Gravidigjen! Skrevet 6. juni 2006 #1 Del Skrevet 6. juni 2006 Har hatt flere samtaler med trygdekontoret og blir aldri klokere, bare mer forvirret!! Det er helt klart at de som jobber der heller ikke har helt oversikten, da jeg får motstridende svar... Det jeg lurer på er som følger: Jeg er på yrkesrettet attføring og går på lærerhøgskolen. Samboer jobber. Jeg har nettopp fått utbetalt engangsstønaden, da jeg ikke har krav på fødselspenger, men har far likevel rett på fedrekvoten? Og det rare er at Ifølge papirene jeg fikk fra Trygdekontoret angående vedtaket om engangsstønaden, stod det nemlig at jeg kunne ha rett på fødselspenger... Skjønner ingenting! Problemet er nemlig at hvis far har rett på fedrekvoten innebærer det at han kan ta seg fri fra jobben i 5 el 6 (spørs når barnet blir født!) uker med lønn fra trygdekontoret samtidig som jeg vil fortsette å motta fødselsstipend fra Lånekassen. Har han ikke rett på fedrekvoten og må heller ta vanlig pappapermisjon vil stipendet fra Lånekassen bli omgjort til lån i den perioden han tar permisjon. Vil jo selvfølgelig ha mest penger å rutte med da vi også nettopp har begynt å bygge hus.. Noen flere som er i samme situasjon, og som har fått litt klarere svar fra trygdekontoret? Setter STOR pris på svar!! Hilde Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5270989-yrkesrettet-attf%C3%B8ring-student-og-fedrekvoten-hjelp/
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2006 #2 Del Skrevet 6. juni 2006 Hei! Jeg er i akkurat samme situasjon, og er like lforvirret. Har du funnet ut noe mer? Hva gjør dere? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5270989-yrkesrettet-attf%C3%B8ring-student-og-fedrekvoten-hjelp/#findComment-5279307
*Sol80* Skrevet 7. juni 2006 #3 Del Skrevet 7. juni 2006 Hei, Slik jeg forstår det, får vi dette: Engangsstønad og stipend fra lånekassen. Når det gjelder fedrene kommer det an på avtalen de har med jobb. Min samboer har avtale med jobben slik at han får tatt ut 2 uker når barnet blir født (med lønn), og 5 uker senere (også med lønn). Dette skal ikke påvirke noe av det vi får fra lånekassen. Det eneste lånekassen regulerer, er i forhold til hvor mye far tjener. Men det jeg lurer på er i forhold til aetat. Når jeghar termin i desember, får jeg da startet på semesteret? Og hvis jeg ikke får tatt eksamene, hva da? Synes alt er veldig komplisert, vegrer meg for å ta kontakt med aetat, var en papirmølle uten like da vi skulle søke om yrkesrettet atføring. Lykke til, håper det ordner seg best mulig! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5270989-yrkesrettet-attf%C3%B8ring-student-og-fedrekvoten-hjelp/#findComment-5284898
Gravidigjen! Skrevet 7. juni 2006 Forfatter #4 Del Skrevet 7. juni 2006 Hei, hei! Godt å høre at det finnes flere som meg! Snakket med trygdekontoret igjen idag, og fikk nå endelig avklart at vi ikke har rett til fedrekvoten, dessverre. Samboer er med på å drive et firma sammen med flere, og tror ikke de tar seg råd til at han kan bli lønnet fra firmaet i en slik periode heller... Ifølge trygdekontoret så kan min samboer ha rett til fødselspenger, men hvis han benytter seg av det vil jo stipendet fra Lånekassen falle bort. Ikke helt enkelt det her.. Det ender nok med at han tar seg noen uker permisjon, og i de ukene vil da altså noe av stipendet fra Lånekassen bli omgjort til lån. Kjipt, men slik ser det altså ut til å bli. Angående du som har termin i desember, så kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. Du må nok kontakte Aetat ja, for det nytter ihvertfall ikke å prøve å finne frem til svar selv.. Kjenner igjen det tungvinte systemet med alle de papirene ja! Lykke til! Hilde Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5270989-yrkesrettet-attf%C3%B8ring-student-og-fedrekvoten-hjelp/#findComment-5285391
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå