Gå til innhold

Vet ikke lenger hva jeg vil...

Anbefalte innlegg

Har hele veien sagt at jeg har lyst til å føde selv, dette er noe jeg har gledet meg til gjennom hele svangerskapet, det er så stort for meg.. Tilogmed da jordmor og lege regnet med at han sitter, så sa jeg at jeg vil føde selv hvis jeg kan.. Fikk bekreftet på ul på torsdag at han sitter, og sa fortsatt at jeg ønsker å føde selv.. MEN... nå vet jeg ikke lenger.. jeg har andre å ta hensyn til bortsett fra meg selv også.. Vil at en fødsel skal være en fin opplevelse for mannen også, og ikke bare for meg..

Mannen min mistet sin forrige kone en mnd etter at gutten deres ble tatt med hasteks 3 mnd for tidlig.. Grunnen til at hun døde var komplikasjoner med svangerskapsforgiftning, og at hun bare ble avvist av sykehuset... (vil ikke skremme noen her, er veldig sjeldent noen dør pga svangerskapsforgiftning, hun var 3 tilfelle på 20 år)

Så mannen er utrolig nervøs for fødsel.. Vi har allerede for lenge siden bestemt at min søster skal være med på fødsel som støtte for mannen min, og som som støtte for meg, hvis mannen min ønsker å gå..

Jeg er førstegangsfødende.. og har jo lest og hørt at faren for hasteks er større ved setefødsel enn ved vanlig leie, og dette kan da bli ganske dramatisk.. Har enda ikke vært på vurdering, og måling av bebi og bekkenet mitt, det skal jeg på torsdag denne uken..

Men jeg har begynt å vurdere å ta ks hvis jeg selv får velge, i stedet for setefødsel.. Jeg har et stort ønske om å få føde selv, føler meg liksom snytt hvis jeg ikke får det, men nå er jeg som sagt usikker...

Sorry for at dette ble langt og sytete, men måtte bare få ut litt tanker.. Får se hva legen på sykehuset sier på torsdag før jeg bestemmer meg for noen ting, er jo ikke engang sikkert jeg får bestemme noen ting selv..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5260903-vet-ikke-lenger-hva-jeg-vil/
Del på andre sider

Fortsetter under...

du har INGEN å ts hensyn til når d gjelder fødsel. kun dæ sjøl å barnet. nu har du ikke skrevet om dette er din første eller ka..¨å æ har heller ikke erfaring på sete fødsel. men æ tok ks fordi dattra mi satt i magen. tok ikke sjansen på vanlig fødsel.ka vis d går galt??du sette dæ sjøl og ungen i en stor fare me å tenke på mannen din som vil være me på vanlig fødsel.. å dessuten kan mannen din være me på en planlagt ks.

Hei.

Jeg forstår veldig godt din usikkerhet. Jeg er førstegangsfødene og har selv et barn som ligger i seteleie. Jeg var på sjekk av str på barnet og bekkenet. Barnet var under gjennomsnitttet og bekkenet var stort nok, men valgte allikevel KS. Dette fordi legen som jeg var hos spurte hva jeg ville. Jeg vet som sagt ikke hva som er best for meg og barnet. Prøvde å få noe råd, men det ga de ikke. Ble veldig skuffet over dette. Var jo der for å få råd. Prøvde å spørre om et par ting men fikk ikke mye svar. Alt var bare defust. Ut i fra det lille hun sa forstod jeg at det var det beste for barnet at det ble KS. Jeg spurte om hvor ofte det skjedde noe under setefødsler. Hun påstod det kunne oppstå komplikasjoner i 2 av 10 tilfeller. Dette syntes jeg var ganske mye. Da en ikke blir rådet til noe og må stå med avgjørelsen alene valgte jeg KS. Ville aldri tilgitt meg selv hvis det skulle skje noe. Var deilig å få tatt en avgjørelse, men da jeg kom til jordmor ble jeg usikker på mitt valg.

