Anonym bruker Skrevet 5. juni 2006 #1 Del Skrevet 5. juni 2006 Da jeg var liten fikk alle barn fremdeles koppervaksine. Jeg var den siste generasjonen som fikk det. På slutten av 1970-tallet ble kopper erklært utryddet over hele verden, og da ble det slutt på å vaksinere alle barn rutinemessig mot kopper. Mine barn har ikke fått koppervaksine. Det syns jeg egentlig er bare bra. Koppervaksine var en vaksine de fleste ble syke av en tid etterpå (de fleste fikk feber i noen dager etter koppervaksine) og så fikk man en stygg værkebyll på stikkstedet som varte i flere uker før den ble til et sår som til slutt grodde og deretter etterlot et stygt koppearr for livet. Koppearr er utrolig stygge, koppervaksinen etterlot et veldig stygt arr på de fleste. Så jeg er bare glad det ikke lenger er nødvendig å gi alle babyer koppervaksine, fordi den medførte så mye plager og et stygt arr for livet. Mora mi har sagt at ho syns det er dumt at barn ikke lenger blir vaksinert mot kopper, fordi ho tror at da kan den sykdommen blusse opp igjen når som helst. Men jeg tror at helsevesenet verden over har god styring på dette, de vet nok hva de snakker om. Kopper er nok utryddet, så det er i alle fall mikroskopiske sjanser for at barn som vokser opp nå skal få kopper en gang. Når det gjelder vaksiner så har begge barna mine fått alle de vanlige vaksinene, trippelvaksinene og poliovaksinene og vaksinen mot hjernehinnebetennelsen som oftest rammer babyer og småbarn, og MMR-vaksinen. Ingen av barna mine har vært syke av vaksinene de har fått. Jeg merket ikke at de fikk noe feber etter det. Jeg husker at dattera mi hadde fått noen prikker på kroppen et par dager etter at ho hadde fått MMR-vaksinen, men ho virket ikke noe syk. Så det er deilig å slippe en sånn vaksine som man skal bli syk av og som man får et veldig stygt arr etter på sikt. Så heldige de er de som vokser opp nå, de slipper det stygge koppearret på skulderen som min generasjon og de eldre enn meg har! Ingen av de vaksinene barn får nå etterlater stygge arr. Jeg har fått BCG-vaksine da jeg gikk på ungdomsskolen, men jeg har ikke fått noe arr etter den. Noen får værkebyll som gir arr etter BCG-vaksinen. Den koppervaksinen var nok veldig nyttig i den tiden den ble gitt rutinemessig til alle barn, men det er godt at det ikke lenger er nødvendig å gi det til alle barn. En vaksine man skal bli syk av er noe jævla styr, og så det stygge arret! Det er godt at barn som vokser opp nå slipper det. Dessuten så var visst ikke koppervaksinen helt ufarlig, noen ble faktisk alvorlig syke av den og jeg vet om en gutt som døde av den. Jeg vet om en annen gutt som holdt på å dø av den. Så koppervaksinen kunne faktisk være litt farlig for barn. Jeg er glad den er historie. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5264836-koppervaksine/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå