Gå til innhold

Noen med erfaringer fra svangersk.forgiftning?

Anbefalte innlegg

Sitter her og bekymrer vettet av meg da jeg er i risikogruppen for sv.sk.forgiftning. Var på sykehuset på onsdag i forrige uke,og legen der forsikret meg med at alt stod bra til med babyen. Er i uke 30 nå. Har stabilt høyt BT (130-140/95). Skal tilbake tirsdag neste uke for kontroll. Blir gal av å kjenne etter liv hele tiden,og redd hver gang jeg føler strekk, sting e.l.i magen ( noe som ikke skjer ofte). Begynner å grine bare av å tenke på sv.sk.f. Er så redd for at noe skal gå galt. Noen som har erfaringer med det?

Fortsetter under...

heisann :)

selv om du er i risikogruppa, er det ikke automatisk det samme som at du får forgiftning :) så lenge blodtrykket ditt er stabilt, om enn høyt- og du ikke har andre symptomer, så er det ikke noe å bekymre seg over. Skal love deg at du kjenner deg godt selv om du skulle bli dårlig. Og da merker du det på din egen kropp, ikke på babyen i første omgang.

Protein i urinen, hodepine, masse vann, osv er indikasjoner på at noe er i gjære- og om du er mye bekymret, så ville jeg bare ha levert urinprøve og tatt blodtrykket innimellom kontrollene om det lar seg gjøre. Det har jeg gjort dette svangerskapet her, hadde forgiftning med forrigemann, men er helt fin nå, to uker på overtid.

Har levert inn ekstra prøver hele veien, bare for å passe på meg selv og babyen, og det har vært helt ok for både legen og jordmor.

Men en annen ting også, om du skulle få forgiftning, så blir du passet godt opp av legen/jordmora og eventuelt innlagt i perioder for overvåkning osv. Tror heller ikke at sting i magen/strekk har så mye med akkurat dette å gjøre, helt vanlige strekksmerter :)

hadde ikke bekymret meg så veldig hadde jeg vært deg, siden du først merker dette på deg selv, og ikke på babyen. Kos deg, og slapp av- nye de siste månedene du har igjen med nurket på innsiden :)

klem

jeg hadde svangerskapsforg. med førstemann, gikk til ekstra kontroller på sykehuset fra ca uke 28-29, etter at jeg ble lagt innpå sykehuset, jeg var da kvalm og hadde vondt i hodet, hadde da høyt blodtrykk, protein i urin og mye vann i kroppen, låg inne i ca 4 dager til obs. og ble sendt hjem. så i uke 32-33 ble jeg lagt inn i igjen med kvalme , hodeverk++ låg inne i ca 3 dager til obs. fødte i uke 36+6 ei jenta på over 4 kg og 50 cm. fødselen starta av seg selv, jeg fikk epidural, dette var avtalt på forhånd pga blodtrykket.

jeg tror at du helt klart kan slappe av med hensyn til strekk sting osv. er det noe galt kjenner du det på deg selv først!!

men er du itvil er det jo bare å ringe til føden og høre med de, det gjorde jeg, og fikk god hjelp.

har hatt ett svangerskap i ettertid uten noen form for slike problem, og prøver nå og bli gravid for 3. gang.

lykke til, det går nok bra skal du se!!!!

Takk for svar! Tok faktisk en telefon til sykehuset forrige onsdag og fikk komme inn på torsdag for sjekk (BT, CTG, urin). Må si at det hjalp litt på følelsene. Skal til oppsatt time på sykehuset i morgen, så jeg vet jo at jeg blir passet ekstra godt på. Må bare sende en stor takk til jordmødrene og legene på føde pol på Sykehuset Buskerud. De har tatt meg varmt i mot hver gang jeg har vært der. Har dessuten mest "kontor-trykk",dvs at jeg måler normal BT hjemme. Har "bare" 9 uker igjen nå, og jeg er ferdig med utdanningen min og jeg skal ikke jobbe i sommer. Så nå skal jeg bare nyte sommeren og min voksende mage som jeg elsker over alt på jord! Lykke til alle gravide medsøstre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...