ganger måttet flytte meg på tog og buss fordi jeg rett og slett blir kvalm av lukten, da er det fristende å komme med en kommentar men som regel har jeg klart å holde meg.

Nei sorry folkens, gravide som røyker har jeg ikke noen respekt for.

Enig med deg, mumitroll, i at det er viktig å skille de to sakene. Allikevel kan ikke hovedinnlegger regne med å ikke få kommentarer på selve handlingen, når den er såpass kontroversiell (i mine øyne).

Slik innlegget er formulert er det også lagt frem som om selve handlingen "selvfølgelig" skulle være legitim, og der er det mange somer uenige.

Jeg tipper gutten ikke rakk å tenke seg om før han glapp ut av seg en kommentar han som serviceperson selvsagt ikke burde kommet med, men som privatperson både har lov til å tenke, si og mene.

Hadde man blitt like sur om man hadde fått samme kommentar fra andre kunder, eller fra andre gjester på en kafe dersom man tok seg en røyk der?

Annonse

Er så enig!

Var selv storrøyker i 15 år (30 prince pr dag), men sluttet på dagen da vi fikk nyheten om at jeg var gravid.

I dag er alle så opplyst om hvilke skadevirkninger røyking har på fosteret at jeg vil gå så langt som å si at om man ikke er villig til å slutte å røyke som gravid, er man kanskje ikke helt klar for å bli mor.

Det er for meg helt ufattelig !!! at noen kan utsette barnet sitt for dette i og etter svangerskapet.

Om 10 år vil dette kanskje gå under omsorgssvikt på lik linje med alkohol- og stoffmisbruk.

Enig med dere!

Og til deg anonym over som skriver at noe røykere ikke vet hvor dårlig kroppslukt de har:

Det vet de ikke!! Jeg og var røyker før jeg ble gravid, og ante virkelig ikke hvor ille det lukter! Nå som jeg bor og er gift med en røyker og er ikke-røyker selv merker jeg hvor JÆVLIG sterkt det lukter, selv etter at han har vasket seg på hendene! Stinker jo av hele karen!! Hadde jeg vært klar over det før hadde jeg vist mer hensyn!

jeg har også sluttet å røyke når jeg oppdaget at jeg var gravid. det gikk et par uker før jeg kuttet helt. men kan vel telle på 2 hender hvor mange sigaretter jeg har tatt.. det STINKER helt for jævlig av røykere.jeg er samme som annix sjokkert over hvor ille det stinker...

nei min lille gutt skal ikke ha en mamma som røyker.. ikke når jeg ammer heller. jeg har sluttet for godt nå!!

en venninne av meg spurte om jeg kunne kjøpe røyk tilhenne- var påvei på besøk til henne.. nei jeg kan faktisk ikke det. vil ikke at noen engang skal tro at jeg røyker. står ikke på butikken og ber om sigaretter..det tar seg DÅRLIG UT...

vi bor i norge.. vi er såpass opplyst om at dette er FARLIG..

hadde nok ikke reagert på den måten hun gjorde, og sluttet selv på dagen da vi fant ut vi var gravid. må innrømme at jeg enda har "abstinenser" når jeg er med røykere og fristelsen har vært stor mange ganger. men jeg får meg bare ikke til det. samboeren røyker og røyker ute, og av og til når vi går tur tenner han en røyk og da har jeg fått en røyk og skal liksom fyre i den for han, men nei.....har en stopper der ass.(hvilket jeg er kjempegla for sef). men når det skal være sagt.........folk som har sluttet å røyke er de verste hyklerene og jeg dømmer INGEN for å røyke selv om de er gravid. Er enig i at det selvf er best uten, men man kan ikke være så frekk å gjøre seg bedre enn andre fordi vi har klart å slutte og andre ikke klarer det. selv hadde jeg røykt i 11 år, og kommer nok sikkert til å begynne igjen etter fødselen (selv om jeg VET at det er idiotisk og dyrt og usunt,men kjempegodt)

men kommer ikke til å røyke inne og mens jeg ammer....man har alle et ansvar for sine små, men slutt å vær så dømmende for andre da. og når det skal være sagt, så er min mening at det er bra at han gutten i kassen sa det han sa. bra at folk bryr seg og viser engasjemant. det er det mangel på i våre dager, men vi kjenner ikke denne damen og vet ikke hvordan hun har det så ingen her har rett å dømme noen.MEN, dette er no min mening.

Hei alle sammen,

vil bare minne om en ting:

Undersøkelser viser at det som gjør det aller tyngst for mange å slutte med røyk er mangel på oppmuntring, særlig innenfor helsevesenet. Dersom man har klart å komme seg fra 15 røyk om dagen til bare to, er jo dette en kjempebragd, syns dere ikke? Men hvis det tunge arbeidet røykeren gjør for å slutte ALDRI blir rost, verken hos jordmor eller av andre, er det vanskelig å holde hodet sitt over vann. Alle som har slitt med et problem en eller annen gang uten å få støtte eller oppmuntring fra NOEN andre vet vel dette?

Jeg har aldri røyka selv, men jeg skjønner ikke at ikke flere her inne syns at hun jenta som har kommet seg ned til bare to sigaretter om dagen har vært flink? Kanskje klarer hun snart å slutte helt, kanskje kunne vi ha hjulpet henne med noen oppmuntrende ord.

Poenget er at man bør vite hvordan det er lurest å gripe problemet an. Undersøkelser viser at det hjelper lite med bare kjeft, utstøtning og fordømmelse (se blant annet fødselslegen Gro Nylanders bok "på vei".) Dersom jentene her inne kunne støtte opp om hverandre og hjelpe hverandre til å komme gjennom problemer, hadde det vært mye koseligere å være her syns jeg. Syns at mange oppfører seg så ufordragelig, som en gjeng tante sofier, uten forståelse for at folk har sitt å slite med. Det er ikke alltid man klarer å bare "ta seg sammen", folk er veldig forskjellige, og takk for det.

