Gå til innhold

Brystskjold/flaskesmokk - HJELP

Anbefalte innlegg

Har brukt flaskesmokk på brystet ved ammig siden fødsel samt gitt flaske med utpumpet morsmelk, er fryktelig sliten av det hele og ønsker selvfølgelig å få til ammingen skikkelig, men babyen min klarer ikke å suge direkte av brystet. Noen som har hatt samme problem og som har gode råd? Er det nødvendig å pumpe seg hele tiden for å opprettholde/øke melkeproduksjonen?

Nå gir jeg snart opp hele ammingen, bruker hele dagen på amming, pumping, vasking og koking. Barnet er nå snart 11 uker.

Hjelp...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5270427-brystskjoldflaskesmokk-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du.

Gutten min var født for tidlig og pga det så kom vi ikke i gang med amminga på sykehuset. Han klarte ikke å suge så etter 1.5 uke gikk vi over til flaske og jeg pumpa meg. Enig i at det er stressende. Dagene går liksom bare til det!

Fortsatte med flasker og pumping da vi kom hjem. prøvde å amme han med brystskjold, men han sugde melka ut i skjoldet og ble sinna.. Så en kveld så begynte han å hikke noe vanvittig. Jeg hadde hørt at når de hikker så kan det hjelpe å la de suge fra puppen. Jeg la han til (uten skjoldet!) og tenkte at søren heller, han kan jo bare prøve. Holdt han godt intill høyre pupp. Med venstre hånd holdt jeg et grep om hodet hans, ved ørene. Spissa puppen med den høyre hånda. Lura frem og tilbake til han hadde åpna munnen og kjørte på. Han tok tak etter noen "bomturer". Så sugde han som en kar og det var deilig (puppene var kjempesprengte!) Så etter det så la jeg han til før hvert måltid. På noen få dager så spiste han hele måltidet og sovna.

Jeg var så heldig at jeg fikk låne ei vekt fra helsestasjonen. Veide han da før og etter måltidet slik at jeg kunne se hvor mye han fikk i seg. Det var en stor motivasjon. Du kan jo spørre helsesøster!?

Et annet tips er å spørre etter Syntocinon fra legen din. En nesespray du tar 5 minutter før amming. Da renner melka lettere og du kan lure babyen til å suge fra puppen for når de får på flaske så renner melka ned i munnen på de. De blir late med flasker!

Jeg er såå glad for at jeg klarte å snu han til å bli en puppeelsker! OG det er fordeler med å kunne begge deler!!

Lykke til. Det er ikke umulig. Hold motet oppe!

Jeg brukte ammeskjold fra dag 3 til i kveld (3 uker), fordi han ikke fikk til å suge skikkelig. Han suttet kun på brystvorten og gjorde meg veldig sår. Men i ettermiddag var vi hos legen og klippet tungebåndet til lillegutt, og nå får han endelig tak. Så vi har ammet uten skjold tre ganger i kveld, og det gikk kjempefint. Så få helsesøster til å se etter om tungebåndet er veldig kort neste gang, det er visst veldig vanlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...