Gå til innhold

Avhengig av smokk......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på snart 4 er avhengig av smokk. Før hun ble storesøster (for et år siden) brukte hun bare smokk når hun skulle sove. Etter at lillesøster kom eksploderte smokk-bruken og i dag er det fremdeles like ille. Smokken hentes hver gang hun er trett, men mest av alt brukes den når hun er sjalu på lillesøster, hvilket er flere ganger for dagen. Vi gjør alt vi kan for å vise henne at hun er store-jenta vår. At vi er like glade i begge to og at hun er flink, stor og har en spesiell rolle i familien fordi hun er eldst og kan hjelpe til etc. Vi har en avtale med henne om at hun skal slutte med smokk når hun fyller 4 år. Men jeg gruer meg...Siden smokken brukes for å takle vonde følelser lurer jeg på hvordan dette skal gå og om vi gjør det rette. Andre som har opplevd dette ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner at dette ikke er så lett..

Jeg er stemor til en jente på 3 år og vi får en baby i september da vil hun være 3 1/2 år. I sommer skal hun levere smokkene sine til Kaptein Sabeltann da vi skal ta en tur ned dit. Dette har vi snakket masse med henne om og dette synes hun er spennende...

For vi vil også bli kvitt denne smokken før babyen kommer..

Skrevet

Kjempetips.. som ikke smaker noe godt.. Dypp tuppen på smokken i 7% eddik... Garantert at den blir kasta.. neste smokk gjør du likedan med.. si at du skal skylle den.. og dypp den i litt eddik..

Det gjorde vi med snuppa vår... og smokken havna i søpla.. Vi sa at hun hadde blitt så stor at smokkene smakte surt når hun ble så stor..

Skrevet

Skjønner problemet. Har ei som ble 3 år for noen uker siden, og hun skulle slutte med sutt da 3 år var rundet. Hun ble storesøster for 2 mnd siden, og ville ha den mer pga sjalusi.

Det er sårt, men tro meg det går over. Hun rotet faktisk bort smukken sin, og har ikke fått den etter at jeg fant den bakom sofan.Og tro meg, det gikk mye bedre enn forventet. Planen var at hun skulle få kaste den selv, men den skal sendes til kaptein sabeltann. Skal dit på ferie i sommer, og da kan hun få se at smukken hennes ligger trygt en plass der.

Skrevet

Hva med lillesøster sine smokker. Jenta vår stjeler baere dem hun om vi gjør det med hennes, har fosøkt :(

Forsøkte også med å si at vi skulle gi dem til Sabeltann, men hun har foreløpig godt med på å bare gi en, han trengte vel ikke flere svarte hun da vi spurte om hun ikke skulle gi alle.

Har med andre ord samme problem som hovedinnlegger og holder på å bli sprø av dette, tror nok ikke storesøster her slutter før lillesøster gitt :(

Skrevet

Har samme 'problem', men vi velger å ikke stresse så mye med det. Datteren vår vil være ca 4 når lille-søster kommer og hadde håpet hun ville slutte med smokken før det, men ikke sjangs, hun blir så lei seg at vi ikke har hjerte til å fjerne den. Vi gidder ikke prøve mer eller mase på henne, bare lar henne ha den, synes ikke det er så krise. Vi har jo våre laster som vi koser oss med... Kanskje hun ikke vil ha smokk sånn som babyen har fordi hun har blitt store-søster...? Hvis ikke så bryr jeg meg ikke. Så mitt råd er å slappe av og la henne få ha trøsten sin.

Skrevet

hvis du vil at hun skal slutte med smokken ville jeg ihvertfall begynt med å strengt holde på at smokken KUN skal brukes om natta når hun sover. gjem dem vekk om dagen i et skap eller noe slik at hun ikke får tak i dem. ha alltid kontroll på lillesøsterens smokker - disse skal jo ikke storesøster dele med henne. rydd lillesøsters smokker unna om nødvendig. hold HELT fast på at smokker kun er om natta. slik kan du få til en gradvis overgang til mindre smokk-bruk.... gjør så en avtale om en dato hun skal slutte helt, og si at når hun har klart det så og så lenge (feks. en uke) helt uten smokk, skal hun få en stor premie/gave. Slik har vi tenkt å avenne vår jente (3 år) nå etter sommerferien. Hun er veldig opptatt av den premien allerede... :)

Skrevet

Har ei på tre år som ble storesøster for en mnd siden. Vi klarte heldigviså ta smokken vekk før han ble født. Vi bare fjernet alle smokkene mens hun var i barnehagen og fortalte at Kaptei Sabeltann hadde hentet dem, noe hun godtok med en viss ulyst. Hun har fått høre at hun nå er blitt stor jente og må slutte med både bleier og smokk før hun skal begynne på stor avdeling i barnehage til høsten. Hun fikk også en gave fordi hun var så flink. Hun har prøvd seg på lillebrors smokk, men syntes det var greit da vi tok den fra henne. Nå bryr hun seg ikke lenger.