Jeg er enig i at man ikke skal røyke når man er gravid. Har sluttet selv.. å gjore det med en gang jeg jeg fant ut at jeg var gravid..

Men... Jeg har en samboer å noen venniner som røyker... å det hender jeg kjøper med røyk til di.. når jeg er på butikken.. det samme når jeg handler inn til grill fest mm... at jeg kjøper øl til min samboer..

Å jeg har også fått kommentarer fra di annsatte i butikken at.. gravide ikke skal røyke mm..

Å jeg synes i grunn de ikke har noen rett til å si det.. Jeg røyker jo ikke!!!!!!

Jeg kjøper med til min samboer eller venniner..

Poenget er jo at di som sitter i butikken ikke vet om røyken og feks øllet er til oss eller til noen andre.. å da er det ganske frekt å kommentere hva kundene handler i butikken!

Annonse

Må si at det jeg syns er sykt er at dere henger dere sånn opp i dette??? Blir faktisk mer provosert av det enn av henne som røyker...

Er helt enig i at man ikke skal røyke som gravid (eller ellers for den saks skyld), det er vel de fleste, men som noen andre kommenterte her... Det var vel ikke det hun spurte om???

La det ligge jenter. Her blir vi aldri enige likevel;-)

Jeg vil bare be folk om å bruke pekefinger og holde moralpreken andre stender enn her. Synes det er veldig ukoselig. Angående debatten her vil jeg støtte oslojenta. Det er ingen som vet hele historien, og da skal man være VELDIG forsiktig med å sette seg på sin høye hest. De som er gravide og røyker bør følges opp, men av helsepersonell, ikke av tilfeldige moralvoktere på butikken eller på gata. Det er lite konstruktivt og har nok heller negativ enn positiv virkning.

Må være fælt når dagene blir så lange at man ikke har annet å ta seg til enn å rakke ned på andre. De som har problemer enten det gjelder røyk, sukker eller noe annet, er selv klar over skadene og det er INGENTING dere "moralvoktere" får gjort med det annet enn å skape dårlig stemning her inne. Så pass på deres eget liv og deres egne barn i stede!

Jeg må bare si at jeg er helt ening i at en ikke bør røyke i svangerskapet. Det er veldig bra å kutte ned fra 15 til 2. Men ikke si at det er bedre med to røyk enn en sur mor. Det som er en grei grunn..som faktisk legene sier er at viss mammaen stresser veldig...og da mener de virkelig veldig.. så er det bedre at mammaen tar de to røykene. For babyen har ikke godt av stresset. Dette fikk en veninne av meg som røykte og ble uplanlagt gravid høre av legen sin. Hun var verken motivert for å få baby eller å slutte å røyke. Men etter hvert så ble hun klar for begge deler! Pga. forståelsesfull lege, jordmor, venner, mann osv...Så husk på det jenter! Vær direkte, men forståelsesfull med hverandre! Alle hvet da at røyking suger!!

Alle som har klart å slutte kan få masse applaus, heder og ærsbemerkninger fra meg. Men, nedtrapping synes jeg ikke fortjener det.

Jeg synes også dere som røyker kan holde dere på røykedebatten ettersom det er så grusomt å få kritikk, for det får man her hvor jeg antar at de fleste er opplyste mødre som selv har gjort en innsats for å bli røykfri (de som tidligere har røykt).

Det provoserer at noen velger seg selv og finner 100 unnskydninger for å røyke, og prøver å dempe samvittigheten sin litt og ønske litt sympati for et par om dagen. Nettopp derfor blir det populære, triste og negative tråder som dette. Det er ikke til å unngå å bare måtte komme med en mening når det vrenger seg i magen av oppgitthet og vemmelse!

Så jeg synes vel det i hovedsak er innleggere som bør tenke seg om før de prøver å få støtte for noe som alle oppegående vet er galt.

Unnskyld meg, Nille 75, men skal det ikke være lov å legge ut innlegg som inneholder ting andre kan syns er galt? Alle vet at røyking er skadelig og at det er en idiotisk ting å gjøre når man er gravid. Men det blir jaggu lagt ut mange andre innlegg her også som er "helt bak mål". Finnes vel ingen her inne som er i den posisjonen at de kan dømme eller slå ned på andre selv om de ikke er enig i det som står i innlegget. Jeg syns det er å gå litt langt når man sier at man føler vemmelse over andre man på ingen måte kjenner. Jeg har selv røkt og har STOR forståelse for at det er vanskelig å slutte. Jeg velger heller å komme med gode og velmenende råd enn å fortelle folk hvor dårlige mennesker de er. For man blir faktisk ikke et dårlig menneske av å røyke!

Jeg skal ikke forsvare de som røyker eller no sånt, MEN det er jo rimelig frekt å komme med en slik kommentar da!

Hva hadde dere sagt om dere skulle kjøpe snop, og personen bak kassa mente at du kanskje har nok på beina?!

Jeg mener bare at de skal holde seg for gode til å komme med slike kommentarer.

Og jeg tror de fleste ville slutta å røyke om de hadde klart det. Jeg røyka selv 15-20 om dagen før jeg ble gravid, men slutta på dagen. Dette er nå 4 år og 3 svangerskap siden. MEN jeg dømmer heller ikke de som ikke har klart det.

...Og så er det feigt å legge ut sånne tråder og gjemme seg bak anonymknappen mener nå jeg

forstår ikke at dere gidder bruke krefter og energi på dette lenger jeg assa.. la det ligge.. tydeligvis mange som ikke vet hva det dreier seg om og som ikke er helt opplyst..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...