Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om noen andre sider å skrive dette på, så jeg prøver her. Jeg fikk babyen min den 30 mai, en nydelig frisk liten gutt =) Saken er at jeg har litt trøbbel med ammingen. Han spiser godt og ligger som regel en halvtime ved brystet. jeg gir han mat ca hver 4 time. (For lite?)

Men! Jeg haaar så vondt i brystvortene! Jeg er ganske sikker på at ammeteknikken er riktig, men de er så såre og ømme at det er smertefullt og gi ham mat. Når han er ferdig danner det seg en slags skorpe på utsiden av brystvorten som er hard og ekkel. Jeg er så redd for å bli for sår til å gi ham mat at jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg lufttørker puppene hele tiden og melker dem før jeg gir ham mat. Det tar en stund før han "sitter fast" og det er en smertefull prosess og få han til å patte ordentlig. What to do :(

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5261831-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei og gratulerer med gutten!!

Det er så vondt, så vondt å ha såre brystvorter, føler virkelig med deg.

Det kan hende at fire timer mellom måltidene er litt sjelden, jeg har ammet hver halvannen time til to timer de første månedene jeg. Her er det jo store forskjeller selvfølgelig, men kanskje er det lurt å forsøke litt oftere. Hvis brystet er veldig fullt og spent av melk, kan det være vanskelig for gutten din å få godt tak med en gang.

Ammeteknikk er kanskje hovedårsaken til såre brystvorter, og cluet er at gutten din skal ha hele/ så stor del av brystvorta inne i munnen. Putt den inn, men ikke la gutten din henge i puppen. Legg deg ned i senga med han ved siden av deg, da blir du ikke sittende bøyd over ham. Hvis du får til å få igang utdrivningsrefleksen før han begynner å spise, kan det være litt enklere å få ham til å suge med en gang. Dette kan også avlaste den harde sugingen helt i starten.

Hvis du smører brystvortene dine med morsmelk, helst den fete ettermelken, etter hver ammestund og lar dem lufttørke (som du jo allerede gjør), kan dette hjelpe på.

Hvis du har mye vondt i hele brystet, kan det være tegn på brystbetennelse eller sopp.

Jeg har klippet ut dette fra www.ammehjelpen.no, en fin nettside hvor en kan hente mye informasjon. Det går også an å ringe dem, slik at du kan få mer veiledning og hjelp.

Ønsker deg av hele mitt hjerte lykke til!!!!

Forebygging av såre brystknopper

*Sørg for riktig ammestilling. Det beste er å sitte og bygge godt oppunder barnet, slik at det kommer i riktig høyde i forhold til brystet ditt

*Ved spente bryst, håndmelk først. Hvis ikke kan det være vanskelig for barnet å få riktig tak.

*Barnet skal ligge med mage mot mors mage. Få barnet tett inntil kroppen. Du kan også bruke ”tvillingstillingen”.

*Sørg for at barnet gaper stort når du legger det til. Barnet skal ha mye bryst i munnen; det vil si det meste av areola (det brune området rundt brystknoppen.) Husk, det heter å "gi bryst", ikke "gi brystknopp".

2. Soppinfeksjoner eller infiserte brystknopper (på fagspråket kalles det ”infektiøst betinget såre brystknopper”). Soppinfeksjon er en diagnose det kan være vanskelig å finne ut av, men ofte kan det altså starte med sprekker/sår på brystknoppen. Smerter i hele brystet som ofte forklares som "glødenede og intense smerter", kan være tegn på at det er noe mer enn vanlig sårhet.

3. En annen grunn til at du kan få såre brystknopper, er at du kan reagere allergisk på enten såpe, krem, vaskemiddel/skyllemiddel eller ammeinnlegg. Noen tåler ikke ammeinnlegg. av ull som inneholder lanolin. Tenk over om du har gjort noen forandringer på dette de siste dagene, og prøv deg fram med annet vaskemiddel osv. Dette er imidlertid den mest uvanlige årsaken til såre brystknopper.

Råd hvis du allerede har fått såre brystknopper:

*Etter amming lar du melkerestene tørke godt på brystet. La brystknoppene lufttørke så ofte som mulig.

*Ikke bruk albueskjell eller ammeinnlegg av ull om du har mistanke om sopp eller bakterielle infeksjoner. Husk at huden må tørke opp innimellom.

*Er det veldig smertefullt å amme, kan du prøve å stimulere brystknoppen slik at du får melken til å renne før du legger barnet til. Det er sjelden nødvendig å ta pause i ammingen.

*Vedvarer sårheten bør du få tatt prøver på ”infektiøst betinget såre brystknopper” og sopp (candida mastitt). Vær oppmerksom på at disse tilstandene ikke kan ses, og at det derfor må tas prøver når du drar til legen. Det finnes flere ulike bakterier og de skal behandles med ulike medisiner.

*Salve brukes svært sjelden, kun i spesielle tilfeller med skorper. Spør på apoteket etter en nøytral salve.

*Finner du ikke årsaken til sårheten, ta kontakt med helsestasjonen eller ammehjelpen.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5261831-hjelp/#findComment-5261951
Del på andre sider

Har du prøvd å smøre brystvortene med krem? Sist jeg ammet brukte jeg en fet krem som ikke er skadelig for barnet, som het Uguentum eller Ugumentum (hvit tube med blå skrift), denne lindret godt! Ellers synes jeg kanskje det høres litt ut som sopp/trøske, særlig siden du sier du får en hard skorpe på brysvortene etter amming? Har ikke hatt det selv så jeg vet ikke hvordan det behandles, men snakk med dem på helsestasjonen så får du helt sikkert tips!! Helsestasjonen er der for å hjelpe DEG, så jeg ville tatt meg en tur til dem. Bedre å spørre om hjelp en gang for mye enn en gang for lite!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5261831-hjelp/#findComment-5262076
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...