Skrevet

Jenta vår var helt superavhengig av smokk.

Så viste vi henne bilder av tenner som var ødelgt av smokken. Vi var rett og slett så slemme at vi hengte bildene opp på kjøleskapet sammen med plass til klistremerker. Hun synes disse bildene var fæle og ville IKKE bli slik.

For hver dag hun var uten smokken fikk hun prinsesseklistremerke. Etter 1 uke fikk hun en presang.

Etter den uka var hun helt avvent med dagsmokken. Hun får fortsatt ha den når hun skal sove. Den faller ut etter innsovning likevel.

Nå er hun 3 år og 10 mnd.

Skrevet

Jeg har ikke hatt problemet med smokk, men med flaske. Stresset med det lenge, men til slutt fant jeg ut at hvis jeg la tankene på hylla, så fikk det gå av seg selv. Gutten sluttet med flaske helt av seg selv etter bare to uker. Jeg trodde aldri at han skulle klare det selv. Alt har sin tid tenker jeg nå, og det fungerer kjempebra. Noen trenger lenger tid enn andre, mens i neste sving er de tidligere enn andre. slapp av, og nyt de to barna:)

Skrevet

Jenta mi blir fire om noen måneder. I juli blir hun storesøster, og hun har vært VELDIG avhenging av smokken. Jeg begynte i vinter å forberede henne på at vi skulle gi bort smokken til Sabeltann når sommeren kom. Virket ikke som hun skjønte det helt. Men så en dag her for noen uker siden var jeg så lei av å mase om smokken hennes, så jeg sa "enten legger du fra deg smokken ellers så kaster jeg den i do!" Da gikk hun bort til doen og holdt smokken over. Jeg sa at hvis du kaster den i do, så blir den borte, da får du den ikke tilbake, men hun slapp den oppi, hentet den andre og kastet den oppi også. Så dro vi ned sammen. Det ble en hel dag med mas etter smokk, hun var fortvilet og gråt, men var også lett å avlede med andre ting. På kvelden når hun la seg hadde hun nærmest abstineser, men sovnet til slutt med kjedet sitt i munnen. Hun maste ikke i det hele tatt de neste dagene, bare spurte etter den, og hadde litt problemer med å sovne på kvelden. Fikk lov til å sove i sengen våres en ukes tid. Men det var overraskende hvor greit det allikevel gikk å slutte med den! Man må bare ta de få dagene hvor det er som værst, så går det over!

Skrevet

Må bare fortelle at vi nå har klart å få vår 3-åring til å slutte helt med smokk! Jeg er sååå stolt av henne, hun er så flink :) Og det har gått mye lettere enn jeg trodde.

Vi har som sagt ovenfor her lenge praktisert bare smokk i sengen om natten, aldri ellers (med mindre når hun har vært syk). Det siste halvåret har vi stadig snakket om at hun snart skal slutte helt, for nå er hun stor jente, det er bare babyer som bruker smokk etc. Og vi har motivert henne med at hvis hun klarer det, så får hun en stor premie.

Så var vi hos tannlegen for første gang her om dagen, og tannlegen sa til meg at ja, hun kunne se at jenta brukte smokk (og det er selv om hun BARE har brukt den om natten siden hun var litt over ett år!). Da bestemte vi oss for at NÅ gjør vi det.

Samme dag gjorde vi en avtale med jenta vår tidlig på dagen at I DAG skal vi slutte, og fikk henne til å gå med på det selv. Den kvelden var hun litt vanskelig å legge, vi brukte vel 1/2 time lenger enn vanlig med litt grining etc, men hun spurte aldri etter smokken, bare sa at hun ikke ville sove.

Dette er nå tre dager siden, og hun har fremdeles ikke spurt etter smokken, og de siste to nettene har hun lagt seg uten problemer! Hun får klistremerke hver kveld nå, og når hun har fått 10 klistremerker er avtalen at hun får en stor premie (en leke). Det går over all forventning! Tror man bare må bestemme seg for at nå gjør vi det, og så ikke gå tilbake på det. Belønning og ros fungerer også kjempebra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...