Gå til innhold

Det evige spm om spekemat


Meg og bøllegutta!!

Anbefalte innlegg

Skal til svigermor til lørdag på sommerfest hvor det blir servert spekemat. Er gravid i uke 5 og vil liksom ikke fortelle det til hele slekta som kommer dit så tidlig.Husker for 2 år siden så var jeg også gravid på denne festen og lurte på hva jeg skulle gjøre siden noen sa at spekemat skulle man holde seg unna når en går gravid. Da spiste jeg og koste meg fordi legen min sa at det ikke var noe farlig.............. det gikk jo bra og de vil det vel gjøre i 99,99999 % av tilfellene også. Men hva ville dere gjort jenter......Speke mat er jo så godt også da

Kan jo kanskje bare spise tilbehør da eggerøre, loff og potet salat er jo også godt hehe : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde spist spekemat uansett om jeg ville eller ikke.

Er gal etter spekemat Ö

Tror ikke det er farlig med litt spekemat, men om du er litt bekymret, spis tilbehøret. Det er jo godt det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker spekemat. Men jeg holder meg unna det i svangerskapet. Greier fint å la være å spise enkelte matvarer når jeg er gravid, det er jo bare noen få mnd, jeg kan heller ha spekemat-fest i barseltida :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nesten avhengig av spekemat til hverdags, men prøver å holde meg unna nå. Tror jeg skal ønske meg et fenalår i barselspresang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, elsker spekemat, men har holdt meg unna det! Går sikkert bra, men tro jeg får dårlig samvittighet etterpå..

 

Skal også på sommerfest med spekemat til helga, blir nok potetsalat, salat og brød på meg he he ;)

 

Fenalår i barselpresang var en god idè!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk faktisk spekemattallerken i barselgave etter jeg fikk lillejenta mi :) Familien min visste hvor glad jeg er i spekemat... hehe... var den fineste gaven jeg fikk omtrent, sammen med oste-kvelden jeg fikk av lillesøs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen var veldig klar på at jeg ikke skulle spise spekemat eller annet rått kjøtt. Det var visst mange bakterier kroppen kan ha vanskelig med å bekjempe med spire i magen.

 

Hvorfor ta noen sjangser? Kanskje det er litt kokt skinke eller annet pålegg du heller kan forsyne deg av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg venter nr tre og jeg har aldrig hørt dette før at man ikke skal spise spekemat!!! det har jeg helt sikkert gjort også , elsker spekemat ! har godt bra med meg =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen fortelle meg hvilken mat som går under betegnelsen spekemat? Spekeskinke og fenalår sier seg liksom selv, men hva med alt det andre? Har foresten aldri hatt så lyst på spekeskinke som etter at jeg fant ut at jeg var gravid. Rimelig typisk!?! Har klart å holde meg unna da - ganske stolt! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke spist det mens jeg var gravid iallefall. Er vel egentlig slik man skal holde seg unna da det på en måte er rått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spekemat: Spekeskinke, fenalår, morrpølse, salami, rødvinspølse, vossafår, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell svigermor at du bidrar med et fat med spekemat, eller bare ta med om du tror hun sier nei takk.

 

Så fryser du den spekematen først, da har jeg hørt at du tar knekken på evt bakterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er en vanlig feiltakelse. Parasitten som kan forårsake sykdommen toxoplasmose dør ved frysing. Men de fleste bakterier i mat tåler fint en runde i frysern. De aller fleste omkommer ved varmebehandling. Det er derfor ok å ha pepperoni eller skinke på pizza f.eks.

 

Spis heller tilbehøret om du er usikker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...