Gå til innhold

Snittet av de beste seks av de siste ti som gjelder?

Anbefalte innlegg

Ble litt stressa da jeg prata med en bekjent i stad. Jeg avslutter et jobbvikariat 30. september, har termin 10. desember. Regner med at ingen ansetter en høygravid kvinne i ny jobb, og har derfor regnet med å gå arbeidsledig de to siste månedene. Trodde ikke dette ville ha noen økonomisk betydning for meg permisjonsåret, fordi jeg haddehørt at det var snittet av de seks beste mnd av de siste ti. En bekjent av meg var ikke enig. Hvem har rett???

Fortsetter under...

Fra trygdeetaten:

Fødselspenger kan gis dersom du har vært yrkesaktiv med pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til. Inntekten må på årsbasis utgjøre minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp. Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt sykepenger, fødselspenger, svangerskapspenger, adopsjonspenger og dagpenger under arbeidsløshet.

Ville ringt trygdekontoret var jeg deg, men ettersom jeg skjønner får du det du har tjent, så lenge det ikke overstiger 6G.

Lykke til!

Tror praksis er litt forskjellig. Den generelle regelen er at så lenge man har vært arbeidsledig med rett til dagpenger, så skal snittberegning foretas.

Har man fastlønn, så kikkes det på de fire siste ukene.

Har man variabel inntekt, så skal dette tas hensyn til om årslønnen har variert med mer enn 25% de siste 3 årene.

Synes praksis varierer veldig, men har du vært arbeidsledig så står det svart på hvitt i loven, at man skal bruke snittet :)

Hmmm, dette kan jo bli spennende. Takk for svar! For jobbens skyld(for å få stabilitet før de viktige julemånedene, og slik at min vikar skal komme inn i den nye jobben)sa jeg nei til å fortsette vikariatet mitt helt ut til Desember. Trodde altså ikke det hadde noe å si økonomisk for meg om jeg ble arb.ledig i to mnd. Kiipt om jeg har vært så "snill"mot jobben at det går ut over meg selv...Kanskje det lønner seg for meg at jeg blir "fryktelig syk"mot slutten og sykmeldt...utrolig teit og i mot mine egne prinsipper hvis systemet fungerer slik...

Jeg fikk høre at de legger til grunn siste 4 ukene du jobber før perm! Jeg er bare ringehjelp uten fast arbtid, og vikar på div korte oppdrag. Jeg trodde at det da ble regnet 6 av de 10 siste mnd, men hun sa hovedregelen er 4 siste ukene, for jeg blir sett på som arbtaker på lik linje med de som har fast jobb!! Helt teit! De beste 6 mnd er for arbledige, og man ser på siste 3 år for selvstendig næringsdrivende.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...