Gå til innhold

Hvordan er det med snakkingen?

Anbefalte innlegg

Hei jenter.. Nå var jeg nett nede å kikket på gullet mitt på 21 mnd.

Så han nærmer seg 2 år nå.. er barna deres begynt å snakke? Han har noen ord.. men når jeg ser jevnaldrende synest jeg dei er mye flinkere.. Jeg anker ikke.. det kommer nok:) bare lurer på hva som er "normalt"

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5267425-hvordan-er-det-med-snakkingen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror nesten alt mulig er normalt jeg. Helt fra å ikke si noen ord til å skravle i vei hele tiden. Jeg har en ordentlig skravlebøtte, som skravler om alt han ser rundt seg. Er ikke rein i uttalen men fremmede folk forstår hva han sier. Har ikke peiling på hvor mange ord han kan. Det blir mer og mer fullstendige setninger for hver dag som går. Mener å ha lest en plass at normen er at de skal snakke reint til skolestart, men er ikke helt sikker. Gutten din har god tid på seg ennå. Plutselig en dag så kommer alle ordene han gjemmer for deg nå :-)

Det er veldig forskjellig når ordflommen kommer hos 1-2 åringene. Noen prater ved 1 1/2års alder, mens andre prater ikke forståelig før de er nesten 3.

Det går bare i enstavelsesord her. Mange av dem skjønner bare jeg. Hun er også 21mnd. Her om dagen kom det faktisk en slags setning: "Ke på gå tu". Skjønte dere? ;o)

Jeg føler at det går tregere her enn med broren, men han snakker likevel bra tror jeg. Han er også 21 mnd, men han bruker språket sitt lite synes jeg. Han kan mange ord, også å sette dem sammen, men gjør det ikke så ofte som andre barn på hans alder føler jeg, spesielt ute blandt andre blir han ofte veldig taus. I dag kom han med en imponerende lang setning. Han er syk med feber og slapp, så da fikk han lov å se litt på tv. Han valgte selv ut Mekke Mikkel, en dvd vi har, og lå på sofaen og så på den. Da den var ferdig satt han seg opp og sa til meg "Mamma, no Mette Mittel ferdi, tytte tappen av" (mamma, nå er mekke mikkel ferdig, trykke knappen av, altså at jeg skulle trykke på knappen på fjernkontrollen for å skru av tv). Jeg har aldri hørt ham si så mange ord på en gang før, som oftest sier han bare et eller to, noen ganger 3 eller 4, så dette var ny rekord!

her kommer det stdig fler e setninger hun er 20 mnd. hun skravler absolutt hele tiden. i bilen så går det på se traktor, lastebil, sykkel. er helt svett i ørene når jeg kommer fram dit vi skal. he he, men det er kjempe herlig. deilig nå når hun kan si hva hun vil, og frustrasjonen blir mye mindre nå når mamma forstår at hun er ørst, vil huske utå leke, leke i sandkassa og gå tur osv.

hun hermer etter absolutt alt vi sier, så må være forsiktige med hva vi sier om dagen. har også begynt å synge endel sanger. feks postepat postepatt me ss sa ite katt. he he utrolig søtt. synger også mikkel rev og bæ bæ lille lam.

en utrolig morom alder dette her. selv om trasset også kommer med språket, hvor hun spør om å få for eksempel kjeks og jeg sier nei og hun legger seg ned å hyler

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...