Hun mener nemlig at jeg burde føde vaginalt. Men som jeg prøvde å si til henne var at det ikke er noe lett avgjørelse å ta når en ikke får råd fra leger. er ikke rart at en blir rar i hodet.

Dette ble også langt...

Du får uansett hva du velger ha masse lykke til..

hei, tror du har misforstått litt.. er jeg selv som hele tiden har hatt lyst til føde, mens for mannen min hadde det blitt lettere å takle hvis jeg tok ks.. Men jeg har ikke vært på vurdering enda, skal i morgen, og har bestemt meg for å høre hva legen der sier, før jeg i det hele tatt orker å ta stilling til dette..

Hei !

Min baby ligger også i seteleie. Jeg skal etter planen ha planlagt keisersnit på onsdag. Hvis han ikke har snudd seg !! Håper på det !

Både min fastlege som er spes. gynekolog og legen på sykehuset annbefalte meg keisersnitt da det er best og minst risiko for mor og barn når det ligger i seteleie. Han legen på sykehuset var dansk og sa at i Danmark og Sverige ble det ikke en gang vurdert noe annet en ks, men her i norge skal det være litt mer opp til hva man ønsker. Men han ville ikke anbefalle meg noe annet ks og da var valget enkelt for meg.

Annonse

hei

Jeg har vært på vurdering i dag, og hvis bekkenet mitt er stort nok så får jeg gjennomføre en setefødsel, og jeg har tenkt mye på dette de siste dagene, og det er det jeg har mest lyst til.. Legen på sykehuset synes det var veldig fint at jeg hadde lyst til å gjennomføre en vaginal fødsel, så da kommer jeg nok til å satse på det.. Skal på ny ultralyd neste uke, for å få ny vurdering av en annen lege, slik at de er enige om at dette er greit i forhold til størrelse på barnet..

• 2 uker senere...

uff da, stakkar mannen din...forstår at du tenker på han, og synest det er veldig bra av deg. men du må gjøre det du føler er riktig uten og tenke på andre.

Jeg er andregangsfødende og i uke 31. snuppa mi ligger i sete og har gjort det siden uke 25. visst det viser seg nærmere fødsel at hun fremdeles er i sete blir det ks på meg.

Jeg ble satt igang 3 uker før tiden med nummer 1, men det hele endte opp med hasteks da jeg ikke åpnet meg fort nok, epiduralen tok alle riene mine, småen mistet hjertelyden + at jeg fikk svangerskapsforgiftning.

Men jeg har ingen vonde minner/følelser for at jeg måtte ta hasteks, alt gikk veldig bra. Det var bare etterpå jeg ble ødelagt siden jeg var så uheldig og få de berømte lutfsmertene.

Ta og sett deg ned og tenk deg godt om hva du vil, så er jeg sikker på at du vil ta det rette valget som du føler er best :)

Annonse

tro meg, jeg vil så gjerne føde selv og, men ligger hun i seteleie blir det ikke aktuellt for min del. men jeg er bare i uke 31 enda, så mye mulig at hun snur seg...noe jeg håper hun gjør. tror de aller fleste vil føde normalt, men dessverre så er det ikke alle som kan det..

jeg har fått beskjed om at jeg kan føde selv, har vært på flere vurderinger, og måling av bekken, og blir fulgt opp med ul frem til fødsel så de ser at han ikke vokser for mye.. Denne tråden er egentlig gammel nå... Har kommet med en nyere som heter en liten oppdatering fra meg...

ok får suse innom der :) men kjempefint at du vil føde selv, missunner deg der...mye mulig jeg og kan det om hun ligger i sete ved fødsel, men jeg har vært utfor et par skrekkopplevelser med seteleie, så jeg tørr rett og slett ikke annet enn ks. hadde og ks med nummer 1 pga komplikasjoner, så er ikke sikkert jeg får føde i setelie heller... men som sagt, håååper hun snur seg....

prates på den andre linken :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...